Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

De säljer iallafall då och då några hästar, men inte för några jättesummor. För några år sedan köpte en bekant en oinriden 4-åring för 15 000,-. Nu var det iofs ägarnas barn som sålde den, men det var stuteriets uppfödning. Ibland har de även ute annonser om att aveln ska upphöra och hästarna ska säljas. Nu är det ett par år sedan jag såg en sådan annons, men det är ju inte helt otänkbart att jag missat någon.

Men hur går den verksamheten runt? De kan ju knappast få sålt vanskötta hästar med oklar härstamning. Om de nu får en massa föl varje år måste de ju ändå göra av med några, tycker man.

Ja, de säljer nog några men kan inte tänka mig att det går så bra efter allt detta nu....
Vet också att där är folk som hittat döda hästar, rättare sagt skelett som endast varit täckta med grenar i samma hage där hästar gått....
Där ska även vara häst som drunknat i nått dike då den skulle dricka, så visst hästarna försvinner av sig själv.........
Och detta verkar ju vara helt ok eftersom inget händer trots att det påpekats i så många år.......... säkert 10-15år tillbaka:devil::devil:
Jag hoppas att det blir ett stopp på detta nu, gör nått åt detta Örkelljunga kommun det är ni som kan hjälpa dessa stackars hästar..

Inspektören var där ute igår, måndag, då gick i alla fall hingstarna ute i 2 olika rasthagar men mycket annat var ogjort. Han fortsätter att hålla koll, men kan bara ta upp det som är olagligt. Försöker influera mot ett avslut av verksamheten men det är bara ägaren som kan besluta ngt. sådant. Och nej, jag tror inte heller att avslut blir aktuellt.

Inspektören var där ute igår, måndag, då gick i alla fall hingstarna ute i 2 olika rasthagar men mycket annat var ogjort. Han fortsätter att hålla koll, men kan bara ta upp det som är olagligt. Försöker influera mot ett avslut av verksamheten men det är bara ägaren som kan besluta ngt. sådant. Och nej, jag tror inte heller att avslut blir aktuellt.

Gick där hingst med i den stora flocken??
Var det ok att de gick i hagen med vindskyddet trots att plåtarna ej är bortplockade?? De kan ju skada sig.....
Vad jag hört så kommer hingstarna ut varje dag nu, så det är ju ett steg i rätt riktning, men hoppas det håller i sig då vintern kommer också...
Var fötterna vidgjorda?? Samtliga hästar hade ju långa fötter enligt inspektionen....

Senast ändrad av en moderator:

Några hovar vidgjorda, övriga kvar att verka. Inspektören är mycket medveten om detta. Ja, de går kvar i hage med plåtskjulet, jag föreslog att det skulle stängslas av så att skaderisken försvinner. Men om Du ser ngt. allvarligt, maila inspektören eller pm mig.

Svar 2, skulle tro att det går hingst med stoflocken, det blir ju normal fribetäckning. Vem som sedan står som pappa - det är en annan fråga, inget som nämnden kan ta i.

Några hovar vidgjorda, övriga kvar att verka. Inspektören är mycket medveten om detta. Ja, de går kvar i hage med plåtskjulet, jag föreslog att det skulle stängslas av så att skaderisken försvinner. Men om Du ser ngt. allvarligt, maila inspektören eller pm mig.

Inspektionerna är väl till för att förebygga att något allvarligt händer?? Det är väl lite sent att maila inspektören eller pm:a någon i en nämnd efter att något allvarligt redan har skett.

Inspektören kan även skicka ärendet till länsstyrelsen för prövning av djurförbud, då är det de som bestämmer om verksamheten kan fortsätta.

Hur är det med tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen, finns det för verksamheten?

Svar 2, skulle tro att det går hingst med stoflocken, det blir ju normal fribetäckning. Vem som sedan står som pappa - det är en annan fråga, inget som nämnden kan ta i.

Ja, det förstår jag att ni inte kan... Men att de har förmånga hästar än vad de har tillstånd för är väl nått ni kan göra nått åt????? Inspektionen då det med fölet då var där väl någon, några förmycket?????? Men det är kanske inte så nu längre, någon har kanske gått under jorden?????????
Enligt SJVFS 2003:6 § 28 skall "Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar vara fria från föremål med uppenbar risk att skada djuren". Kan man inte säga att plåtar som ligger lite här och var i hagen är en stor skade risk för dessa hästar???????
Tycker även att deras dåliga om man nu kan kalla det staket borde gå in under denna lagen, då det är en stor skaderisk på detta stället....
Sedan undrar man ju vilket skick ligghallen är i då takplåtarna blåst av, för mig låter det som den är i ett dåligt skick???????? Hästar är stora djur med mycket kraft och hallen ska ju kunna stå emot om de kliar sig mot en vägg vilket de säkert gör då vissa har löss........

Svar till bägge två: Detta är ett gammalt stuteri, och man tar inte bort ngn:s verksamhet. Äganderätten har starkt skydd i svensk lag, däremot får vi ju hålla efter ägaren så saker blir gjorda. Vi vill ha ett underlag att besluta utifrån till hösten. Däremot skulle det säkert inte gå att få tillstånd att starta upp en verksamhet idag på en så slarvigt skött gård. Djurförbud är inte aktuellt, först måste ägaren /trots ålder och slarvighet/ få samma chans som ngn. annan person att förbättra. Oavsett vad vi /tror/antar/ så¨gäller likhet inför lagen. Jag kan som nämndsledamot informera djurskyddsinspektören men har inte rätt att lägga mig i hur h*n sköter sitt jobb. Varje privatperson kan också skicka inf. till Ö.a kommun.

Äga stuteriets namn kan de väl få göra, men om djurägaren får djurförbud så får denne ej befatta sig med hästar på något vis längre oavsett hur länge de haft stuteriet.

Ännu en gång samma fråga, har verksamheten tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen? Om det ej finns kan djurskyddsinspektören förelägga om att verksamhet som omfattas av 16 § ej får förekomma på fastigheten.

Har man från nämnden ifrågasatt varför djurskyddsinspektören ej har lämnat ärendet för prövning om djurförbud till länsstyrelsen om skötseln ej har varit bra sedan 90-talet?? Nämnden ska ej sköta inspektörens arbete, men inspektören gör arbete på uppdrag av nämnden.

Om inte nämnden gör något, kan inte ni privatpersoner som ser stället anmäla till länsstyrlelsen t ex angående tillstånd enligt 16 §?

Svar till bägge två: Detta är ett gammalt stuteri, och man tar inte bort ngn:s verksamhet. Äganderätten har starkt skydd i svensk lag, däremot får vi ju hålla efter ägaren så saker blir gjorda. Vi vill ha ett underlag att besluta utifrån till hösten. Däremot skulle det säkert inte gå att få tillstånd att starta upp en verksamhet idag på en så slarvigt skött gård. Djurförbud är inte aktuellt, först måste ägaren /trots ålder och slarvighet/ få samma chans som ngn. annan person att förbättra. Oavsett vad vi /tror/antar/ så¨gäller likhet inför lagen. Jag kan som nämndsledamot informera djurskyddsinspektören men har inte rätt att lägga mig i hur h*n sköter sitt jobb. Varje privatperson kan också skicka inf. till Ö.a kommun.

Jag fattar inte riktigt, kanske lite korkad men ändå:confused:
Man tar inte bort någons verksamhet för det är ett gammalt stuteri???
Men om de sökt idag hade de nog inte fått tillstånd???
Vad är skillnaden, ska djuren behöva lida för det???????
Är det så här vår Svenska lag är?????
Och ägaren måste få sin chans, har han inte redan förbrukat det sedan flera år tillbaka??????? Stället blir ju inte bättre, att inte ni i kommunen förstått det ännu är för mig en gåta............
Vad hjälper det att skicka in info till Ö.a kommun, det har ju många redan gjort men inget händer ju?????????? Där är ju bildbevis på kadaver, magra hästar men det räcker ju inte, vad ska de göra för att där ska hända nått?????

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte riktigt, kanske lite korkad men ändå:confused:
Man tar inte bort någons verksamhet för det är ett gammalt stuteri???
Men om de sökt idag hade de nog inte fått tillstånd???
Vad är skillnaden, ska djuren behöva lida för det???????
Är det så här vår Svenska lag är?????
Och ägaren måste få sin chans, har han inte redan förbrukat det sedan flera år tillbaka??????? Stället blir ju inte bättre, att inte ni i kommunen förstått det ännu är för mig en gåta............
Vad hjälper det att skicka in info till Ö.a kommun, det har ju många redan gjort men inget händer ju?????????? Där är ju bildbevis på kadaver, magra hästar men det räcker ju inte, vad ska de göra för att där ska hända nått?????

Jag håller med. Det är inte likhet inför lagen att behandla vissa stuterier med silkesvantar och sen kräva högre krav för nya företag. Det snedvrider dessutom konkurrensen.

Hela det resonemanget är ett hån mot oss som sökt och fått ett §16 tillstånd.

Jag vet inte var som skett under tidigare år förutom min egen anmälan. Både jag och annan nämndsledamot antog att det fanns c. en halv meter anmälningar men tydligen inte enligt tjänstemännen. ??? ??? Om inga anmälningar ??? = ingen åtgärd från kommunen. Djurskyddsinspektören måste få bevis innan h*n kan göra ngt radikalt, dåliga stängen och hovar räcker inte. Stuteriägaren måste få chans till förbättring. Mockas boxarna ut, stängena görs iordning, hovar verkas och hästarna sköts om/behandlas samt får gå på lämpliga/ofarliga beten (inkl mineraler) så kan vi inget göra. Ansvarig distr.veterinär ansåg inte att hästarna skötes alltför! illa men uppmanade ägaren att vidta åtgärder.

Min fråga blir ej besvarad angående om det finns tillstånd enligt 16 § DSL.

Hur som helst så ska ALLA som yrkesmässigt eller i större omfattning ha tillstånd från kommunen. Föreskriften trädde ikraft den 1/1 2005, här är en länk till den för den som är intresserad http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

Har djurskyddsinspektören ej diariefört anmälningar och uppföljning av dessa så är det tjänstefel - flera har ju skrivit att de tidigare år har anmält verksamheten.

Jag vet inte var som skett under tidigare år förutom min egen anmälan. Både jag och annan nämndsledamot antog att det fanns c. en halv meter anmälningar men tydligen inte enligt tjänstemännen. ??? ??? Om inga anmälningar ??? = ingen åtgärd från kommunen. Djurskyddsinspektören måste få bevis innan h*n kan göra ngt radikalt, dåliga stängen och hovar räcker inte. Stuteriägaren måste få chans till förbättring. Mockas boxarna ut, stängena görs iordning, hovar verkas och hästarna sköts om/behandlas samt får gå på lämpliga/ofarliga beten (inkl mineraler) så kan vi inget göra. Ansvarig distr.veterinär ansåg inte att hästarna skötes alltför! illa men uppmanade ägaren att vidta åtgärder.

Att vidta åtgärder var nog inte första gången och lär väl inte vara den sista heller:crazy:
Jag vet om att där är gjort anmälningar och där bildbevis på magra hästar och kadaver är med skickade men det anses inte tillräckligt och anmälan avslås................
Känns mer som om inspektören inte vågar göra sitt jobb mot detta stuteri, där är folk som blivit hotade pga att de anmält eller lagt sig i deras hästhållning.......... Jag vet inte men det är ju konstigt då vissa blir anmälda för att galler bredden inte är rätt och vissa kan låta sina hästar självdö och lägga lite ris över så är det bra med det.... Vilket är värst, gallret eller att de får självdö för dålig skötsel??? Ni vet nog vilket annat stuteri jag jämför med, det med gallret alltså. Alla har vi väl läst om det i Ridsport ett flertal gånger men endast en gång om detta stuteri med fölet.Alltså gallret har synts å hörts mest och då är det väl det som är värst, eller:confused:

Konstiga resonemang!
Självklart skall gamla o nya verksamheter hanteras lika när det gäller paragraf 16 tillstånd!
När det gäller kända preblemställen skall väl inte inspektören vara beroende av anmälningar för att vidta åtgärder.
Vore kanske bättre om inspektören samarbetade med dv så att dennes uppmaningar blev förelägganden!
PL

Distriksvetrinären ansåg inte att situationen var så allvarlig men påpekade ett antal saker som skulle åtgärdas. Både djurskyddsinspektör och distriktsvetrinär var där ute samtidigt. Stuteriet har ett antal problem som skall åtgärdas enligt nämndsbeslutet.

Jag är fortfarande, precis som elle12, nyfiken på om det stuteriet har ett §16-tillstånd.

Jag är fortfarande, precis som elle12, nyfiken på om det stuteriet har ett §16-tillstånd.

Jag tror de har det, men jag vet inte:confused:
Men som ni har läst här så spelar det ju ingen större roll då de får sköta sina hästar hur som helst.... Vem bryr sig??? Inte inspektören iaf.:eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama