Sv: Nytt tak

Åh, tack för ditt utförliga svar!
Ja, 60 000 har vi iaf räknat med i kostnad, minst. Lika bra att räkna högt och istället bli positivt överaskad, om möjligheten till det finns ;)

Hade faktiskt inte alls tänkt på stuprör etc. som faktiskt också tillkommer, hade jag helt glömt bort!
Spikpistol vore ju inte helt fel, nej. Skulle tro att sambons pappa kan fixa sådant till oss, fast kanske man ändå skulle investera i en sådan och köpa en egen?

Hade varit så skönt om man visste hur taket såg ut undertill, men vi har ju ingen aning..... Kanske jättemycket som behöver bytas, kollas sådant på eventuell besiktning?

njae det tror jag inte, det var inget som kollades på besiktningen utav vårat hus som vi köpte för ett par år sedan.. men rent spontant får man räkna med att byta 2-3spont i underkant... beror på hur mycket fukt som kommit in.. det är ju sådant som är svårt att se dessutom utan att lyfta på pannor och papp, och innefrån är det också svårt då det ofta ligger isolering på vinden.. varesig det är boyta eller vindsutrymmen.. men spånten är ju inga stora pengar...

kan du låna en spikpistol så gör det, för en vettig en går ändå på en 3-4tusen..

Vi bytte nyligen på vårt nya hus.
200kvm tak. Vi la på ny board och två nya läkter på det gamla underlaget, sticketak. Sen la vi plåt (som ser ut som tegel), mycket pga lutningen.
Materialet gick på ungefär 50 000. Vi har inte fått fakturan på jobbet än, vi hade ett gäng polacker som gjorde det åt oss. Kalasduktiga! Men vi räknar med kanske 30 000 för jobbet.

Oj vilket jätteprojekt ni håller på med :bow:

Men vilket härligt hus! En sån glasveranda skulle jag inte tacka nej till :love:

Okej, tack för ännu ett utförligt svar!!
Vi vet att, iallafall en viss "skarv" är ganska dålig. Det är där stallet är ihopbyggt med den gamla husdelen, men exakt hur mycket det vet vi inte. Och det lär vi inte få reda på förrän vi i så fall köper stället och byter taket, alltså lyfter på pannor och allt det andra..

Vilket projekt ni håller på med, ja! Vad spännande!!
Du, vart hittade ni plåten? Jag är nyfiken på plåttak faktiskt, så var bara tvungen att höra mig för =)

Kolla hur lång garanti de har på plåttaket innan du bestämmer dig för leverantör... Det finns bra men också väldigt mkt sämre kvalié. JAg tror inte att du vill skrapa- slipa- måla ditt tak om 10 år...
OBS- Nu har jag inte sagt att ALLA plåttak behöver det...
Jag pratade med en takkompis häromdagen. De hade börjat pappa allt flera tak. Alltså bara papp- Kostade tydligen ca 300kr/m2--- inkl jobbet!!! Ska hålla 30 år- garanti på 15... Tydligen väldigt modernt med.

Plåten är från plannja. Är inte säker, men har för mig att sambon pratat om 15-20 års garanti på färgen eller liknande.

Att tänka på med plåttak däremot är att det är väldigt ömtåligt i hanteringen... När jag åkte och hämtade delar av vårt tak hjälpte killen mig på bygghandeln att lasta fel, så vi repade hälften av plåtarna... Inte kul. Det tog de dock på sig och vi fick byta ut just de plåtarna. Men med ett tak med den lutningen som vårt har hade tegelpannor varit ett elände att spika dit... :grin:

Jo, nog är det ett jätteprojekt alltid :)
Och som om det inte räckte var jag i förra veckan och hämtade mig en unghäst med :angel:
Vaddå, sova kan man göra när man är död! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 617
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 807
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar