Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

jag har inte sett något om några 16 hästar och vet ingenting om stuteriet i fråga.

vi har haft många knölar, med andra ord flera ggr, den första dök upp för 6 år sen, den opererades och analyserades inte, de andra opererades inte.
och nej det är inte frågor som jag kan svara på eftersom jag inte vet vad som har hänt.

förstår fortfarande inte varför ni är arga på mig?

jag tycker fortfarande det är mer humat att avliva ett djur än att plåga det.

vet du att det var just så det gick till? i så fall vill jag se bilder på det.

Jag såg bilder i går av dom som hittade fölet.
Fölet lyfts med hjälp av band runt magen av en grävskopa.

Vill dom inte skita ner sej eller?????

Ett nyfött föl klarar nog en vuxen man av att bära. Min man lyfte mitt stora hbl föl till transporten då den hade kolik när den föddes.

Jag bar in mitt ponnyföl 200meter då den föddes ute (jag var med vid födseln) Så man måste inte vara superstark för att klara det.

Tycker det är så onödigt att ett föl ska behöva lida för att ngn har bestämt sej för att föda upp hästar "naturligt" och tror att det betyder att man inte har ansvar som djurägare.

Poängen är, att det djurplågeri som försig gicks -och blivit anmält - försvarar du. Lika så att du försvarar en uppföderare som har tydliga brister i sin hästhållning. Ja, det är Klart att det retar folk som värdesätter sina föl. Sådana som jag som anser att Jag fattat beslutet att sätta den lille till världen och då finns det inga "shortcuts" om jag brister.

Frågeställningarna och informationen jag använder finns att läsa i artikeln, eller i samband med den. På de fjuttiga rader som står i artikeln har jag hittat just de frågeställningar och de brister i en hästägares logik som jag påpekat för dig för att du, kanske, ska inse att det Inte är en häxjakt på en uppfödare utan en reaktion på en situation som såvitt vi vet, utifrån den information vi fått, är Under all kritik.

Även för mig som anser att man skall fundera väldrig seriöst på att avliva djur som det är ett fel på som man inte kan rätta till.

varför skulle jag det? jag har inga dräktiga ston på lösdrift.

Nej men då kanske du skulle lägga ner att försvara dom här människorna om du ändå inte vet vad det innebär att avla och ha stuteri.

jag försvarar dem inte, jag skriver bara att vi vet inte vad som har hänt.

för igentligen, det som står i artikeln får vi ingen som helst info av.

jag försvarar dem inte, jag skriver bara att vi vet inte vad som har hänt.

för igentligen, det som står i artikeln får vi ingen som helst info av.

Men du utgår från att det är någon som har ljugit ihop en story?

Trots att man kan läsa sej till flera brister i djurhållningen så tycker du att det här är inget att ifrågasätta?

Om vi nu utgår från att ditt sto hade fölat i leran, skulle du då strunta i att ta reda på vilket sto som fölat?
Och skulle du avliva det bara för att du inte har någon råmjölk (trots att du har flera ston som är dräktiga och det faktiskt finns något som heter ammajour och du dessutom blivit erbjuden av duktiga hästuppfödare att dom kan ta hand om fölet)

Jag hade i vilket fall lyft in det och gjort vad jag kunnat för att försöka rädda det.
Det är inte speciellt långt till helsingborgs djursjukhus och där finns både plasma och mjölkersättning ( om det nu ska va så himla svårt att hitta stoet som fölat och mjölka ur henne lite råmjölk)

Jag tycker din inställning är skrämmande.

Med det engagemang som borde finnas om man bedriver avel så borde massvis ha kunnat göras mer än att avliva fölet.
Och varför inte avliva den på plats om det verkligen var nödvändigt?

Varför utsätta den för ytterligare lidande genom att lyfta ut den med traktor?

du tycker min inställning att vi inte vet nåt är skrämmande?

OK

kul för dig.

och ja jag vet att tidningar ljuger ihop saker.

övriga saker vill jag inte komentera då jag inte vet nåt om dem.
och jag kommer aldrig sätta mig i den situationen så du behöver inte ta mig som exempel.

Tycker du är fruktansvärt omogen. Jo visst ljuger tidningarna.....Jo bilder ljuger........Vi som känner till denna historia väldigt väl ljuger väl oxå....... Jag kan bara uttala mig om detta fallet med fölet att det är riktigt djurplågeri. Förövrigt är hästarna i gott hull detta år, men så har det inte alltid varit. Är uppväxt vid detta stället och har sett dessa djur i många år.

men många andra vet ju inte ens vad det är för stall, de är ju det som är min poäng

jag har inte sett några bilder.

Senast ändrad:

ok du vill bara att vi ska avslöja vilket stuteri det är??? Ska inte hänga ut några här. Tror de flesta vet vilket stuteri det är åndå

det har jag inte sagt nånstans så påstå inte det.

men jag tycker folk är så snabba att dömma när man igentligen inte har nån information.

det har jag inte sagt nånstans så påstå inte det.

men jag tycker folk är så snabba att dömma när man igentligen inte har nån information.

Men herregud....

Jag har information....

Läser du bara det du vill?

Ta och börja om från början och inse att det är sant, så kan du väl skriva sen och berätta vad du tycker om djurplågeri.

du ja, men alla andra? och ja det såg jag med en gång

jag tolkar det som att du var med när just detta inträffade?

vet du vilket tillstånd djuret i fråga var då?

den kanske var medvetslös? jag har ingen anning, men det finns betydligt värre saker man kan utsätta djur för.

Tja om fölet på bilden är medvetslöst så är jag en tupp

Och vem är du som kan avgöra vad som är värre eller inte värre för ett specifikt djur??

det måste ju finnas något sätt för veterinären att kolla om någon sto har fölat?

jag såg ett föl i lera, det var det enda, det bevisar ingenting utom att fölet har fötts i lera.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur