Nytt från 2008? Vad tycker ni?

break_a_leg

Trådstartare
Ridsportförbundet har som det tisslats om ett tag, förslag att införa nya åldersgränser på elit och nationella tävlingar.

Vad tycker ni? Själv tycker jag väl kanske att gränsen är okej eftersom det ändå är 16 internationellt, men samtidigt som gör väl detta att folk kommer att "satsa" ännu tidigare?

Sv: Nytt från 2008? Vad tycker ni?

tycker det är jätte bra att det blir 16 på nationelloch elit och sen att man får rida på lokal och regional tills man är 18! jättebra i utbildningssyfte!

Tycker det är lite synd på sätt å viss, det kommer ju inebära att folk överger sin ponny tidigare å det är ju lite tråkigt.

Annars är det ju bra eftersom att det redan är 16 på internationela tävlingar, å dagens ungdommar är ju exrem långa utav sig.

Tycker det är lite synd på sätt å viss, det kommer ju inebära att folk överger sin ponny tidigare å det är ju lite tråkigt.

Annars är det ju bra eftersom att det redan är 16 på internationela tävlingar, å dagens ungdommar är ju exrem långa utav sig.

Kan kanske detta förslag "dämpa prisnivån" på C och D-ponnyer om man tänker mer långsiktigt och att storhästarna kommer att kosta mer?

Jag tycker att det är jättedåligt. jag är 16 i år och jag har precis kommit igång med mina hästar. Jag tycker också att alla satsar lite för tidigt ändå och t.ex jag kunde inte rida D-ponny innan jag var 14 p.g.a att jag var för liten och då skulle bara jag kunna rida i två år. men jag bryr mig inte om det då, för då är jag ju 18 år ändå.

Jag vet inte riktigt, det är ju vettigt att man behåller 18 årsgränsen på lokal och regional, men om man är liten och verkligen ill tävla ponny två år till på nationella tävlingar så tycker jag att det är dumt att man hindras av en åldersgräns...njäe, jag vet som sagt inte riktigt vad jag tycker.

tja, de är ganska låg prisnivå på ponnyer just nu (iaf i sverige) jag tror att det kan bli både och..de riktigt bra ponnyerna kommer nog att kosta mer medans de som inte riktigt når fram kommer att stanna där de är nu..

Om man då tvunget vill fortsätta att rida sin ponny då så får man ju i så fall rida den som storhäst

//lancet- tycker att det är en jättebra regel!

Tycker att det låter väldigt bra, men det enda jag tänker mig är att konkurransen på regional tävling kommer öka avsevärt? :confused:

Vadå, den "nuvarande" generationen" ska inte beröras? Så mina 12-13 åriga elever som köpt D-ponnys nu för att kunna tävla länge och ta god tid på sig innan de ger sig ut på nationella och elit tävlingar berörs ju i allra högsta grad!!!!

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
Vadå, den "nuvarande" generationen" ska inte beröras? Så mina 12-13 åriga elever som köpt D-ponnys nu för att kunna tävla länge och ta god tid på sig innan de ger sig ut på nationella och elit tävlingar berörs ju i allra högsta grad!!!!

Ja, de får ju ett par år mindre på sig att komma till nationell/elitnivå...Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att det även ska bli en 12-årsgräns på b-ponny, men det nämndes ju inte i den här artikeln iaf.

Kanske c-ponnyn kommer att bli mer attraktiv? Som det är nu går ju många ryttare från b till d-ponny direkt fastän de kanske lika gärna skulle kunna rida c-ponny.

Det lär nog bli att även de större ponnyerna kommer att "gå runt" bland ryttarna, antagligen kommer det att bli billigare att köpa meritade ponnyer också.

jag tycker det är lite synd, men samtidigt kan det ju vara bra att anpassa sig lite efter de internationella reglerna. Men det klagas ju jämt på att det satsas så mycket i tidig ålder redan på ponny och satsningarna kommer ju få ett ännu större tryck om man sänker åldern.

Jag tycker gott att man kan behålla åldersgränsen som den är nu. Men jag förstår att det är ett sätt att få bra ponnyryttare att gå över till häst tidigare för att få fler duktiga yngre ryttare på stor häst. Men de som är riktigt duktiga byter ju i alla fall när man inte får tävla internationellt längre.

starcraft skrev:
Men det klagas ju jämt på att det satsas så mycket i tidig ålder redan på ponny och satsningarna kommer ju få ett ännu större tryck om man sänker åldern.

Det här håller jag med dig om. Ena stunden ska förbundet ta bort prispengarna för att det inte ska satsas för tidigt, sedan ska helt plötsligt åldersgränserna ändras...

Är det förresten någon som vet vad andra länder har för åldersgränser på ponny?

Och nu kan man på tidningen Ridsports hemsida läsa om förslaget ifråga...De vill dessutom sänka åldersgränsen på b-ponny till 12 år.

starcraft skrev:
Jag tycker gott att man kan behålla åldersgränsen som den är nu. Men jag förstår att det är ett sätt att få bra ponnyryttare att gå över till häst tidigare för att få fler duktiga yngre ryttare på stor häst. Men de som är riktigt duktiga byter ju i alla fall när man inte får tävla internationellt längre.

Jag håller med dig, tycker man ska behålla reglerna som de är. Förstår inte ridsportförbundet att de som satsar köper D-ponny så tidigt så de hinner etablera sig i klasserna innan de är 16 och rida internationellt. Det är ju vi som älskar våra ponnyer och tävlar för att det är roligt (menar inte att de som satsar inte gör det) som fortsätter tävla tills vi är 18, och sådanna som oss kommer ju behålla våra ponnyer till vi är 18 trots denna ändring. (Nu har jag iof paserat ponny stadiet, men ändå)

Men jag antar att de vill ha mer ruljans bland de bra ponnyerna, hinna med fler ryttarbyten. Usch, jag blir nästan lite mörkrädd. Är vi så här fixerade på att jaga tyskarna?:crazy:

Rumpnissen skrev:
Men jag antar att de vill ha mer ruljans bland de bra ponnyerna, hinna med fler ryttarbyten. Usch, jag blir nästan lite mörkrädd. Är vi så här fixerade på att jaga tyskarna?:crazy:

Fast detta gällde ju alla grenar, inte bara dressyren...Fast jag tycker att detta med åldersgränsen elitifierar mer än vad prispengarna gör iaf.

break_a_leg skrev:
Är det förresten någon som vet vad andra länder har för åldersgränser på ponny?

Många länder har 16 år som åldersgräns redan, så egentligen är det ingen skillnad, men vi är ju vana vid vår 18-års gräns det är det som är skillnaden. Och jag står fortfarande fast vid att behålla gränserna som de är. Även fast jag redan lämnat ponnytiden, men jag red ponny sista året också...

break_a_leg skrev:
Fast detta gällde ju alla grenar, inte bara dressyren...Fast jag tycker att detta med åldersgränsen elitifierar mer än vad prispengarna gör iaf.

Jamen det är väll likadant i hoppningen? Visst går det bättre för sverige i hoppningen men vi ligger ju fortfarande en liten bit efter. Likadant i fälttävlan.

Visst kanske det kan vara bra att ha likadana gränser som de flesta andra länder, men samtidigt fungerar väl det systemet vi har idag bra??

De ryttare som satsar internationellt är redan medvetna om och anpassar sig efter 16-årsgränsen, men långt ifrån alla som rider nationellt har ju internationella ambitioner. Så varför ska då dessa "oskyldig" behöva drabbas? Kan man inte få välja själv om man vill ta vara på sin ponnytid eller inte?
Tävla stor häst kan man göra hela livet, så jag förstår inte varför man måste stressa så?

Och att ha olika gränser för lokal/regional och nationell känns lite fel tycker jag. Ska man sänka gränserna ska man sänka på alla nivåer. Som Rumpnissen sa kommer det förmodligen innebära att konkurrensen på regionala tävlingar blir mycket högre, vilket i sin tur kan leda till att flera ekipage stannar kvar på lokal fastän de kanske borde gå upp. Konkurrensen på lokal kommer också den att höjas då, och nya ekipage kommer att få det väldigt svårt att hävda sig.(=kanske tappar sugen att tävla??)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 544
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka