Oärliga hundfolk!

Sv: Oärliga hundfolk!

Detta får mig att minnas min Nemo, min underbara phalénehane jag köpte som 16 åring av uppfödaren. Han var inte rumsren (1 år) och livrädd för folk. Av uppfödaren hade jag fått veta att han var rumsren och en väldigt social kille. Han visade sig vara motsatsen. Han kissade ner sig av skräck om en människa närmade sig honom för snabbt, vissa gånger sket han även ner sig. Han var oerhört tillgiven de han kände, men ack så rädd han var. Än idag, då han är 6 år gammal, är han livrädd för nya människor.

*kl*

Jag är glad att kenneln vi tog över vår hund ifrån var ärlig i alla fall. :)
Nu kontaktade de oss iofs eftersom de tyckte det lät som att hon skulle vara rätt hund för oss, annars hade de behållt henne tills vidare.

De sa att hon var väldigt lugn och snäll, men att hon hade ovanan att hoppa upp i soffor och sängar. Sen hade hon aldrig gått utan koppel och de sa att hon kunde dra ibland.
Så jag var beredd på världens dragkamp, men hon drar väldigt väldigt sällan. Och vi tränar på att gå lös, men hon var 5 år när vi fick henne och hon lyssnade inte ens till sitt namn. Sitt var det enda kommandot hon kunde.

Och ärligt talat så är hon inte så himla smart, jag tror det är det som kan sätta käppar i hjulet när hon ska lära sig saker. Det i kombination med hennes lugn var nog det som har fått folk att lämna tillbaka henne förut. Man kan inte 'göra' så mycket med henne. Men vi tar lite i taget och ger massor av beröm när hon gör rätt.
(fast man kan bli lite trött när man tränat i 2 månader på att hon ska hitta ut ur hundrastgården själv om jag går ut först och hon fortfarande går rakt fram mot mig där jag står utanför och blir stående vid staketet och ser eländig ut. Men gå ut genom den öppna grinden hund! :p)

Klart det går att lära henne, det går framåt med den saken.
Men det tar betydligt längre tid än med en valp, för henne är det ju normalt att bara göra ifrån sig när hon vill.
Men som jag skrev innan, begränsat utrymme fortfarande. Då är det inga problem, alltså att hon ska vistas i det rum jag är i. Om hon tassar runt i hela hemmet möts man snart av en pöl :angel:
Det ger sig väl med tiden, fasta rutiner har jag varit noga med för att få henne att förstå när och var hon ska göra sina behöv.
I början kissade hon som sagt inne flera ggr/dag och även bajsade ibland. Nu händer det kanske en olycka i veckan max.

Att det ska vara så svårt att vara ärlig, saker och ting kommer ju fram på ett eller annat sätt ändå för det mesta!
.

Jag håller med dig helt, och det är så himla oansvarigt att försöka dölja eller försköna problem.
Helt klart är ju att hunden kan reagera helt olikt på en själv än vad den gör
med annan ägare, men som jag upplever det låter det inte som att dessa problem kan ha varit totalt obefintliga innan.

Min lilla höna och jag hade samma problem..
Och då tog jag ändå över henne av min systers pojkväns föräldrar som jag
känner till och har träffat flera gånger men ändå kunde de inte vara helt ärliga.
Kanske för att de inte såg det som problem, kanske för att dom var rädda att
jag inte skulle vilja ha henne om jag visste..

Men som tur är så går det att få bukt med problemen och vi gör redan framsteg, bara själva principen jag irriterar mig på.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 202
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka