Men det uppmärksammades i någon tidning, (DN eller Svenskan) bara häromdagen.Ordet klittra röstades fram av RFSU i slutet av nov 2014 efter en snabb googling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det uppmärksammades i någon tidning, (DN eller Svenskan) bara häromdagen.Ordet klittra röstades fram av RFSU i slutet av nov 2014 efter en snabb googling.
Nja?Är inte det lite samma som med städerska?
Lokalt fenomen?Tack alla för rättning.
För ca 20-25 år sedan var det så att bönder inte ville kalla sig så och kallade sig agronomer. Men, jag har inte hängt med utvecklingen på den punkten har jag förstått.
Tack än en gång.
Fast idag så är bonde och agronom två olika yrken.Är inte det lite samma som med städerska?
Först fick det inte heta städerska och blev då "lokalvårdare" och nu senast hörde jag "sanitetstekniker". Jo, jo, det låter fint men det är fortfarande bara en städerska i grund och bott även om ordet blivit "finare".
Jag tycker det är synd att kvinnlig onani ska vara rar. Bra att det lyfts fram på ett positivt vis men jag vill se något annat än den gulliga, fnittriga onanin som görs i negligé med rosa leksaker som kostar tusen spänn styck.jag tycker det låter lite rart.
Det tänkte jag också på. För mig är ordet rart något som kopplas samman med barn. Så för mig är det svårt att få ihop onani och rart. Skulle manlig onani ses som rar?Jag tycker det är synd att kvinnlig onani ska vara rar. Bra att det lyfts fram på ett positivt vis men jag vill se något annat än den gulliga, fnittriga onanin som görs i negligé med rosa leksaker som kostar tusen spänn styck.
Skulle hellre se att runka blev könsneutralt!
Knappast!Skulle manlig onani ses som rar?
+ @TraniDet tänkte jag också på. För mig är ordet rart något som kopplas samman med barn. Så för mig är det svårt att få ihop onani och rart. Skulle manlig onani ses som rar?
Nu syftade jag mest på att det finns ett annat ord som betyder samma sak i grund och bott.Nja?
Bonde är ett yrke. Agronom är en titel som man får efter många långa års universitetsstudier.
En agronom kan jobba som bonde eller som en hel massa annat.
Är inte det lite samma som med städerska?
Först fick det inte heta städerska och blev då "lokalvårdare" och nu senast hörde jag "sanitetstekniker". Jo, jo, det låter fint men det är fortfarande bara en städerska i grund och bott även om ordet blivit "finare".
Fast det gör det inte. Bonde och agronom är inte samma sak i botten.Nu syftade jag mest på att det finns ett annat ord som betyder samma sak i grund och bott.
Fast det framgick inte från den första posten förstås, det kom ju fram senare.Fast det gör det inte. Bonde och agronom är inte samma sak i botten.
Jaha? Lika "glad" som jag blev av att läsa din text just nu. Inte imponerad.Jag kan tänka mig att de som jobbar med detta inte blir speciellt glada över att läsa din text.
Det är inte så att du blandat ihop orden och att det var lantbrukare som de kallade sig?Och jag kan tycka att man inte alltid ska tolka in så mycket i ord som funnits så himla länge.
Det är, för mig, ett tillstånd som har ett ord. Inget mer. Vi har ju så många sådana ord, ska vi sluta använda ord och byta namn på dem hela tiden?
Nä, förklara istället för de som undrar att det är ett gammalt ord och varför man sa så och att det inte längre ska tolkas så. Det är viktigt med gamla ord och historia och användandet av dem.
Hade någon som sa att dens barn utbildade sig till agronom häromdagen. Jag var nog lite okänslig och frågade "jaha, bonde alltså. Vad trevligt"
Den svarade att nä, bonde var det inte utan mer om odling på mark, skörd, avel och produktion av kött, mjölk och av andra djur. Mycket kunnskap och teori.
Ehhh, ja.......är inte bönder väääääldigt kunniga inom detta område? Det är ju bara ett annat ord för samma sak för att folk tycker att det ligger en värdering i ordet. Och nu har man onekligen bevisat det. Uppmana folk till att respektera ordet bonde istället för att byta ord. Betydelsen kommer ikapp iallafall.
Ja det finns ett annat ord med ungefär samma betydelse som bonde och det är lantbrukare. Agronom är inte samma sak, det är som sagt en yrkestitel som kräver en univeristetsexamen och där folk oftast inte jobbar som bönder även om det kan hända.Nu syftade jag mest på att det finns ett annat ord som betyder samma sak i grund och bott.
Jaha? Lika "glad" som jag blev av att läsa din text just nu. Inte imponerad.
Jag tror inte du menade att låta nedlåtande..Är inte det lite samma som med städerska?