Armani__

Trådstartare
Vi har ju som sagt kikat ganska mycket på ett hus, som blir vårt om vi vill ha det.
Dock är taket ganska nergånget och kommer att, inom en snar framtid, behöva bytas. Vad kan man räkna, per kvadratmeter, att det kostar att byta ett tak? Nu snackar vi både papp, lekt och takpannor.

Kanske svårt att säga, men på ett ungefär kanske någon kan svara på det. Skulle verkligen vilja veta, för jag har själv ingen aning alls!

Sv: Nytt tak

cheapy har ett mkt bra program där man kan kolla det :) Sedan kan du naturligt vis se om det blir billigare om det är stort o så...

Vet inte exakt hur stort det kan tänkas vara, i så fall. Boningshuset är på ca 120 kvm, stallet på ca 75 kvm (innermått alltså), hur kan man då räkna taket?
En kupa är där på boninghuset, annars bara "vanligt" tak.

Stall och boningshus sitter ihop nämligen och därför skulle vi nog vilja byta på hela, om det nu blir aktuellt.

man måste veta lutningen på taket. Är det ovanvåning är det ganska mkt mer tak än om det är platt.....
Jag har nästan dubbelt så mkt tak som bottenyta....

man måste veta lutningen på taket. Är det ovanvåning är det ganska mkt mer tak än om det är platt.....
Jag har nästan dubbelt så mkt tak som bottenyta....

Okej, ja det är klart. Det är vind på huset, så man kan ju räkna med en hel del tak :crazy:

Men det är ganska mkt billigare än du tror.... Mitt kanske har kostat 150 000:- men det är ganska hög ovanvåning och dessutom större än ditt. Jag har valt att lägga betongpannor- som är billigare än tegel. Vad är det för tak idag`?

Okej =) På gamla husdelen (som är från 1800-talet) är det mycket gamla tegelplattor, på stallet och den nybyggda husdelen är där plåttak.

Så betong är mycket billigare eller?

Priset per kvadratmeter beror ganska kraftigt på vad ni lägger för något på taket, om ni tänker göra det själva eller hyra in takläggare/snickare för arbetet, och om ni i så fall även ska ha en takläggare/snickare till att riva det gamla taket och om det räcker att bara byta själva takbeläggningen eller om allt under också måste bytas (och vad det är som ligger under)... Det går faktiskt inte gissa något pris alls på de uppgifter som finns.

Betongpannor är betydligt billigare (typ halva priset), men är också tyngre och håller inte riktigt lika länge som tegel. (Jag tycker tegelpannor är så fantastiskt mycket snyggare på ett gammalt hus också, men det är ju tycke och smak)

Finns betongpannor som är riktigt snygga också. Vi la nytt tak på ena gamla drängstugan ( från början av 1700 talet ). De är röda som grund, men sedan har de "sotat" ner dem lite här och där, se taket blir lite fläckigt rött/svart kan man säga. Kanske inte låter så snyggt, men det ser gammalt ut, och det blev riktigt snyggt! :).

Priset per kvadratmeter beror ganska kraftigt på vad ni lägger för något på taket, om ni tänker göra det själva eller hyra in takläggare/snickare för arbetet, och om ni i så fall även ska ha en takläggare/snickare till att riva det gamla taket och om det räcker att bara byta själva takbeläggningen eller om allt under också måste bytas (och vad det är som ligger under)... Det går faktiskt inte gissa något pris alls på de uppgifter som finns.

Betongpannor är betydligt billigare (typ halva priset), men är också tyngre och håller inte riktigt lika länge som tegel. (Jag tycker tegelpannor är så fantastiskt mycket snyggare på ett gammalt hus också, men det är ju tycke och smak)

Okej, det är så svårt att gissa alltså? Då kan nog inte jag heller gissa, eftersom jag är helt grön inom området tak :D

Vi räknar dock med att, iallafall på den äldsta delen av boningshuset, att på lägga ny papp och ny lekt (stavning??), vet inte alls hur det ser ut på stalldelen och nya husdelen, kanske är det bara pannorna där som behövs bytas?

För vår del låter det mest troligt att det bir betongpannor, eftersdom vi har en hel del renovering på huset att lägga pengar på. arbetet kommer vi stå för själva, kanske får vi lite hjälp av sambons kusin, som är snickare. Både min pappa och sambons pappa har lagt tak förr, så hjälp och kunskap har vi, tack och lov!

Det kan tyvärr vara så att plåttaket inte bara är att slänga på betongpannor.... Plåten är så mkt lättare att de kanske inte har byggt för att klara tyngden av ett betongtak. MEN det är ganska enkelt att förstärka och så då läkta och sånt om inte det är gjort :)

Lycka Till!

Räkna med 400:-/kvm om ni ska anlita folk att göra det. Vi bytte på vårt hus nu i somras, ca 150kvm gick på 53000:- då bytte vi papp, läkt, pannor, hängrännor.

/LL

Vi bytte tak förra sommaren, jag har för mig att materialet landade på runt 30', kanske strax över ("blunda-betala-förträng" :crazy: ) Vi gjorde allt jobb själva, taket är på runt 200 m2.

tegel.jpg

Vill man komma billigt undan så kan man titta efter begagnade plattor på Blocket. Vi sålde en hel del tegel - mycket av det vi hade var trasigt så vi valde att köpa nytt till hela huset, men någon som ska lägga ett mindre tak kan ju då fynda felfria plattor till en bråkdel av nypriset.

Året innan bytte vi tak på en stor ladugård, ca 400 m2 tak. Där la vi billig plåt men materialet gick ändå på runt 60' med all läkt och verktyg mm.

skylift.jpg

Gissa om jag är trött på att byta tak :devil:

Det kan tyvärr vara så att plåttaket inte bara är att slänga på betongpannor.... Plåten är så mkt lättare att de kanske inte har byggt för att klara tyngden av ett betongtak. MEN det är ganska enkelt att förstärka och så då läkta och sånt om inte det är gjort :)

Lycka Till!

Ja, det har du ju i och för sig rätt i :idea:

Jag har kikat runt lite på blocket, och där finns en hel del faktiskt! Oss gör det inte så mycket om plattorna är begagnade, bara de är hela och felfria, och framför allt så det räcker till hela huset!

Förstår att ni är trötta på att byta tak, inga små tak ni har att byta :D

Okay, missade att ni skulle göra det själva:o. Arbetskostnaden tar vi bort då! -28000:- (2gubbar i 7dagar)
Kom just på en sak! Haki-ställningen kostade 3000:- för en vecka att hyra.

Alltså bara materialkostnad=28000:-

/LL

Okay, missade att ni skulle göra det själva:o. Arbetskostnaden tar vi bort då! -28000:- (2gubbar i 7dagar)
Kom just på en sak! Haki-ställningen kostade 3000:- för en vecka att hyra.

Alltså bara materialkostnad=28000:-

/LL

Ingen fara :)
Min svärfar arbetar med maskinuthyrning, så vi har tillgång till gratis maskiner, så det är bara materialkostnaden för vår del. Och att bjuda våra pappor på en god middag och lite gentjänster som tack för hjälpen!
Inte för att de kräver det, men jag vill så gärna bjuda igen :D

Jaja, huset ska ju först bli vårt, vi bara spånar än så länge, men det verkar lovande :angel:

det är ju inte bara papp lekt och tegel som kommer.. ofta får du byta sista sponterna under, även stuprör byts ut och kantplåt slås på för att hindra att regn kommer in under pannorna.

sedan så beror det också på hur taket ser ut..

jag skulle iaf införskaffa en vettig spikpistol (om du inte har en) som iaf tar 3" spik och vettig skruvdragare, långpass och lite annat om det saknas.. för att spika lekt för hand är tidsödande..

sedan får du ju tänka på att du får kila upp lekten så den är i våg osv.. det är inte bara att riva och lägga på nytt.. om du vill få det bra alltså...

men vad det landar beror ju på lite vad du väljer för pannor, betong, tegel eller glaserade pannor, plåt eller plaststuprör osv... jag hade iaf inte köpt glaserade, visst de håller i hundra år, men det under gör det inte.. vilket betyder att du i praktiken kan hänga av de och lägga tillbaks, men det tar en jävla tid, det går sönder pannor och är vääldigt dyra i inköp.. således är det bättre att köpa billigare pannor och kassera med 40års intervall som man ändå kan räkna med att taken håller.

men jag skulle nog bli förvånad om du kommer under 50-60tusen i material

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 617
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 807
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar