Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

tja.. inte att föl skulle avlivas direkt.

Neh, känns lurigt. Visst finns väl fortfarande Ammajouren? synd att vi inte kände till det innan fölet togs bort.. har ett kanonbra sto som gärna agerar surrogatmorsa till föl. Och flaskuppfödda föl som fortfarande får vara "häst" behöver inte bli knas i skallen.. dom blir bara knas om dom inte får dosen hästspråk som de ska ha i rätt tid.

Jodå ammajouren finns kvar och är väl som mest aktiv i dessa tider.

mhm.. då frågar ju jag mig.. varför ett "stuteri" väljer att avliva ist för att ringa ammajouren?

..usch. Jag är arg. Och håller med Jeremia.. inte bara ur emotionella aspekter har det agerats korkat och oansvarigt.. ur ekonomiska synpuntker med.. i synnerhet allvarligt om uppgiften som står uppåt i tråden stämmer om att 6 födda föl resulterat i 3 döda föl...

*muttermutter* *tänder en cigg och skuttar ett tag på stolen*

fy fan vilka människor det finns! :mad:

stackars stackars föl!!! :cry:

hur kan man öht släppa ut ett sto som snart ska föla i en lerig hage?? vad hände med fölbox och halm? :crazy:

än en gång har ett djur fått dö pga människans latskap...

ni som vet vilket ställe det är, PMa gärna så man inte risikerar köpa häst därifrån. såna idioter ska man inte stödja.

mhm.. då frågar ju jag mig.. varför ett "stuteri" väljer att avliva ist för att ringa ammajouren?

..usch. Jag är arg. Och håller med Jeremia.. inte bara ur emotionella aspekter har det agerats korkat och oansvarigt.. ur ekonomiska synpuntker med.. i synnerhet allvarligt om uppgiften som står uppåt i tråden stämmer om att 6 födda föl resulterat i 3 döda föl...

*muttermutter* *tänder en cigg och skuttar ett tag på stolen*

3 av 6 låter ju inte direkt sannolikt i normala fall. Sånna som inte har koll ska inte ha hästar och definitivt inte stuteri :mad:

fast o andra sidan om de nu tar hand om sina djur så dåligt som visa säger/ tror ( jag vet inte ens vilka det är) så är ju faktiskt inte döden ett grymt öde, ellerhur?

ett djur lider ju inte av att dö, även om det är jätte synd att den inte fick växa och ...... ja ni vet allt...

Väldigt sant att ett djur inte lider om det är dött.. det var ju jag som sa det till dig ;)

Men det ÄR en väldig skillnad mot när folk rycker på axlarna och tar bort ett föl som med lite vilja hade kunnat räddas och göras till en bra häst i jämförelse med en väldigt svår/sjuk/defekt häst som lider i sitt dagliga liv.

NEXT; Mhm. Världen är full av rötägg.. och i många fall tror jag inte att vi människor förtjänat att ha djur ö.h.t. "Våra bästa vänner".. det är så lätt att säga.. och för vissa tydligen väldigt svårt att leva efter.

fast o andra sidan om de nu tar hand om sina djur så dåligt som visa säger/ tror ( jag vet inte ens vilka det är) så är ju faktiskt inte döden ett grymt öde, ellerhur?

ett djur lider ju inte av att dö, även om det är jätte synd att den inte fick växa och ...... ja ni vet allt...

Är du helt frisk??

Den lider förvisso inte när den är död, men ska man bara skita i att försöka hjälpa den för att man inte orkar eller har råd?

Hur mysigt tror du att fölet har det när det ligger där, eller när det lyfts upp med traktor?

Hade ägarna haft minsta koll hade fölungen aldrig blivit så lerig och dom hade vetat vem som var mamma och kunnat försöka få stoet att acceptera sitt föl!

visst borde de kanske ha gjort mer, men fakta är att vi har ingen anning om vad som har hänt! det kanske hade testat allt, vad vet vi?

jag har själv varit med när det har gått fort... vi lämnade stoet i hagen i 20 min, när vi var tillbaks så var det en häst till i hagen.

men jag tycker iaf det är värre om man plågar en häst genom att inte ge den mat osv osv...

hur många hundar avlivas inte bara för att ägaren ska flytta/ nåt i livet ändras?

jag tror inte fölet lider av att lyftas med traktor, visst det kanske inte är jätte kul...

om de hade skitit i den som du skriver så hade det varit illa, men nu avlivade de faktiskt den.

ja tack gärna, just i dagsläget vore det ganska skönt :p

tyvärr är jag rädd att de sätt jag kan ta livet av mig gör ganska ont, och så har jag en familj som skulle bli lessen antar jag, men bortser man från det så jag tack!

visst borde de kanske ha gjort mer, men fakta är att vi har ingen anning om vad som har hänt! det kanske hade testat allt, vad vet vi?

jag har själv varit med när det har gått fort... vi lämnade stoet i hagen i 20 min, när vi var tillbaks så var det en häst till i hagen.

men jag tycker iaf det är värre om man plågar en häst genom att inte ge den mat osv osv...

hur många hundar avlivas inte bara för att ägaren ska flytta/ nåt i livet ändras?

..man beslutar inte att avliva ett föl medan det fortfarande är lerigt, blött och inte fått en chans. Har du aldrig varit med om att stödmata ett föl? Att sticka en nål som är längre än fölets hals är bred på en muskelyta som är 1*3 cm varenda dag, gått upp på nätterna och sett till att fölungen i fråga fick de mediciner den skulle ha varje samt var tredje timme?

Jag har gjort det. Jag har varit med om att göra första hjälpen med tillhörande "mun mot mule" och hjärtmassage på ett föl som fick hjärtstillestånd.

Så kom inte och snacka om att "dom kanske gjort". Det finns inget Kanske i den meningen utan ett Inte. De kan Inte ha gjort vad som krävts. Och jo, jag vet precis hur snabbt en fölning kan gå, jag har sett tillräckligt många.

Djurplågeri är en sak, att itne ta sitt ansvar är en annan. Djuren har inte BETT om att få bli domesticerade. Vi har tvingat in dom i det här - och därför faller det på våran lott att ge dom de chanser och det liv de tillbörligen förtjänar.

Och de ägare som avlivar hunden.. hur många tror du gör det för att det är "lättaste sättet att bli av med bekymret" och hur många tror du gör det för att hunden är "gammal, lomhörd och inte skulle må bra av att leva som det kommer bli"

..av vad jag sätt så är inte den först nämnda kategorin så mycket i underläge som man hade kunnat hoppas.

jag är djursjukvårdare så jag vet att det är folk som avlivar för att hunden inte passar in osv osv...

jag tycker självklart att man ska göra allt i sin makt, men jag tycker fortfarande att det är bättre att avliva ett djur, oavsett orsak om man själv inte kan ta hand om det och inte vill omplacera det.

sen kan man tycka att man inte ska skaffa djur överhuvudtaget då, men tyvärr funkar det inte så, det finns ingen licens för att ha djur.

Ammajouren är kanon. Men ingen nämner råmjölken. Utan den blir det troligen inget föl som överlever ens med amma.
8 timmar efter fölning är möjligheten halverad att ta upp antikropparna i råmjölken.

Kanske fanns ej råmjölk? Kanske hade tiden runnit ut?

Är du utexaminerad, eller yrkesutövande? Och ja, det spelar en väsentlig roll.

Nu får du ursäkta att jag tar upp det, men OM det nu är så att du förespråkar avlivning framför ev. lidande och du är utexaminerad samt yrkesutövande djursjukvårdare. Varför lever din häst fortfarande med de problem du beskrivit på annat håll?

Skulle jag misstänka svulster invärtes och få viktproblem på min häs t så jo.. jag skulle ta det säkra före det osäkra - och har skickat knölar på canceranalys, inställd på att behöva fullfölja vad jag trodde skulle bli "hennes sista resa".

Tänk på alla hästar som din egen, och behandla dom där efter.

Och det handlar inte om att "inte vilja" är en betäckning planerad så är man väl medveten om att det med största sannolikhet komemr dimpa ner ett föl vid "ungefär" den dagen. Då har man tagit på sig ett ansvar - inte bara gentemot sto som föl utan även mot sig själv, sin ekonomi, hingstägaren och ens omgivning. Kan dom inte sköta föl, så ska dom inte ha häst. Och därmed torde diskutionen dig/mig vara avslutad med orden;

De borde få djurförbud.

Ammajouren är kanon. Men ingen nämner råmjölken. Utan den blir det troligen inget föl som överlever ens med amma.
8 timmar efter fölning är möjligheten halverad att ta upp antikropparna i råmjölken.

Kanske fanns ej råmjölk? Kanske hade tiden runnit ut?

Eftersom de inte ens hade vett nog att ta reda på vilket sto det var som hade fölat så har du nog en överhängande och väsentlig poäng där.

Dock finns det råmjölksersättning att få tag på vid krissituationen så har man en telefon och vilj så går det med.

(Jag är så upprörd att jag inte kan stava.)

Senast ändrad:

kl
Djurägaren får själv besluta om avlivning av sina djur- förutsett att det sker med rätt metod ( vilket jag förutsätter här då en veterinär fanns till hands vid det tillfället). Sedan kan man känslomässigt tycka att det är fel, men det tar lagen ingen hänsyn till. Däremot brister övervakningen av det dräktiga stoet enligt DFS 2007:6, 6 kap. 1§ "Hästar ska ha tillsyn minst en gång om dagligen. Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller högdräktiga ston, särskilt vid tiden kring fölningen." Detta samt uttalande från djurägaren i tidningen angående att h*n ej visste vilket sto som hade fölat ( om det är sant) borde vara skäl för anmälan tycker jag.
Om jag förstått det rätt så bedriver den här "uppfödaren" avel genom att ha hingst i flocken- då vet man att stona kan bli dräktiga och man måste då ha koll på detta.
Har man fakta och man ej tycker att kommunen hanterar ärendet rätt så hade jag kontaktat Länsstyrelsen ( länsveterinären) i ärendet.

Råmjölksersättning har jag fått lära mig är ett inte fullgott alternativ. Möjligen som komplement.

Mycket oklart i artikeln.

Ett så stort stuteri borde kunna ha sin egen råmjölksbank. Mjölken håller ju i ett år i frysen.

Senast ändrad:

Stackars stackars liten! :cry: Va är det för stuteri vaa, någon koll borde man ha!! Men att ge upp om fölet så snabbt, tycker jag är hel galet! :mad:

Jag har fått lära mig att det kan funka.. Men det är väl som med det mesta annat - lika många teorier som det finns folk som hanterar det.

Har inte tidningen vinklat det väldigt så visste uppenbarligen inte ägaren vilket sto det var som hade fölat..

och Absolut! Visst borde ett stuteri av den "storleken" hålla sig med råmjölk... tycker jag. Men uppenbarligen så tycker/tänekr inte alla som vi..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama