lisa412

Trådstartare
Killen saknar id.. För att få ett nytt så måste han alltså ha med sig en intygsgivare. Det blir ju jag.
Men enlig skatteverket så måste man ha bott ihop i minst 6 månader, eller vara gifta eller på nått sätt kunna bevisa vår parrelation.
Vi har varit tillsammans och bott ihop i 3 mån. Hur gör man då??

Släkt av något slag kan också följa med. Jag åkte med min bror när han behövde hämta ut sitt pass och körkortet hade gått ut. Dem slog mig i systemet och sen var det inte mer med det.

Han har ingen annan än jag som kan vara intygsgivare.

En person helt utan familj, ingen arbetsgivare och helt utan myndighetskontakter?

Om man inte har jobb brukar man ha kontakt med till exempel arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller socialkontoret, och de får vara intygsgivare.

Hela tanken är ju att skydda systemet med ID kort så att det ska vara tillförlitligt, så att det tex inte räcker för en brottsling att sol och våra en ung person i 3 månader för att hämta ut en ny identitet.

Har mejlat dom och dom hänvisar bara till det som står på hemsidan. Har mejlat dom igen nu för att se vad man kan göra.
Ja deme duktiga på att hänvisa till hemsidan. När man mailar eller pratar med skatteverket måste man ställa rätt så specificerade frågor och hänvisa till vad som står på nätet.

En person helt utan familj, ingen arbetsgivare och helt utan myndighetskontakter?

Om man inte har jobb brukar man ha kontakt med till exempel arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller socialkontoret, och de får vara intygsgivare.

Hela tanken är ju att skydda systemet med ID kort så att det ska vara tillförlitligt, så att det tex inte räcker för en brottsling att sol och våra en ung person i 3 månader för att hämta ut en ny identitet.

Ingen familj, nej. Förutom jag..
Arbetsgivare, ja, men han har jobbat mindre än ett år.

Man kan ju ha känt en person längre än man har varit ett par och bott ihop.

Ja så kan det ju förstås vara men jag uppfattade det inte så. Kan ju missuppfattat förstås. Men man brukar ju oftast inte bli tillsammans och flytta ihop vid samma tidpunkt heller.

Killen saknar id.. För att få ett nytt så måste han alltså ha med sig en intygsgivare. Det blir ju jag.
Men enlig skatteverket så måste man ha bott ihop i minst 6 månader, eller vara gifta eller på nått sätt kunna bevisa vår parrelation.
Hur fick han ID förra gången? Det låter i alla fall på det du skriver som om han har haft ett förut?

Enligt polisens hemsida så gäller detta för pass/nationellt ID:

• Make/maka
  • Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
  • Registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare
Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
  • Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
  • Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.

Står inget om hur länge man måste ha bott ihop eller nånting.

Enligt polisens hemsida så gäller detta för pass/nationellt ID:

• Make/maka
  • Sambo (ni ska vara skrivna på samma adress)
  • Registrerad partner
  • Förälder
  • Mor- eller farförälder
  • Myndigt barn
  • Myndigt syskon
  • Vårdnadshavare
Även följande personer kan intyga din identitet och ska då styrka sitt uppdrag/relation till dig vid ansökningstillfället och visa godkänd legitimation:
  • Familjehemsförälder
  • God man
  • Arbetsgivare till sökanden (minst ett års anställningstid)
  • Tjänsteman vid kommunal eller statlig myndighet som har en yrkesmässig relation till sökanden, exempelvis en polis i tjänst som utreder personen i fråga.

Står inget om hur länge man måste ha bott ihop eller nånting.
Nationellt id är en resenhandling jämställt med pass, jag tolkar ts som att det är ett vanligt id han ska ha.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 934
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över... 2
Svar
30
· Visningar
1 842
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 442
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?