Nylon sele

MadicDomino

Trådstartare
Är det någon här som någon gång använt eller använder eller hört något om nylon selar ? Fåt nyligen tips på en väldigt fin på www.selar.se ... 1300 kr !

Hur länge tror ni en sådan håller ? Till en ponny korsad mellan Welsh och Shetlandsponny?

Mvh
Eran Emma

Sv: Nylon sele

kan vara en bra investering för den snåle. Men jag tror inte den är snygg efter nåt år, men håller gör den säkert! Billigt som attan!

Njä, det är nog sant att den inte ser så snygg ut,
Har en Griffin sadel, där är stropparna och bossorna i textil/nylon,
de ska rengöras med deras rengörings medel så dem håller,
sadlen har jag fortfarande och den är över 8 år gammal!,
och remmarna och sadeln ser forfarande fina ut!
Så, den borde ju hålla om man inte låter den ligga lerig och blöt ?

Enda jag är orolig över är något går i sönder när man kör, men det borde inte hända. Tänker mest på bröstan eller draglinorna!

Haha :angel: jag är nog den snåle :D

Mvh
Eran Emma

På produktbeskrivningen står det: Rekomenderas endast till ponny och mest lämpad för lättare körning. och det får jag hålla med om, ser för klen ut för en kraftigare ponny/häst, men jag vet ju inte vad du har för häst och om du bara ska hålla dig till lättare körning :) Annars tyckte jag Basic-selen såg väldigt trevlig ut, och till ett bra pris...

Basic selen har min kompis till sina shettisar. Den är helt klart prisvärd!

Anna-Carin

Kolla på www.cliffords.se deras "Classic" är en mycket bra syntetsele, även deras "Debut" duger bra om man ska ägna sig åt lättare körning och den är ju billig oxå :)

var hittar jag priserna på sidan du gav mig Nussikan? :) Enda jag kommer sakna med lädert är ens mys stunder i stallet med varm chokelad och sitta och smörja selen :(

Usch, jag hade gärna sluppit putsandet ;) I menyn till vänster finns en länk "Prislista", precis över "Travselar" :)

Är det inte värt att vänta och spara ett par månader till så du får en ordentlig sele som du vet håller?

Jo, men det inte jag som skall betalla selen utan ägaren till hästen (är medrytattare),
Hon har satt gränsen :( Jag ska köpa sväglen till vagen, hon köper selen. (jag skulle kolla runt om jag hittade något "billigt och bra"...)

Funderar på Pffif standard tror jag den hetter för 1895 :- i ponny storlek på www.driveout.se...
Är den något att hurra för ? allt ingår ju :)

Mvh
Eran Emma

Till att skritta och trava på plan mark duger den, men den är alldeles för klen för "riktig" körning (missförstå mig rätt).

Då är den under (Pfiff Vario) ett mycket bättre alternativ, den duger bra till den mesta sorts körning och den är ju också väldigt billig. Hade jag vart du hade jag lagt till 400:- (om nu gränsen va 2500:-) och köpt en sele som din häst förtjänar, det är ju ändå dig h*n ska dra runt på :)

Senast ändrad:

Ja det är ju sant ;) hon skall ju dra runt mig ;)

Enligt Börjes tingsryds katalog står det Shetlandsponny ... cm - 115 cm i manken för selen..
Hon är på 116-118 i manken så vet inte riktigt jag skall välja... :confused:
Vario på driveout kostar för hennes storlek (ponny) 3100 kr + frakt.
Vad tror ni frakten kommer gå på ? :rofl:
Vill köpa på driveout heltst för vi skall köpa svägel med... Finns det någon annan bra sida med selar och sväglar som är seriösa?

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

Jag tror inte du hittar en lika bra sele billigare någon annan stans, vet ingen mer sida på nätet som säljer svänglar (som oxå säljer billiga selar). Ingen aning vad frakten skulle gå på, ring och fråga, men det kan ju inte vara så värst dyrt, det är ju inom Svergie.

Jag förstår inte riktigt problemet, om hon som äger hästen betalar 2500:- så är det ju inte särskilt många hundralappar du får betala själv, lägg till dom få hundra det blir och köp en sele som hästen förtjänar istället för att jaga runt efter det absolut billigaste som sen kanske bara håller ett halvår eller som hästen får ont av.

Ja, men får inte lägga ner pengar på hästen eftersom hon inte är min av varken min mamma eller hennes ägare (är medryttar/halvfoder;) )...
Ska prata med hennes ägare och fråga om hon skulle tänka sig betala lite till! :d *håll era tummar* :rofl:

Mvh
Eran Emma

Köp en russele, det är lagom storlek till din häst. Fast shetlandsselarna brukar vara stora också, det brukar fungera men man får göra mera hål, så inköp av håltång i samband med inköp är att rekommendera.

Rekomenderas endast till ponny och mest lämpad för lättare körning.

Kom bara tänka på en sak ang ovanstående (som ju är taget från säljarens sida)... Är det inte normalt så att nylon håller BÄTTRE än läder :confused: Jag menar, man nylonförstärker läder, man rekommenderar lädergrimma i transport för de GÅR SÖNDER LÄTTARE m.m.

Eller tänker jag helt uppåt väggarna fel nu? :o

nylon håller bättre ja, hästen går sönder före selen, och det är det som är farligt.

Sen är läder stabilare vilket ger en stabilare brösta-vilket i sin tur nog ger en stabilare känsla för hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 487
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka