Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

du tror inte vi har gjort det redan?

det har vi, men vi verkar inte ha fått med nåt av själva knölen, på 3 av proverna fick vi inte med en enda cell, och på 2 andra måste vi ha siktat tokigt då det bara var muskelceller.

anledningen till att han fortfarande lever är att ingen vet har rekomenderat avlivning än.

anledningen till att vi inte vet vad knölarna är ser du ovan.

jag följer veterinärernas rekomendationer.

anledningen att jag reagerar på det alla skriver här är att de har ingen anning om hur det har gått till överhuvudtaget, och jag tycker då att det är fel att dömma.

Ammajouren är kanon. Men ingen nämner råmjölken. Utan den blir det troligen inget föl som överlever ens med amma.
8 timmar efter fölning är möjligheten halverad att ta upp antikropparna i råmjölken.

Kanske fanns ej råmjölk? Kanske hade tiden runnit ut?

om man bedriver ett stuteri så borde man ju ha fryst undan råmjölk vid tidigare tillfällen....

och om fölet legat där 8 timmar så har dom verkligen brustit i tillsyn med tanke på att det fAKTISKT är avel dom håller på med.
Och högdräktiga ston ska man ha koll på.
Hade det varit ett felläge hade dom mist stoet också.

Där var de som erbjöd sig att ta hem fölet och ge den råmjölk som de hade i frysen. Men ägarna sa nej.....:confused:

Jaså du tror inte ett föl lider av att lyftas av en grävmaskin?? Jo när man spänner ett skärp om magen på det och sen lyfter upp det i det. Fölet hänger i armbågsvecket, levande.

Ingenstans i artikeln framgår det när på dygnet fölet hittades.

Så det kan ju vara det enda alternativet, att avliva. Men visst är det tragiskt?
Bör ju åtminstone få upp ögonen för problemet med kombinationen lösdrift och begränsad uppsikt.

vet du att det var just så det gick till? i så fall vill jag se bilder på det.

vet du att det var just så det gick till? i så fall vill jag se bilder på det.

Varför försvar du det??

En så liten fölunge skulle man kunna lyfta med handkraft..

Tycker det känns olustigt att sitta här och försvara det på något konstigt sätt :crazy:

du tror inte vi har gjort det redan?

det har vi, men vi verkar inte ha fått med nåt av själva knölen, på 3 av proverna fick vi inte med en enda cell, och på 2 andra måste vi ha siktat tokigt då det bara var muskelceller.

anledningen till att han fortfarande lever är att ingen vet har rekomenderat avlivning än.

anledningen till att vi inte vet vad knölarna är ser du ovan.

jag följer veterinärernas rekomendationer.

anledningen att jag reagerar på det alla skriver här är att de har ingen anning om hur det har gått till överhuvudtaget, och jag tycker då att det är fel att dömma.

I andra tråden att ni tagit bort men ej skickat på prov? Missförstår jag ditt inlägg här?

Är du utbildad, eller är du utbildad och yrkesutövande?

Jag, personligen, sitter och ligger inte på vet's anmodan. OCH om vet. plockat ytliga svulster så "missas" dom knappast - då borde du byta vet. igen.

Logiken säger;
felsteg ett; Bristande översyn gällande högdräktigt sto
felsteg två; bristande översyn gällande nyfött föl
felsteg tre; bristande kunnande gällande förebyggande av lidande för föl
felsteg fyra; underlåtelse att vida förebyggande åtgärder vid händelse att stoet skulle a; avlida alt. b; stöta undan fölet.

Frågorna kommer som följer;
Varför hölls inte vederbörlig uppsikt över fölstonas hage?
Varför betäcka på lösdrift i storflock omm an inte har vederbörliga medel för att hålla den uppsyn över flocken som skall hållas?
Varför hade inte åtgärder vidtagits för att ha råmjölk tillgängligt utifall att stoet där?
Varför avlivades ett föl som -så vitt vi vet- endast var lerigt och nerkylt?
Varför fanns inte vederbörligt kunnande för att lokalisera - och där utvinna råmjölken alt. arbeta på bandet sto/föl - det sto som fölat?
Varför förflyttades fölet ur hagen med hjälp av remmar och en grävskopa? Ett nedkylt, försvagat föl i den storleken är lyftbart.
Varför kunde inte veterinären lokalisera vilket sto som var gällande?
Och
Varför har inte tidigare anmälningar mot stuteriet tagits på allvar?

en liten fölunge?

jag kan iaf inte lyfta ett föl!

jag tycker bara inte om när folk sitter och drar slutsatser om saker de inte vet nåt om, de ka ju lika gärna ha lagt fölisen i skopan och lyft den så, hur vet du att det inte gick till så?

du borde nog skriva kl på det sista, jag har inget stuteri. framförallt så har jag inte de problemen.

vet du att det verkligen är såhär?

enda sättet för dig att veta det är om du antingen är inspektören eller den som har stuteriet.

den knölen som opererades bort var för 6 år sen, det var då min mamma som höll i allt och därav analyserades den inte.

Spelar ingen roll hur de gjorde. Den levde då och de använde en traktor! Detta är säkert mycket skrämmande för ett föl som bara ser trygghet i sin mamma i början!

Och jovisst kan man lyfta ett föl om man är två starka karlar!

Och i ett sådant här läge för djurets skull så borde man löst det!

visst borde de kanske ha gjort mer, men fakta är att vi har ingen anning om vad som har hänt! det kanske hade testat allt, vad vet vi?

Kan du ge en rimlig förklaring till att man släpper dräktiga ston på lösdrift och har så lite koll att man inte ens vet vilken häst som ska föla?

Eller att man inte bryr sej om att ta reda på vilket sto som fölat och kollar så hon mår bra?

vet du vilket tillstånd djuret i fråga var då?

den kanske var medvetslös? jag har ingen anning, men det finns betydligt värre saker man kan utsätta djur för.

varför skulle jag det? jag har inga dräktiga ston på lösdrift.

Där finns bilder på det också så klart men det är bättre polisen ser dem än du.............. eller har jag fel????????
Du tror väl inte att de bara fottat ett lerigt föl??? Klart hela händelsen är dokumenterad det fattar väl vem som..........
Och för den delen hade det väl bara varit att lägga fölet på en filt och be grannar eller nån om hjälp så hade man lätt flyttat ett nyfött föl........... Hur svårt kan det va????????

Bilder finns. Ridsport har bla dem......

du borde nog skriva kl på det sista, jag har inget stuteri. framförallt så har jag inte de problemen.

vet du att det verkligen är såhär?

enda sättet för dig att veta det är om du antingen är inspektören eller den som har stuteriet.

den knölen som opererades bort var för 6 år sen, det var då min mamma som höll i allt och därav analyserades den inte.

Citat urTidningen gällande tekniken vid upplyftandet av fölet; "Händelsen har polisanmälts och rubriceras som djurplågeri, bland annat hissades fölet upp med hjälp av remmar i en grävskopa medan det fortfarande levde."

För att plocka fram de frågeställningar jag framlagt krävs det inget mer än ett hum om hur man skall sköta sådant, inget det krävs avresig inspektörsutb. eller ett stuteri i egen ägo. Du som är djursjukvårdare borde ju för i gudars skull förstå, och förutsätta att om de har 16 ston som väntar föl (sex har fölat tydligen, varan tre dött, varvid det återstår tio) så har man ett tillräckligt stort stuteri för att inneha erfarenheten och tänket att Förebygga just fölkatastrofer så som den här som helt enkelt inte får ske.

Här säger du emot dig själv;
den knölen som opererades bort var för 6 år sen, det var då min mamma som höll i allt och därav analyserades den inte
versus;

Och nej, jag behövde absolut inte nyttja *KL* eftersom det Var riktat till dig. Vet du vad orden "logik" samt "frågeställning" innebär?

jag förstår inte varför du är upprörd på mig, jag har varken föl eller traktor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama