Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

*KL*

Ofta läser man om folk som helt plötsligt upptäcker ett föl i boxen och dom har inte haft en "aaaning"" om var som var på gång.

De blir det historier om att det luriga stoet överraskade alla, och "oj, vad tokigt, vi somundrade varför hon var så slö på hopplektionen i går".

Då är det ingen som ropar att de ska anmälas för att de inte vakat fölning osv.

Nu har samma sak hänt, fast stoet fölade ute, samt att stoet uppenbarligen inte ville ta åt sig fölet. (kan även hända när de fölar i box).

Vad i ligger skillnaden, förutom att detta stuteri inte skött hästar efter ordning tidigare.

Det är väl inte heller första gången en häst lyft upp i band?
Jag skulle vilja se den som kan stövla runt i djup lera och stövlarna fastnar, och samtidigt bära ett geggigt föl.

(vill påpeka att jag inte har en susning om vilka artikeln handlar om, däremot håller jag med Kimmis87 om att tidningar älskar att skriva snaskiga historier).

hur kan du försvara djurplågeri??????????
:crazy:

det finns ju bilder, vittnen och bevis.

men du, vi vet ju inte alls när bilden togs, vi vet ingenting!

för där lyfts den ju inte med en traktor iaf.

de borde ju f**n ha bättre koll.

jag har sett en bild, jag har läst artikeln och tidningar litar jag inte på för 5 öre.

jag försvarar inte, jag bara skriver att vi inte vet vad som har hät

Vi har fått ett flertal föl senaste åren. Alla på stall. Koll varje dag, sent som tidigt. Ändå har vi missat. Kollat juver, bäcken, datum allt tycker vi.

Vi har haft ston som kommit 1 månad före, i år senast en månad efter. Inte lätt att vaka 100% i 60 dagar... Detta trots att vi har kamera. Men man ska orka vakna varje timma också, natt efter natt...

Naturen har sin gång.

Ni får tro va f*n ni vill....
Kan bara intyga att bilder och historien är sann........
Fölet var uppdraget från lerhålet då den bilden togs som ni sett, där finns värre bilder då fölet låg i leran men det är väl bättre att utredarna har dem än att vi ska lägga ut dem här för att stilla er nyfikenhet, eller?????????? Ni bryr er ju inte ett dugg om hur det lilla fölet hade det utan bara nyfikna och förvedna.....
Fölet flyttades med traktorn upp till en hög med halm, det var den ända anledningen till att den hissades upp levande med endast en rem runt magen.... Rent djurplågeri vad jag tycker......... Den kunde lika gärna burits i en filt..........

jag har sett en bild, jag har läst artikeln och tidningar litar jag inte på för 5 öre.

jag försvarar inte, jag bara skriver att vi inte vet vad som har hät

Glömde en liten detalj, du får skriva att det är du som inte vet vad som hände....... Du ska inte svara för oss andra som kanske vet vad som hände........ Det gör vi så bra själva;)

KL

Jag tycker inte det är fel med fölningar utomhus. Tvärtom är det ofta säkrare och renare.

Det skall dock vara i TORRA hagar!!

KL

Jag tycker inte det är fel med fölningar utomhus. Tvärtom är det ofta säkrare och renare.

Och hagar där man lätt kan kolla till dom, Flera gånger per dygn.

Nattetid kan det ju bli rätt svårt att se vad som sker, så då föredrar iallafall jag att ha dom inne. Och vill dom föla på dan i hagen så är ju det ok. Men hade jag en hage med diken eller gegghål så skulle jag se till att flytta stoet inför en fölning.

*KL*

Ofta läser man om folk som helt plötsligt upptäcker ett föl i boxen och dom har inte haft en "aaaning"" om var som var på gång.

De blir det historier om att det luriga stoet överraskade alla, och "oj, vad tokigt, vi somundrade varför hon var så slö på hopplektionen i går".

Då är det ingen som ropar att de ska anmälas för att de inte vakat fölning osv.

Jag tycker att man ska kunna köpa häst utan att vara beredd på fölning, alltså kräver jag inte att man ska kunne se om en häst är fräktig om man inte är insatt. däremot bör man väl kunna ana men jag anser ändå inte att man är dum i huvudet och ska anmälas om man ej uppmärksammat att ens sto man köpt är dräktigt om man inte blivit informerad om det. däremot bedriver man avel och gjort så i flera år så borde man väl ha mera kunskaper för att förhindra att sådant här händer??

Nu har samma sak hänt, fast stoet fölade ute, samt att stoet uppenbarligen inte ville ta åt sig fölet. (kan även hända när de fölar i box).

Vad i ligger skillnaden, förutom att detta stuteri inte skött hästar efter ordning tidigare.

Det är väl inte heller första gången en häst lyft upp i band?
Jag skulle vilja se den som kan stövla runt i djup lera och stövlarna fastnar, och samtidigt bära ett geggigt föl.

(vill påpeka att jag inte har en susning om vilka artikeln handlar om, däremot håller jag med Kimmis87 om att tidningar älskar att skriva snaskiga historier).

toi tecken...

KL

Vårt sto fölade utomhus förra året och det gick hur bra som helst.

Detta handlar ju inte om att det är fel att föla ute:confused:
Det är ju en stor brist i tillsynen........
Hade du låtit ditt sto föla ute i en blöt hage och dessutom utan tillsyn???????? Hade du det bör du nog fundera på om du ska ha fler föl??????????????????????

Ja, min ponny fölade ute, mitt på dan, förra sommaren också. I en TORR hage där jag hade uppsikt.
Och tur var det eftersom hon behövde hjälp med ett framben som låg fel.
Efter att fölungen (som var hur pigg och frisk som helst:love:) hade rest sej och diat sitt första mål tog vi in båda i en väl upphalmad box så att stoet som var lite medtaget kunde vila och få mat. och dessutom i lugn och ro få bekanta sej med sin unge då hon var förstföderska.
Detta var en tjuvbeteckning, men eftersom hon blev väl tjock (och inte rund över ryggen) så höll jag extra koll på hennes juver, och se, rätt vad det var hade hon satt juver och vi visste att det faktiskt skulle komme ett föl.

Det handlar ju om hur man har koll, och vilka åtgärder man vidtagit för att hindra att sådant här sker. Att hästar fölar ute är inget jag har sagt något om, men var man än har tänkt att dom ska föla så måste man ju ha tänkt igenom hur man bäst kan hjälpa dom OCH hindra att sådant här händer!

Jag tycker här brister på kontroll och uppsyn. :mad::eek:
Jag vet att vissa hästar, speciellt ponnyer gillar att föla när ingen ser dem. Själv haft en ponny, där vi visste att hon skulle föla men hon valde att överraska oss när den lille damp ner. Ett Tu tre så var det en extra i boxen, när vi kom och fodra. Hon stod inne om nätterna. Har varit med om när ston fölat i hagen, men oftast vill de inte gå in då om fölet inte orkar hänga med, utan då får man leta efter dem. Som det här fölet i fråga, då måste det ha varit något fel på något sätt. Normal sto även först föderskor lämnar inte sitt föl helst och hållet om inte något har hänt.
Här verkar det som modern ha gett upp om fölet, så något måste ha hänt. Men ändå det här studeriet verkar brista ordentligt i sin uppsyn över hästarna. :eek:

Håller med dig till fullo i dina inlägg. Har själv ett inlånat sto som är knepigt vid fölningen. Får häftiga sammandragningar efter fölningen. Då måste man vara med o hjälpa till så inte fölet kommer i vägen. För stoet har ingen koll då vad som är omkring henne. Jag börjar vaka en månad innan beräknad fölning. Engagerar grannar o vänner när inte jag kan kolla själv. Skulle aldrig förlåta mig själv om något galet skulle ske, pga icke tillsyn. Jag blir så bestört av att se detta lilla föl som gick miste om livet pga människans icke djurkännande.

*knapplån*

Det är tragiskt när sådant här sker, när våra djur som förlitar sig mest på oss blir svikna. Om man väljer att bedriva avel måste man ALLTID ta ansvar för avkommorna och det har sannerligen inte skett här.
Man kan se på ett sto om det är nyförlöst och man kan skaffa fram råmjölk samt amma. Varför gjordes inte det? :mad:

*knapplån*

Det är tragiskt när sådant här sker, när våra djur som förlitar sig mest på oss blir svikna. Om man väljer att bedriva avel måste man ALLTID ta ansvar för avkommorna och det har sannerligen inte skett här.
Man kan se på ett sto om det är nyförlöst och man kan skaffa fram råmjölk samt amma. Varför gjordes inte det? :mad:

Ja, eller hur? Man kan ju inte som någon tidigare "ursäktade" dom med, ha så många hästar i aveln att man inte kan ha koll, Eller inte orkar vaka....:mad:
Det är en tuff tid när det ska vakas, speciellt med förstföderskor, eller när dom går över tiden massvis.
Men man väljer ju själv om man vill avla och hur många ston man vill betäcka. Så man kan ju inte slå ifrån sej ansvaret för djuren med att man minsan har annat att göra än att hålla koll på hästarna.

Har man tagit på sej ett ansvar så får man också fullfölja det.

Jag tycker det är hemskt att någonting sånt här kan hända.

Men, min häst föddes upp på flaska, jag köpte henne direkt från uppfödaren för snart ett år sedan. Och i år fyller hon 7år. Alltså har hon bott hos samma person i 6år där hon haft ägaren som sin "mamma". Men trots att hon flyttade mår hon utmärkt här och att hon föds upp på flaska märks inte, hon är lite mammig men inte mer än så och hon klättrar i klasserna och är mycket lovande hopphäst.

OBS var inte där och vet bara vad jag läst men en fundering blir - hur mycket folk som inte brukade vara i hagen stövlade runt där när detta hände?

Är själv ägare till en valack som inte låter sig fångas om det finns en mängd främmat folk i hagen. Han har nämligen blivit utsatt för en hel del tråkigt innan han kom till oss. Förtroendet för människan är inte vad det borde vara. Han hade alltså i den situationen varit omöjilg att fånga och då han är "the boss" hade resten av flocken följt honom. Vad vet vi om detta stos inställning?

Här handlar det om ett sto i en flock. Även om instinkten att försvara och värna avkomman är stor ska vi inte glömma att hästen är ett flyktdjur. En mängd "inkräktare" kan faktiskt få henne att vägra ta sig an fölet. Mängden behöver inte vara så stor framför allt inte här då det verkar ha varit ganska stimmigt i hagen.

OBS detta är inte ett försvar utan en ren reflektion och också en uppmaning att inte rusa runt i hagarna hur som. Det hade kanske gått bättre om någon slagit larm och att de sedan stannat utanför hagarna.

Sedan hade säkert jag också försökt med amma om fölet för övrigt varit ok. Men det är en helt annan femma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur