Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

en liten fölunge?

jag kan iaf inte lyfta ett föl!

jag tycker bara inte om när folk sitter och drar slutsatser om saker de inte vet nåt om, de ka ju lika gärna ha lagt fölisen i skopan och lyft den så, hur vet du att det inte gick till så?

Jag har lyft ardennerföl, tvekar på om en sån här liten krake skulle vara tyngre.

Iövrigt kan jag till viss del hålla med dig. Eftersom de inte ens viste vilket sto som var moder, så lär de inte ha en aning om vem som var pappa. Ett sånt föl blir ganska värdelöst på marknaden och chansen att hitta ett bra hem minskar.
Det finns så förbannat många hästar därute som behöver hem.

Själv skulle jag har varit blödig och kämpat, men jag kan förstå om man väljer att ta bort.

Och det bästa för fölen är just att födas utomhus... om än under uppsikt:cool:

/migo
som möter en hel del nyfödda i jobbet den här säsongen.

Jag har lyft ardennerföl, tvekar på om en sån här liten krake skulle vara tyngre.

Jag har burit omkring på Charolaiskalvar och anser mig inte vara onormalt stark heller så att bära ett nyfött föl skall inte var några problem. Några hundra meter skall man väl klara.

Precis. Det verkar dock handla om bristande motivation i det här fallet.
Men jag förvånas över att de inte kan se vilket sto som var nyförlöst?!

Kl

Har helt missat att det fanns ytterligare en tråd om detta, finns en på avel också.

Lägger in ett av mina inlägg därifrån:

Jag har bott i närheten av detta stuteri och vet vilka det var som hittade fölet, det hade tydligen hittats 2 döda föl i hagen tidigare i år också, men vet inte vem som fann dessa. Min förra veterinär anmälde redan stuteriet i slutet på -90-talet början på 2000-talet då han ansåg att hästarna fick för lite mat, ingenting hände.
De som hittade fölet var villiga att ta hand om fölet och flaska upp det ev hitta en amma, men ägaren avböjde, då lät han hellre avliva fölet, vilket också gjordes. De som hittade fölet är välkända och duktiga uppfödare (halvblod) så de visste vad de gav sig in på. Han talade även om för dem när de gjort anmälan mot dem, att det struntade han i för han klarade sig alltid undan.

Har också tänkt på de som köpt häst därifrån om de är säkra på att det är rätt stam på hästarna då hingstungarna gått kvar med stona länge och det fölas ofta på vintern (ute) och vid andra tillfällen under året. Stuteriet har ägt en godkänd hingst, tror han numera är död, han är iallafall inte i avel längre och så äger de/har ägt två avelsvärderade hingstar som de använder till sina ston om inte annat så på pappret. Numer kräver man DNA-test (antar jag att man även gör på avelsvärderade halvblod), så detta gäller för de föl som föddes innan denna regel trädde i kraft.

Kan tillägga att kommunens djurskyddsinspektör även hade sagt att det är djurplågeri att ha täcken på hästar.

Här en länk till den andra tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876825&highlight=F%F6l+lera

Efter att det varit inspektion på gården har iallafall hingstarna kommit ut efter att ha stått inne hela vintern utan utevistelse.:eek:

Men vad e d för djurhållning egentligen:devil::devil::devil: ,ingen "ansvarig för djurhållning" som tar tag i sån här djurhantering:( :(

OBS var inte där och vet bara vad jag läst men en fundering blir - hur mycket folk som inte brukade vara i hagen stövlade runt där när detta hände?

Är själv ägare till en valack som inte låter sig fångas om det finns en mängd främmat folk i hagen. Han har nämligen blivit utsatt för en hel del tråkigt innan han kom till oss. Förtroendet för människan är inte vad det borde vara. Han hade alltså i den situationen varit omöjilg att fånga och då han är "the boss" hade resten av flocken följt honom. Vad vet vi om detta stos inställning?

Här handlar det om ett sto i en flock. Även om instinkten att försvara och värna avkomman är stor ska vi inte glömma att hästen är ett flyktdjur. En mängd "inkräktare" kan faktiskt få henne att vägra ta sig an fölet. Mängden behöver inte vara så stor framför allt inte här då det verkar ha varit ganska stimmigt i hagen.

OBS detta är inte ett försvar utan en ren reflektion och också en uppmaning att inte rusa runt i hagarna hur som. Det hade kanske gått bättre om någon slagit larm och att de sedan stannat utanför hagarna.

Sedan hade säkert jag också försökt med amma om fölet för övrigt varit ok. Men det är en helt annan femma.

Hade inte de gått in och fått upp fölet ur leran hade den drunknat... Nosen var helt nere i leran och den hade gått en ännu grymmare död till mötes.. Ägarna var ju inte så intresserade att hjälpa till. Hade de gjort nått hade de säkert stannat utanför. Men vem kan låta bli att ingripa då man förstår att den kommer att dö om den inte får hjälp?????????? Jag hade också gått in och dragit upp den. Men man hade ju hoppats på att ägarna varit tacksamma, men inte i detta fallet. Nu försöker de skylla på några stackars människor som försökte hjälpa istället:cry:... Och ännu värre att det kan vara grannens gäss, även inspektören tror ju på det, hur lågt får man sjunka?????? Hur länge ska dessa ägare klara sig undan?? Fler hästar lär ju få lida, vakna upp är det så här vi vill ha det?
Vill också tillägga att den bilden som var i Ridsport då har den kommit på torrare land, hade ni sett de bilder då den ligger i leran hade ni också drömt mardrömmar...........

KL

Jag har inte läst artikeln och är lite osäker, men som jag förstod det från den här tråden visste de inte vilket sto som var modern? I så fall undrar jag hur lång tid fölen låg i hagen och ingen såg det? När stona i "mitt" stall fölat har det synts väldigt tydligt, blodiga och geggiga bakben och svans. Hur kunde man missa det? Samt så mjölkstinna juver att det runnit mjölk innan fölungen ens diat.

Mitt sto gick på lösdrift när hon var dräktig, men när tiden för fölning närmade sig skiljde vi på stona och de fick vara ute 2 och 2 i hagarna. På nätterna stod de i utebox under bevakning. Naturligtvis höll vi koll på dem dagtid också. När de fölat fick de gå ensamma och bekanta sig med fölungen i lugn och ro. När fölen var några veckor gamla släppte vi ihop stona igen på bete.

Att vi gjorde så här var efter inrådan från ägarna till ett stort stuteri i närheten som hållit på med avel i ca 20-25 år. De tyckte att vi absolut inte skulle låta stona gå ihop och föla på lösdriften. De menade på att risken var stor att något av stona skulle antingen stjäla fölungen eller bli ilsken och sur och inte låta sto och föl vara ifred.

Ett stort stuteri som det tråden handlar om borde väl ha koll på sådant? Nu är jag ingen van uppfödare som fött upp många hästar, så rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh Jordgubba :laugh:

Kl

Har helt missat att det fanns ytterligare en tråd om detta, finns en på avel också.

Lägger in ett av mina inlägg därifrån:

Här en länk till den andra tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876825&highlight=F%F6l+lera

Efter att det varit inspektion på gården har iallafall hingstarna kommit ut efter att ha stått inne hela vintern utan utevistelse.:eek:

Om det är så att stuteriet har anmälts flitigt så finns alla dessa anmälningar diarieförda hos kommunen.Om man inte tycker att djurskyddsinspektören sköter sitt jobb så kan man be att få ett utdrag på allt som har hänt och sedan skicka detta till Länsveterinären. Länsveterinären får då bedöma om djuskyddsinspektörer ej handlat rätt i alla de anmälningsfallen som varit.

Om det är så att stuteriet har anmälts flitigt så finns alla dessa anmälningar diarieförda hos kommunen.Om man inte tycker att djurskyddsinspektören sköter sitt jobb så kan man be att få ett utdrag på allt som har hänt och sedan skicka detta till Länsveterinären. Länsveterinären får då bedöma om djuskyddsinspektörer ej handlat rätt i alla de anmälningsfallen som varit.

Länsveterinären är kontaktad. Han har pratat med inspektören som tystat ner det hela ( vad jag fattat det som ) eftersom länsveterinären litar på inspektören om hur han ser på det hela... "De har ju det bättre än de som står på stall." "Det var ju dumt av henne att föla där i leran." Hur man nu som länsveterinär kan ta detta undrar jag????? Även länsveterinären har fått ta del av bilderna vad jag förstått och de borde ju tala sitt eget språk............
De jag känner som sett bilderna blir ju chockade och kan inte fatta hur sånt här får hända utan att någon agerar... Varför har vi en djurskydds lag om den ändå inte gäller för de djur som far illa??? Här har man läst i ridsport hur de hoppar på stuterier för de inte har rätt mått på sina galler, men sköter sina hästar väl. Men att djuren får gå ner sig i lera och riskera att dö det är ok???? Vem f_n har stiftat denna lag????

Jo, jag förstår att just denna händelse tystats ner, men om det då finns en massa tidigare anmälningar kan man be att få dem och skicka alla till länsveterinären. Man kräver att få ett svar från länsveterinären om varför alla dessa ej ansågs vara något, då tror jag nog att även länsveterinären vaknar.
Hjälper inte det så skicka alla dessa till pressen, det brukar hjälpa...

Fotografen (en av de som hittade fölet, de såg det från vägen när de körde förbi) har kontaktat andra tidningar bl a den lokala morgontidningen och en känd kvällstidning, men de var inte intresserade. Tror det berodde en del på att de måste ha ägarens version också.

Jo, jag förstår att just denna händelse tystats ner, men om det då finns en massa tidigare anmälningar kan man be att få dem och skicka alla till länsveterinären. Man kräver att få ett svar från länsveterinären om varför alla dessa ej ansågs vara något, då tror jag nog att även länsveterinären vaknar.

Jag tror han har dem redan.... Om han får ett samtal som denna händelse så borde han ju kolla upp om där har varit något tidigare. Vilket han blev upplyst om. Det borde vara hans jobb och intresse. Varför ska vi behöva lägga alla papper framför näsan på honom????
Nä, man undrar vad stuteriet har för hållhake på inspektören, eller????????????

Länsveterinären har troligen ej handlingarna tidigare, de finns hos kommunen om de ej begärs ut speciellt. Länsveterinären kollar ej automatiskt upp tidigare händelser, det är inte dennes jobb då det ligger på inspektören, men vill man belysa hur det har varit hade jag begärt ett utdrag av alla anmälningar som gjort och vilka åtgärder som har krävts från kommunen då de varit där och kollat upp anmälningarna, vilket de är skyldiga att göra. Jag hade sedan skickat dessa själv till länsveterinären. Handlingarna är som sagt diarieförda hos kommunen, offentliga handlingar, och jag hade även skickat dem till pressen om ej länsveterinären tar tag i det efter att ha sett alla anmälningarna.

Ett stort stuteri har troligen inte tid att flaskuppföda en liten fölis.. Och sen är flaskuppfödda fölisar inte roliga senare i livet heller.. men som nån sade, det har säkert gjots försök att hitta mamman.. Pluttungen, ett kort liv fick den..

Klart det är svårt för ett så stort stuteri att ta han om ett flaskföl.
Men jag fick min häst så...vet ringde och fråga om vi kunde ta honom och ett flaskfött föl behöver inte bli någon dålig häst. Fel människor så klart det inte blir så bra men sköts de rätt så är det inga större problem.
Sorry för detta inlägg men när man själv växt upp med ett flaskföl får man höra mkt om hur dessa hästar är farliga m.m. så jag bara måste säga att det beror på folk inte på fölet.:crazy:

Hej o hå
Det var inte själva "räddningsaktionen" att dra upp fölet som jag syftatde på. Jag undrade hur mycket folk som sedan samlades i hagen efter det. Med tanke på att så många är så initierade och verkar ha varit på plats verkar det ha varit en mindre folksamling.

Sedan gäss i hagen?!!! Det brukar inte vara populärt med vildgäss i vart fall. Om inte annat finns risk för foderskador (nedtrampning och det som de lämnar från sig). Oavsett så är det ju inte bra att de är där.

Visst verkar mycket vara konstigt här men som jag sagt jag var inte där utan gör egentligen bara ovanstående reflektion om hur mycket folk där var egentligen.

Hej o hå
Det var inte själva "räddningsaktionen" att dra upp fölet som jag syftatde på. Jag undrade hur mycket folk som sedan samlades i hagen efter det. Med tanke på att så många är så initierade och verkar ha varit på plats verkar det ha varit en mindre folksamling.

Sedan gäss i hagen?!!! Det brukar inte vara populärt med vildgäss i vart fall. Om inte annat finns risk för foderskador (nedtrampning och det som de lämnar från sig). Oavsett så är det ju inte bra att de är där.

Visst verkar mycket vara konstigt här men som jag sagt jag var inte där utan gör egentligen bara ovanstående reflektion om hur mycket folk där var egentligen.

Inte så många som du får det att låta som!!!!!!!!!!!!
Men många har fått reda på vad som hänt och de skriver ju också här, de har de väl lov till???? De har sett bilder och de ljuger inte....
Många har väl läst ridsport och bildar sin uppfattning efter det... Och sist men inte minst de är ÖKÄNDA för sin hästhållning, med x-antal anmälningar. Det talar väl också för sig, eller????

Gässen är för mig rena lögnen........... De hittar väl ingen annan utväg denna gången eftersom där tagits så många bilder som bevis så har de svårt att slingra sig undan........ Försöka går ju men hoppas hästarna får sina rättigheter uppfyllda efter allt detta då man börjar se slutet på denna tragiska historia........... Som nog lär dröja, myndigheter är ju inte kända för att vara så snabba..........

Men jisses! Hur vettigt är det att hålla stona inne för att de ska föla då? Fölets immunförsvar kan försämras om de föds inne, stona kan lägga sig och trycka mot en vägg, hittar man dem inte i tid kan båda två stryka med.

Eftersom att inget av stona ville kännas vid fölet drar jag slutsatsen att det var väldigt klent redan när det föddes, men det kan ju lika gärna vara så att stoet är en förstagångare och inte speciellt van vid fölhantering. Sen att man inte hittade fölet i tid kan ju bero på att man var ouppmärksam på hur hästen såg ut, att man var iväg på ärende eller helt enkelt inte tänkte så långt. Det kan vara väldigt svårt att avgöra på ett sto när det ska föla, men vårt sto har alltid fölat i hagen och vi har fått pigga och glada föl. Den ena kunde dock inte tutta när den kom ut men det har förmodligen ingenting med att göra att den föddes ute.

Synd i vilket fall. Det är alltid tråkigt när föl dör, eller djur över huvud taget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama