Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Nu var det inte det jag frågade efter..
Utan att några har absolut inga problem att knata runt plättlätt med föl vägandes 65 kilo eller mer i en lerig hage.

Vi talar alltså inte om en gråsten.
( Den kan jag nog allt släpa iväg med om det krisar.)
Utan en sprattlande unge.

Har haft fölningar ute vars ungar har åkt skottkärra in.
När jag och gubben ska lyfta på ungen på skottkärran så är det en hal sak med sjuhävers långa ben som inte är still.
Inte så väldigt enkel arbetsuppgift.
Ofta har man en mamma som springer i vägen hela tiden och gärna står framför och stoppar eller trampar hälarna av en.

AM

Denna fölungen var ju inte så pigg direkt eftersom den legat och kämpat för sitt liv i leran.... Ingen bra start i livet....
Där fanns ju ingen mamma, ingen vet ju vilket sto som fölat så det var ju inte något problem:confused:

Sannolikt inte eftersom djurskyddsinspektörerna (uppdraget) med stor sannolikhet hamnar på länsstyrelsen vilket innebär att länsstyrelsen i Skåne ska utöva samma tillsyn över 33 kommuner som ett stort antal inspektörer nu gjort. Och nej - alla inspektörer kommer INTE att anställas av länsstyrelsen och ja, den lokala kunskapen förloras.

Tyvärr tror jag inte att det blir en bättre tillsyn då inspektörerna väl med få undantag kommer att få längre körtider och därmed mindre tid till inspektioner. (PLacering på ett ställe med hela Skåne att verka i)

Sommarhagarna är bättre, och har bättre staket. Det trasig plåtskjulet inne i gran-dungen mitt i leran användes som del av vinterhagen. Vår kommun har ingen egen inspektör utan del av tjänst köpes från grannkommun. Men som sagt var, det går troligen över till länsstyrelserna. Det vöre bra om länsstyrelserna anställde hästkunniga inpektörer men det är förmodligen mycket svårt att hitta rätt folk. Deras löner är också relativt låga.

Svar nr 2: misstänker att faderskapen kan diskuteras synnerligen, enligt skriftlig uppgift fick alla ston sina föl 6 veckor före beräknad tid!! Har äldre hingst av klass använts först, sedan fått "hjälp" av yngre besläktad hingst ???

Om förslaget om att staten ska överta djurskyddet går igenom, det beslutas i riksdagen den 9/6, så får Skåne län 18 heltidstjänster med den budget som Skåne fått, i dag är det 22 heltidstjänster i Skåne län. I dag arbetar de flesta djurskyddsinspektörerna i kommunerna ej heltid med djurskydd, alla som arbetar mer än 50% erbjuds en tjänst hos Länsstyrelsen enligt LAS reglerna, men hur det praktiskt ska gå till vet jag ej. Många djurskyddsinspektörer som i dag arbetar i kommunerna kommer att bli erbjudna att stanna kvar där och arbeta med andra arbetsuppgifter, så det kan nog bli svårt för Länsstyrelsen att hitta kompetenta djurskyddsinspektörer som dessutom blir mer underbemannade än de redan nu är i den nya organisationen.

Nu blir det lite OT här

Frågan är om prioriteringarna är rätt om man har bristande resurser i organsiationen. Nu går ju ganska mycket tid till att hantera ansökningar från och granska de som redan sköter sig. Är det vettigt?

Borde man inte istället jobba mer på att söka upp de som inte sköter sig?

Jag vet att man håller på att arbeta med något som kallas djuromsorgsprogram - djurhållare som i framtiden är anslutna till dessa ska få lägre frekvens på inspektioner då detta ska vara ett slags kvalitetssystem som ser till att djuren sköts på rätt sätt.

Det är politiker som bestämmer hur djurskyddet ska se ut, de som arbetar med djurskyddet måste följa det som har bestämts och där ingår b la ansökningar o d Det kan tyckas vara slöseri med tid, men för en hel del verksamheter behöver man ha t ex ha tillstånd och då måste kraven som ställs uppfyllas och inspektören måste kontrollera att de uppfylls.

De som har produktionsdjur ifrågasätter oftast inte att inspektionerna ska ske på samma sätt som många hästägare gör. Produktionsdjursverksamheter får information från sin branschorganisation om lagar och regler, något liknande borde finnas inom häst som är så stort, de hade underlättat för alla parter, för det är alltid verksamhetsutövarens skyldighet att känna till vilka lagar och regler man omfattas av.

De som har produktionsdjur ifrågasätter oftast inte att inspektionerna ska ske på samma sätt som många hästägare gör. Produktionsdjursverksamheter får information från sin branschorganisation om lagar och regler, något liknande borde finnas inom häst som är så stort, de hade underlättat för alla parter, för det är alltid verksamhetsutövarens skyldighet att känna till vilka lagar och regler man omfattas av.

jag ifrågasätter egentligen inte inspektionerna eller lagar och regler i stort heller faktiskt. jag tycker det är bra och man kan ju få en del tips av inspektören.

Det jag ifrågasätter är prioriteringarna som gör att misskötta gårdar lyckas slinka igenom nätet.

Svar nr 2: misstänker att faderskapen kan diskuteras synnerligen, enligt skriftlig uppgift fick alla ston sina föl 6 veckor före beräknad tid!! Har äldre hingst av klass använts först, sedan fått "hjälp" av yngre besläktad hingst ???

Detta har jag misstänkt länge. Har själv sett när jag kört förbi att unghingstar (åringar?) hoppat upp på stona. Vet ju även att de ibland fått föl mitt i vintern och det tror jag nog inte är planerat med tanke på att de går ute året runt. Numera går det ju inte att ha fel hingst på avkommorna i stamtavlan, då de DNA-testas, vilket jag antar att man även gör med bara avelsvärderade hingstar, men förut hade man ju inte de kraven.:crazy:

Dom där signalerna är på många ston i princip obefintliga.

Helt överens med dig att jag tror att även kompetensen blir sämre...just därför att inspektörerna väljer säkert i många fall andra vägar än att följa med till länsstyrelsen

Sommarhagarna är bättre, och har bättre staket. Det trasig plåtskjulet inne i gran-dungen mitt i leran användes som del av vinterhagen. Vår kommun har ingen egen inspektör utan del av tjänst köpes från grannkommun. Men som sagt var, det går troligen över till länsstyrelserna. Det vöre bra om länsstyrelserna anställde hästkunniga inpektörer men det är förmodligen mycket svårt att hitta rätt folk. Deras löner är också relativt låga.

De har sålt av en del av sin mark, vet inte om det är det som var sommar hagar?? Men vet att de gått i den leriga hagen med det söndriga vindskyddet där plåtarna ligger ut i hagen bara för någon dag sedan.... De får kanske gå där nu för att hingstarna måste ha någon hage att gå i???
En fråga jag skulle vilja ha svar på är om de får fortsätta att föda upp sina hästar så här??? Eftersom där visst går hingst i flocken??? Blandat med dräktiga ston, ston med föl vid sidan och ungston som är svåra att bedöma åldern på eftersom de är så eftersatta????

Om inte fölet får tillräckligt med råmjölk de första timmarna kan det bli ett långt lidande innan det ändå tar slut.

Nog lite sent ute. Läste bara början av tråden.

Nej vem har sagt att livet är lätt. Men hur trött man än är så tyar man alltid lite till. ;)

Och för veklingar blir det ju att ta till hjälpmedel. :devil:

En traktorskopa?? :devil::D

Tror nog att jag hämtat en pressening om jag inte lyckats själv..

AM (vekling)

En traktorskopa?? :devil::D

Tror nog att jag hämtat en pressening om jag inte lyckats själv..

AM (vekling)

Ja, pressening låter onekligen bättre. Tror jag ska minnas det tipset om jag inte har maken hemma och halvblodsföl modell större i nöd behöver flyttas...;)

Att gå i flock med hingst är ju okey så länge det finns bra med foder till alla djur. Du gör ju samma med kor, de går i flock med kalvar och tjur för att bli naturligt betäckta. Däremot är en flock med äldre hingst, ston, föl och unghingstar ingen bra idé, då blir det slagsmål. Är själv på jobbet, såg Du om de gick i vinterhagen idag ?? Jag ringer till miljöchefen i så fall.

Att gå i flock med hingst är ju okey så länge det finns bra med foder till alla djur. Du gör ju samma med kor, de går i flock med kalvar och tjur för att bli naturligt betäckta. Däremot är en flock med äldre hingst, ston, föl och unghingstar ingen bra idé, då blir det slagsmål. Är själv på jobbet, såg Du om de gick i vinterhagen idag ?? Jag ringer till miljöchefen i så fall.

Vad jag fått uppgifter om JA de går i den hagen... Kan inte säga vilken av grupperna det är men antar att det är den stora med ston, föl och hingst....
Det jag menar med att där går hingst i just deras flock som ni tror ska lägga ner sin uppfödning???? Där kommer ju bara fler och fler och ingen koll på vem som är far till vem??? Borde inte det bli ett stopp på detta??? Där föds blinda hästar som måste avlivas, varför är de blinda??? Inavel????
Tror ni i kommunen att de kommer att lägga av med sin uppfödning??
Det tror inte jag, de är ju nästan stolta över hur de har sina hästar:confused:

Men hur går den verksamheten runt? De kan ju knappast få sålt vanskötta hästar med oklar härstamning. Om de nu får en massa föl varje år måste de ju ändå göra av med några, tycker man.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama