Nytt från 2008? Vad tycker ni?

Sv: Nytt från 2008? Vad tycker ni?

jag tycker det är bra att de behåller åldersgränsen för lokalt och regionalt ialla fall.

Jag vet ju inte heller tanken, men jag kan tänka mig att det dels är en anpassning till andra länder + att förbundet vill underlätta övergången till stor häst som jag tror många tycker att svenska ungdomar gör för sent.

Jag blir inte tilltalad av förslaget, dels ogillar jag b-ponnygränsen och sedan åldersgränsen på nationell nivå. För mig känns förslaget varken som hackat eller malet, vill man satsa på bredden eller på eliten?

Jag tycker att åldersgränsen inte ska sänkas på Nationell, men när det gäller Elit så bryr jag mig inte. Och det där med att det börjar gälla 2008 för att nuvarade generation inte ska påverkas förstår jag inte...för nuvarande generation påverkas visst!!! Jag hade hoppas på att kunna hoppa nån Msv innan jag fyller 18...fyller 14 i år! Men det här betyder att jag bara kommer att ha 2 år på mig och på den tiden så hinner jag inte komma upp på den nivån att jag kan rida Msv...varför inte låta åldersgränsen gälla från 2012 el liknande så man blir lite förberedd!

Jag tycker regeln känns lite onödig, som tidigare sagt flyttar de ungdomar som satsar över till häst relativt tidigt, medans andra duktiga ungdomar som "bara" tävlar nationellt och/eller inte har några planer på att satsa på "heltidsryttare" blir lidande helt i onödan.
Kommer en sådan här regel leda till att duktiga ekipage som faller för 16-års strecket tvingas ner till regional, där de isåfall "tvingas" tävla mot små tjejer på 12-13 år som just avancerar uppåt? Inte så kul att aldrig bli placerad för att man blir slagen av ekipage som är låångt över en själv.

hur ska ungdomarna ha tid att bli så duktiga som det krävs om de ska byta ponnys hejvilt och skynda, skynda för att klara åldersstrecket? Är inte de flesta överrens om att med hästar gör man LÅNGSIKTIGA satsningar?

bra och bra,meningen med den regeln är ju att vi ska få starkare juniorer,men med atnke på att det handlar 'ännu mer om pengar så fort du kommer upp på storhäst så tror jag tyvärr inte det kommer att blli ng jätteskillnad.....sverige är för litet land i den bemärkelsen för att kunna jämföras med ex tyskland,holland

JAg tycker vi ska ha kvar 18 på ponny...många e ju inte klara/befästa i fei förräns dom är 18...jag tror att det är vikigt att ha kvar 18 års för utbildning av ponnyerna..eftersom det inte ligger några direkta pengar i det i sverige

Jag tycker inte det är bra. Det är så få ryttare varje år som får chansen att tävla internationellt att det är helt onödigt att stänga ute så många från tävlingar på Nationell och Elit nivå. Och VARFÖR är det så viktigt att juniorerna tävlar häst?

Jossan_92: Msv B får anordnas på regional nivå också.

Jag tycker idén är nästan idiotiskt. Det kommer bli inflation i ponnyvärlden..

Jag har inte hört något klickande argument för att man ska ta till sig detta, har ni något?

Har du läst Ridsports ponnykrönika? Där hade ju krönikören frågat en man från förbundet om detta. Han säger att de har arbetat utifrån önskemål från de olika grenledningarna. De har velat ha en gemensam åldersgräns för b-ponny. SM ska inte vara en breddtävling, utan elit. (Dvs det är för många som kvalar till SM som reglerna är nu) Dessutom så vill förbundet få ryttare att börja rida stor häst tidigare än vad som görs i dag.

break_a_leg skrev:
De har velat ha en gemensam åldersgräns för b-ponny.
Det kan jag iof köpa, det känns lite konstigt att det är okej att tävla fälttävlan när man är 14 men inte hoppning.

break_a_leg skrev:
SM ska inte vara en breddtävling, utan elit. (Dvs det är för många som kvalar till SM som reglerna är nu)
Då ändrar man väl på kvalreglerna och inte på åldersreglerna?

break_a_leg skrev:
Dessutom så vill förbundet få ryttare att börja rida stor häst tidigare än vad som görs i dag.
VARFÖR!?!?!? Det är något jag inte kan förstå.

Jo, jag är medveten om att det inte är du som sagt sakerna men jag kommenterar ändå.

*Knapplån*

Nu startar vi inga flera trådar om åldersgräns, tack. Jag har sammanfogat fyra trådar tror jag den här veckan. Använd de trådar som nu finns.

Starta då heller inga åldersgränstrådar under respektive tävlingsforum. Utan använd de trådar som nu finns här under tävling.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Det är ett så idiotiskt uttalande. Det spelar ju ingen roll hur många som kvalar till SM. Platserna är ju begränsade och de bästa ekipagen med den högsta poängen får rida.
Det som gör mig mest iriterad är att man skall ha ut barn och ungdomar på vuxentävlingar fast de inte är mogna och klara för det. De som vill kan börja rida häst och tävla när de vill men resten som inte känner sig mogna att tävla mot vuxna som har lång, lång erfarenhet kommer inte ha något val. I alla andra sporter tävlar barn och ungdomar upp till 18 år emot varandra upp till SM-nivå men i ridsport stoppar vi det. Nu ska de ut och kvalificera sig till elittävling på juniorniv och konkurera med vuxna ryttara. För inte tror jag att det kommer bli så många juniortävlingar på regional och lokal nivå i framtiden. Redan idag är det svårt med tävlingar i vissa regioner.
Nej, behåll den gamla nivån och skulle man göra en förändring så måste man höra med dem det gäller först. En förändring måste ske på mycket längre sikt än 1 ½ år som det blir i praktiken.

Du får väl framföra dina åsikter till förbundet. Mötet ska vara i mitten av februari om jag inte missminner mig.

*kl*

Och i går beslutade förbundet att om reglerna går igenom så blir det inte förrän år 2010!

Ett bra beslut!

Shit, vilken lättnad!! Vad härligt!!! :banana: Då vet ju alla som ska köpa nya ponnyer det i god tid. *lättnadens suck*

En annan sak jag funderade på idag:

De vill sänka gränsen för att höja kvaliteten på elit tävlingar. De vill att det ska vara en tävling för de bästa och inte för bredden. Så långt är jag med. Men 2005 var ca hälften av de startande i kat D på SM över 16. Men bara 4 av de i A-finalen var över 16. (tror jag) Alltså borde det väll räcka utmärkt med att bara höja kvalen. Av de 20 bästa kvalade till SM 2006 var 9 stycken över 16.

Som åldersreglerna var förra året var kvalgränsen 66,44%. Hade åldersgränsen varit 16 hade kvalgränsen blivit 62,32%. Hade man sagt att man fortfarande ville ha 66.44% som kvalgräns men bara de under 16 hade fått starta hade antalet blivit 18 st.

Bara lite statistik så där. ;)

stalldräng skrev:
Det är ett så idiotiskt uttalande. Det spelar ju ingen roll hur många som kvalar till SM. Platserna är ju begränsade och de bästa ekipagen med den högsta poängen får rida.
I dsressyr kanske, men inte hoppning.

I hoppning tycker jag det känns som redan de flesta b ponny ryttarna slutar rida efter 12 redan, och de flesta verkar sluta på ponny vid 16 år eller tidigare. På nationell nivå. S

Du har inte tänk på att ändringen även ska gälla även för hoppning/fälttävlan? så vad spelar det för någon roll om man bara ändrar kvalreglerna för dressyr?

Jag tycker att de kommande nya reglerna är jätte bra. men på rumpnissen lät det som att allt kretsade runt dressyren.

Nu är det ju dressyren jag är mest insatt i så av naturliga själ har jag bara koll på kvalgränserna där. Men jag anar att det ser liknande ut i de andra diciplinerna. :idea:

Kollade på inomhus sm 2005 i kvalen så var det 46 startande in kat d av dess var 6 stycken födda 1988/1987 och i kat c så var det 62 startande av dessa var 5 stycken födda 1988/1989. sammanlagt så var 11 ryttare av 108 vilket ger ca 10 % mellan 17-18.
Finalerna har jag inte kollat.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 544
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka