Ödets ironi eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

naturElle

För några veckor sen skapade jag en tråd här om att bli o vara ensamstående singelmamma med insemination. Nu verkar det som om ödets ironi spelat mig ett spratt.

Jag har träffat mitt ex under en viss tid o nu visar det sig att jag är gravid. Han o jag kommer verkligen aldrig bli tillsammans igen men jag är inte beredd på att göra en abort. Jag är 32 år gammal o vill ha barn. Abort is not an option. Men han är jättearg. Vill inte ha barn o säger att det skulle förstöra hans liv. Han är 9 år yngre än mig så jag förstår att han inte är så sugen på att bli förälder. Men samtidigt visste han vilka risker det medförde att inte skydda sig o han hade ett ansvar precis som jag. Vi är två om det här men samtidigt är det väldigt lätt för honom att "bara" vara logisk o förnuftig. Jag kan också vara förnuftig men mitt förnuft o min logik blandas med känslor han inte ens är i närheten av. Att det faktiskt existerar ett liv i min kropp o alla känslor o tankar kring det.

Jag har aldrig någonsin varit gravid, trots många, många dumma o oskyddade händelser i historian. Om jag gör abort nu vet jag att jag kommer att ångra mig. Hade jag varit 23 hade kanske en abort inte påverkat mig lika mycket som nu. Jag ska inte förringa 23-åringar som gör abort men jag tror mycket har med att göra var du står i livet hur du tacklar en eventuell abort.

Jag vill verkligen inte "förstöra" någons liv eller tvinga in någon i något den inte vill. Men det är ju min kropp i slutändan.

Jag vet inte ens vad jag vill fråga er om. Var skönt o skriva av sig lite.

Skriv gärna om egna erfarenheter eller vad ni spontant känner.

kram

Sv: Ödets ironi eller?

Vill bara skicka en stöttande kram.

Gör inget du ångrar, dvs låt ingen övertala dig till abort om du inte innerst inne vill det själv.

/ C

Grattis till graviditeten!

Hur du än gör, så se till att det känns bra för dig.
Ditt ex är ju vuxen och vet vad det innebär att ha oskyddat sex, så jag tycker inte du ska behöva känna på något sätt att han "luras" in i det hela.

Lycka till!

Grattis till graviditeten!

Din fd vet ju hur barn blir till och har skyldighet att skydda sig om han inte vill ha barn.

Säkert kommer flera säga hur hemsk du är som behåller mot hans vilja, men du vill ju ha det här barnet och varför ska din fd få förstöra din lycka?

Hoppas allt går bra och att vi får se bilder på din lille/a knodd om några månader:love:

Vad jag spontant känner är att det vore ruskigt egoistiskt att föda ett barn som är totalt oönskat av ena föräldern. Jag kommer hellre avstå från barn än skaffa barn med nån "random guy" eller med insemination; jag ska ha bra pappamaterial till mina barn eller så får det lov att vara. Barn är ingen rättighet.

Det är mina spontana tankar. Särskilt vidsynta och "snälla"? Kanske inte...

Spontant önskar jag dig all lycka med bebisen.

Jag har ingen aning om vad vad det är för tråd du pratar om, men en abort är tyvärr kvinnans val. Att genomgå en abort kan vara väldigt pyskisk jobbig om man gör det emot sin vilja.
Att vara ensamstående är kämpigt men det går helt utmärkt.
Hade du varit yngre så hade jag nog känt precis som Tassetass, men vem vet; detta kanske är din enda chans att få barn.Låt den andre personen få smälta chocken, och vem vet. Han kanske blir en helt underbar och omtänksam pappa när han inser vad han får.

Som du säger, karln är vuxen och vet vilka risker oskyddat sex medför. Det är tråkigt om ni inte kan komma överens, men givetvis ska du inte göra abort för att han inte vill.

Bäst för alla parter vore väl egentligen att denna situation öht. inte uppstått, men nu är det ju som det är och det är bara att göra det bästa av situationen och jag förstår helt och fullt att abort inte alltid är ett alternativ.

Har en kompis som är i samma situation som du. Dock är hon en bit äldre och känner verkligen att det nog är hennes enda chans även om den inte var planerad. Den blivande pappan är rosenrasande och också en bit yngre henne.

Jag är 23, och jag skulle inte göra en abort om jag oplanerat blev gravid. Men jag förstår hur du tänker och det är ju ditt beslut, killen är ju vuxen och vet hur barn blir till.

Den biologiska pappan kanske är skitförbannad och vill inte veta av sitt barn, men det betyder inte att barnet blir utan någon "pappa" under sin uppväxt. Det finns så många andra som kan vara en "pappa" förebild under uppväxten.

Jag tycker att det ska vara skälvklart för ett barn att ha en kvinnlig och manlig förebild under uppväxten, men det behöver inte alls vara en biologiskförälder.

Lycka till och grattis till graviditeten.

För några veckor sen skapade jag en tråd här om att bli o vara ensamstående singelmamma med insemination.

Om du ändå hade funderat på att bli ensamstående mamma via insemination är det här bättre, tycker jag. Då kommer ju barnet att i alla fall veta vem som är pappan. Och mycket billigare blir det ju oxå.

Själv skulle jag inte vilja starta föräldraskapet ensam. Att en av föräldrarna på ett eller annat sätt försvinner eller försvagas utmed vägen är inte ovanligt. Det känns osäkert, tycker jag, om det bara finns en redan från början.

*kl*

Tack för alla varma ord! Tack även TasseTass. Förstår hur du menar o tro mig, jag har tänkt o tänker likadant.

Jag har haft så mycket praktiskt att tänka på runt omkring graviditeten att jag glömt bort att jag faktiskt är...gravid! Jag har början till ett annat liv i min kropp! Det är helt fantastiskt! :)

Jag tror att min fd, som på inga sätt är en bad guy, utan tvärtom är så snäll att han är dum, kommer att se det hela på ett annat sätt när chocken lagt sig. O även om han inte kommer att ha en ledande roll som fadersfigur i barnets liv så finns där många fler som kan ha den rollen. Att vara ensam mamma är egentligen inget unikt. Tusentals kvinnor före mig har klarat det med bravur!

kärlek

Jajamensan!
vill också skicka lite pepp och lyckönskningar, visst fixar du det här!

Grattis!
Klart du ska behålla barnet, men du ska väl inte räkna med så mkt stöd från exet!

Min första tanke är att det låter otroligt egoistiskt att tvinga någon som absolut inte vill bli förälder att bli det... men å andra sidan så är det ju en vuxen människa vi pratar om som visste om vad de eventuella konsekvenserna kunde bli.

Så mitt slutgiltiga svar är att jag tycker att du ska behålla barnet om du vill det, men jag anser inte att du på något sätt har rätt i att tvinga av honom pengar eller att tvinga honom att umgås med ett barn han inte vill ha.

men jag anser inte att du på något sätt har rätt i att tvinga av honom pengar eller att tvinga honom att umgås med ett barn han inte vill ha.

Nej, den biten tycker jag är väldigt viktigt om den blivande pappan säger ifrån sig allt ansvar. Då tycker inte jag att man har rätt att kräva underhållsbidrag av honom eller att han ska ta hand om sitt barn. Sen kan givetvis personer ändra sig åt två olika håll; en person som längtar att bli förälder kan få kalla fötter och undvika barnet i största mån medan en person som inte vill ha barn först kan bli en helt underbar förälder. Men inget man ska räkna med utan sånt man upptäcker med tiden.

Tror att det är lika vanligt hos både killar och tjejer.

Min första tanke är att det låter otroligt egoistiskt att tvinga någon som absolut inte vill bli förälder att bli det... men å andra sidan så är det ju en vuxen människa vi pratar om som visste om vad de eventuella konsekvenserna kunde bli.

Precis och dessutom är det minst lika otroligt egoistiskt att tvinga någon annan till abort mot dennas vilja..

Vill kvinnan ha barnet och under inga omständigheter kan tänka sig en abort så ska hon självklart föda barnet.

Nej, den biten tycker jag är väldigt viktigt om den blivande pappan säger ifrån sig allt ansvar. Då tycker inte jag att man har rätt att kräva underhållsbidrag av honom eller att han ska ta hand om sitt barn. Sen kan givetvis personer ändra sig åt två olika håll; en person som längtar att bli förälder kan få kalla fötter och undvika barnet i största mån medan en person som inte vill ha barn först kan bli en helt underbar förälder. Men inget man ska räkna med utan sånt man upptäcker med tiden.

Tror att det är lika vanligt hos både killar och tjejer.

Så mitt slutgiltiga svar är att jag tycker att du ska behålla barnet om du vill det, men jag anser inte att du på något sätt har rätt i att tvinga av honom pengar eller att tvinga honom att umgås med ett barn han inte vill ha.

Alla normalt funtade vuxna människor vet hur barn blir till. Alltså vet man om riskerna man tar när man väljer att ha sex. Nej, man kan inte vinga någon till att bli pappa, och ha umgänge med sina barn. Men baske mig så ska de betala sitt underhållsbidrag. Har man varit med och gjort barn kan man inte avsäga sig sitt ansvar, man vet ju att en möjlig konsekvens av sex är barn.

Varför skulle det vara mer rätt att begå ett övergrepp mot kvinnans kropp genom att tvinga henne till abort än vad det är att tvinga mannen till att bli pappa?

Det verkar ju mer än onödigt att genomgå en abort med ett barn som du vill ha, för att sedan åka till Danmark och inseminera dej mot dyra pengar och inte veta vad för gener de sprutar in i dej. Ditt ex måste ju ha haft något som tilltalat dej i alla fall, så det kanske inte är helt fel genetiskt heller?

Nä, lycka till med ditt barn! Pappan kommer säkert att ändra sej.

Varför skulle det vara mer rätt att begå ett övergrepp mot kvinnans kropp genom att tvinga henne till abort än vad det är att tvinga mannen till att bli pappa?

Jag kan ju bara prata för mig själv.

Groby förklarat ; eftersom mannen inte kan tvinga en kvinna till abort för det är hennes kropp, lika lite ska man tvinga en man att bli pappa om han inte vill. Även om han inte har umgänge så finns han ändå med i bilden eftersom han får betala underhåll för ett barn han inte ville ha.

Tycker inte att det är rätt åt något håll

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 209
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Fick igår reda på att jag är gravid, v17+2. Kom som en stor chock då jag har trott att jag har haft en tumör i magen eller liknande...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: sicx
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar