Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

Men jisses! Hur vettigt är det att hålla stona inne för att de ska föla då? Fölets immunförsvar kan försämras om de föds inne, stona kan lägga sig och trycka mot en vägg, hittar man dem inte i tid kan båda två stryka med.
.

Det handlar inte om att föla ute eller inne!
Det fungerar både och, förutsatt att man håller uppsikt över sitt sto så man kan hjälpa föl/sto om något sådant här händer.
Mina går ute på dan och inne på natten av den enkla anledningen att jag tycker det är väldigt svårt att ha uppsikt över ett sto i hage då det faktiskt är mörkt ute på natten.

Fölets immunförsvar försämras inte av att det föds inne. Håller man däremot inte god hygien inne så kan det bli sjukt.

Ja, hästen kan lägga sej mot en vägg! Men hallå!!!?! Den kan visst hamna i ett lerhål också!????!
Tror visst att båda kan stryka med då också...

Du behöver inte bli upprörd på mig.

Jag skrev redan i första inlägget att jag inte varit där men att jag reagerade på det som skrevs här och där det LÅTER som om väldigt många var i hagen efter det att fölet dragits upp. Det vänder jag mig mot av många anledningar.

Själv blir jag smått irriterad på grannar som formligen vräkt in halvruttna äpplen som räfsats upp under äppelträd, som tar in barnbarn i koltålder för att sitta på hästarna etc. Det har lett till att jag ÄR misstänksam mot att andra än ägarna rör sig i hagar av olika slag.:devil:

ÅTER eftersom jag inte varit där, inte känner till något mer än det som stått här och som inte låter bra. Vare sig att fölet hamnade i leran eller annat som skrivits har jag inte haft synpunkter på det utan på att så många verkar ha varit i hagen. Relaterat till egna erfarenheter reagerar jag på det.

Jag vet också att jag inte är ensam om sådanan reaktioner då jag dagligen rör mig bland bönder som också reagerar - inte på de som går igenom men väl på de som ska "gulla" med djuren av olika anledningar.

Gässen yttrade jag mig egentligen om generellt. Det är tom så att om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas året om. OBS! Jag jämställer inte tamgäss med kanadagäss men likförbaskat skitar de ner. I det fallet handlar det ju mer om att djurägare har skyldighet att hålla sina egna djur hemma oavsett om grannens djurhållning brister.

Så ska vi då ta gässen i detta fall så, oavsett grannens djurhållning, har gässen inte hos hästarna att göra.

Åter som sammanfattning: Jag kommenterar eller försvarar inte händelsen då jag vet för lite och har ensidig information.

Jag kommenterar att många som skriver verkar ha varit i hagen under en längre tid och det tycker jag inte är ok. Efter den akuta insatsen borde det ha räckt med veterinär, inspektör, djurägare. Övriga borde varit utanför hagen och diskussionerna mellan parterna borde förts där. Om så skedde har jag inga invändningar alls men läser man här verkar det varit ganska upprört (naturligt att det var) i hagen (inte rätt plats).

Men jisses! Hur vettigt är det att hålla stona inne för att de ska föla då? Fölets immunförsvar kan försämras om de föds inne, stona kan lägga sig och trycka mot en vägg, hittar man dem inte i tid kan båda två stryka med.

Eftersom att inget av stona ville kännas vid fölet drar jag slutsatsen att det var väldigt klent redan när det föddes, men det kan ju lika gärna vara så att stoet är en förstagångare och inte speciellt van vid fölhantering. Sen att man inte hittade fölet i tid kan ju bero på att man var ouppmärksam på hur hästen såg ut, att man var iväg på ärende eller helt enkelt inte tänkte så långt. Det kan vara väldigt svårt att avgöra på ett sto när det ska föla, men vårt sto har alltid fölat i hagen och vi har fått pigga och glada föl. Den ena kunde dock inte tutta när den kom ut men det har förmodligen ingenting med att göra att den föddes ute.

Synd i vilket fall. Det är alltid tråkigt när föl dör, eller djur över huvud taget.

När det gäller det här stuteriet, så vågar jag påstå att de har noll koll på när stona ska föla, tror inte ens de har koll på om de är dräktiga eller inte. Sedan får man ju inte glömma att detta var inte det enda fölet som dött i år, utan det finns två till som dött :eek:. Tror inte heller att de har hundra koll på vilken hingst som är pappa till fölen, vet att unghingstar gått kvar med stona i hagen, fast de varit könsmogna.

Hej o hå
Det var inte själva "räddningsaktionen" att dra upp fölet som jag syftatde på. Jag undrade hur mycket folk som sedan samlades i hagen efter det. Med tanke på att så många är så initierade och verkar ha varit på plats verkar det ha varit en mindre folksamling.

Sedan gäss i hagen?!!! Det brukar inte vara populärt med vildgäss i vart fall. Om inte annat finns risk för foderskador (nedtrampning och det som de lämnar från sig). Oavsett så är det ju inte bra att de är där.

Visst verkar mycket vara konstigt här men som jag sagt jag var inte där utan gör egentligen bara ovanstående reflektion om hur mycket folk där var egentligen.

Vad jag förstått så var det 5 personer i hagen, fotografen, dennes far, ägaren, veterinär och djurskyddinspektören. Hagen som hästarna går i är stor och när jag bodde i närheten så brukade det gå minst 15-20 hästar i hagen och de är inte mycket hanterade så inte helt lätta att komma åt för att kolla vilken som fölat. Visst kan gässen komma in i hagen, men tror inte på den teorin, den är lite väl långsökt.

OK - då är det inte så många personer som det låtit här. När jag läst här har jag fått uppfattningen att det varit många fler än så här.

Teorin om att gässen skulle skrämt dem kan jag också tycka att det låter :angel:

Däremot så ska de inte vara ute i andra marker än egna bl a för att fodret inte ska ta skada (sanitär olägenhet).

Lever de då i en "vildflock" så ja- då blir det ju lätt problem. De gånger jag träffat någon som haft hästar så (för det finns fler som lever i flock utan att det är fel) är det ibland så att okända inte kan komma nära innan de är "fångade" så, ja det finns nog en hel del orsaker till att det gått snett...

Den här ägaren är notoriskt dålig på att sköta sina hästar samt hålla samma standard på vintermarker, foderplatser, vindskydd osv som andra stuterier med utegående hästar skall ha. (Trots att ägaren är känd för mycket goda hästkunskaper, ett antal elitryttare har tidigare disponerat stuteriets olika hingstar.) Anmälde själv redan sommaren 96. (Då gick bl a en av de kändaste hingstarna i en längre vedbod!!) Att avliva fölet var nog tvunget tyvärr. Nu sitter jag i berörd nämnd där ärendet behandlats, beslut togs ang. uppföljning av foder och hovvård, ytterligare vetrinärkoll samt oannonserade besök 1g/månad. Men ägaren är definitivt till åren ... suck !! Markerna är bra om än fuktiga på sommaren, på vinterna en gräslig lera under granar.

Den här ägaren är notoriskt dålig på att sköta sina hästar samt hålla samma standard på vintermarker, foderplatser, vindskydd osv som andra stuterier med utegående hästar skall ha. (Trots att ägaren är känd för mycket goda hästkunskaper, ett antal elitryttare har tidigare disponerat stuteriets olika hingstar.) Anmälde själv redan sommaren 96. (Då gick bl a en av de kändaste hingstarna i en längre vedbod!!) Att avliva fölet var nog tvunget tyvärr. Nu sitter jag i berörd nämnd där ärendet behandlats, beslut togs ang. uppföljning av foder och hovvård, ytterligare vetrinärkoll samt oannonserade besök 1g/månad. Men ägaren är definitivt till åren ... suck !! Markerna är bra om än fuktiga på sommaren, på vinterna en gräslig lera under granar.

Du skriver att du anmälde dem redan 96,vad hände med det???
Var det också helt ok att ha hästen i en "vedbod"???
Det var kanske inte samma inspektör???

Är där fler som anmält denna "uppfödare"????
Och hur har de då gått?????????

Min förra veterinär anmälde stuteriet -99 eller -00, då han ansåg att hästarna var för magra, men inget hände.

Var en artikel med i gårdagens lokala tidning, tyvärr har de inte lagt den på nät-tidningen, men här kommer det lite kortfattat vad som stod (med mina egna ord):

En inspektion är gjord och då framkom flera brister och bygg- och miljönämden i kommunen kräver regelbunden uppföljning. Vilket också ska ske en gång i månaden.
De blöta/leriga partierna i hagen ska stängas av och hingstarna plus ett föl som står inne ska ha daglig utevistelse.
Det är flera grannar som anmält som beskriver omfattande brister i skötseln. Deras uppfattning är bla att hästarna får för lite mat och är avmagrade. Tydligen så är inte anmärkningarna från miljöenheten lika omfattande. Ägaren föder upp hästar i sk ranchdrift utomhus.

Varför togs det inte ett beslut i nämnden om att lämna över ärendet till länsstyrelsen för prövning av djurförbud om nu ägaren är notoriskt dålig på att sköta sina hästar???

Jag har burit omkring på Charolaiskalvar och anser mig inte vara onormalt stark heller så att bära ett nyfött föl skall inte var några problem. Några hundra meter skall man väl klara.

JAg orkar då inte.
Fick ganska nyligen en hingstunge efter Super Arnie som inte var av den piggaste sorten från start.
Märra fölade inne så det var ju inga problem
Men fick då nappa den ett halvt dygn.

Om den ungen hade fötts ute så hade jag inte kunnat bära in den. Nä.
Fast det finns ju andra knep. Släpa på en pressening är en variant.
Fast vi brukar använda skottkärran.
Om nu märra mot förmodan lägger sig ute i hagen.

Men jag, trots att jag jobbar hårt varje dag året runt och inte är en vekling, orkar inte bära en unge i lerig hage 100 meter.

Vi vägde ganska nyligen en ny unge. 65 kilo och den var inte speciellt stor eller långbent utan mer burkig.
Super Arnie ungen är mycket större.

Men det verkar som om att lyfta upp 60-70 kilo hör till sådant man ska kunna?

AM

JAg orkar då inte.
Fick ganska nyligen en hingstunge efter Super Arnie som inte var av den piggaste sorten från start.
Märra fölade inne så det var ju inga problem
Men fick då nappa den ett halvt dygn.

Om den ungen hade fötts ute så hade jag inte kunnat bära in den. Nä.
Fast det finns ju andra knep. Släpa på en pressening är en variant.
Fast vi brukar använda skottkärran.
Om nu märra mot förmodan lägger sig ute i hagen.

Men jag, trots att jag jobbar hårt varje dag året runt och inte är en vekling, orkar inte bära en unge i lerig hage 100 meter.

Vi vägde ganska nyligen en ny unge. 65 kilo och den var inte speciellt stor eller långbent utan mer burkig.
Super Arnie ungen är mycket större.

Men det verkar som om att lyfta upp 60-70 kilo hör till sådant man ska kunna?

AM

Man behöver ju inte göra det själv........ Man kan ju be någon om hjälp, då klarar man ju det lätt som en plätt:p

Man behöver ju inte göra det själv........ Man kan ju be någon om hjälp, då klarar man ju det lätt som en plätt:p

Nu var det inte det jag frågade efter..
Utan att några har absolut inga problem att knata runt plättlätt med föl vägandes 65 kilo eller mer i en lerig hage.

Vi talar alltså inte om en gråsten.
( Den kan jag nog allt släpa iväg med om det krisar.)
Utan en sprattlande unge.

Har haft fölningar ute vars ungar har åkt skottkärra in.
När jag och gubben ska lyfta på ungen på skottkärran så är det en hal sak med sjuhävers långa ben som inte är still.
Inte så väldigt enkel arbetsuppgift.
Ofta har man en mamma som springer i vägen hela tiden och gärna står framför och stoppar eller trampar hälarna av en.

AM

Utan att några har absolut inga problem att knata runt plättlätt med föl vägandes 65 kilo eller mer i en lerig hage.

Vi talar alltså inte om en gråsten.
( Den kan jag nog allt släpa iväg med om det krisar.)
Utan en sprattlande unge.

Har haft fölningar ute vars ungar har åkt skottkärra in.
När jag och gubben ska lyfta på ungen på skottkärran så är det en hal sak med sjuhävers långa ben som inte är still.
Inte så väldigt enkel arbetsuppgift.
Ofta har man en mamma som springer i vägen hela tiden och gärna står framför och stoppar eller trampar hälarna av en.

AM

Att det är plättlätt har åtminstone inte jag påstått.
Men när det är kris så kan man nog ta i mer än man hade gjort om det inte behövs.
Just fölet det handlar om ser ju inte överdrivet stort ut. (ganska litet om jag ska jämföra med dom två senaste halvblodsfölen jag haft)
Ett av mina lyfte maken ut (ja, från boxen till transporten) den vägde ca 65kg, och den var stor när den föddes. (vägdes på klinik mindre än ett dygn gammal)
Hingstfölet från förra året var ca 110cm vid födseln och vägde vid en veckas ålder 72 kg, vid två veckor 83kg.

Jag har burit mindre föl (från sommarhagen till box, ca 300m.) Visst är det jobbigt, men jag klarar det.
Och inte kan väl hela hagen ha varit ett gegghål, om vetrinären tyckte att det var dumt av stoet att lägga sej där och föla.
Så visst, tungt är det, men jag tror nog en normalstor, gårdsarbetande karl utan större problem kan bära ett föl som antagligen är rätt medtaget och inte fuillt så sprattligt. (fast just den här var nog rätt hal)
Och jag tror inte vem som helst gör det, men på en gård finns det rätt mkt tyngre sysslor och vanligtvis åtminstone en lite starkare person som med lite vilja kan lyfta.

Ingen kritik mot dej alltså, utan mitt sätt att se på det. Jag är 167cm lång, stark visst, men inte onormalt.
Men jag är fruktansvärt envis och ger inte upp i första taget.

*KL*

Ofta läser man om folk som helt plötsligt upptäcker ett föl i boxen och dom har inte haft en "aaaning"" om var som var på gång.

De blir det historier om att det luriga stoet överraskade alla, och "oj, vad tokigt, vi somundrade varför hon var så slö på hopplektionen i går".

Då är det ingen som ropar att de ska anmälas för att de inte vakat fölning osv.

Nu har samma sak hänt, fast stoet fölade ute, samt att stoet uppenbarligen inte ville ta åt sig fölet. (kan även hända när de fölar i box).

Vad i ligger skillnaden, förutom att detta stuteri inte skött hästar efter ordning tidigare.

Det är väl inte heller första gången en häst lyft upp i band?
Jag skulle vilja se den som kan stövla runt i djup lera och stövlarna fastnar, och samtidigt bära ett geggigt föl.

(vill påpeka att jag inte har en susning om vilka artikeln handlar om, däremot håller jag med Kimmis87 om att tidningar älskar att skriva snaskiga historier).

Det här var då inte alls samma sak, det är ett stuteri och dom var mycket väl medvetna om att stona skulle föla, hur kan du ens jämföra det med någon som köpt ett sto som varit dräktigt utan att någon vetat om det?

Bättre klafsa runt i leran med ett föl än att riskera slita av ben/senor med en traktor!??! För att inte tala om att skrämma livet ur stackarn..

Jag blir så arg när jag läser sånt här.. Vi har några som håller bashkirhästar på lösdrift här i stan, dom hade ett dräktigt sto ett år men helt plötsligt en dag var hon inte rund längre, men inget föl syntes till.. Dom sa nåt i stil med "Räven kanske har tagit det"...

Såna stolpskott ska inte komma i närheten av hästar, eller andra djur heller för den delen... :(

Men att vi i sverige har dåliga djurskyddsinspektörer är nog ingen nyhet.. Tyvärr.. :(

Svar till flera frågeställare: Under 90-t. annonserade ägaren 3 gånger ? om slut/utförsäljning av hästarna så jag antar att de tjänstemän som då hade hand om ärendet trodde att det skulle läggas ner. Troligen var de inte heller hästkunninga, dessutom var lagen tandlös och många år kunde gå (i andra fall) innan veterinärer kunde få fram beslut från länsstyrelsen om omhäntertagande av djur.

Nu får vi i nämnden ett underlag (om vi får en ny djurskyddsinspektör, den nuvarande slutar) och förhoppningsvis kan vi hålla koll/få information under året som kommer. Men det blir säkert inget mer under sommaren, stona med föl går ute i hagar och det ser jättegulligt ut. Däremot skall även hingstarna släppas ut dagligen enligt nämndens beslut, jag hoppas grannarna håller koll också.

Varför togs det inte ett beslut i nämnden om att lämna över ärendet till länsstyrelsen för prövning av djurförbud om nu ägaren är notoriskt dålig på att sköta sina hästar???
Undrar jag med... Ett solklart ärende för prövning av djurförbud anser jag som inspektör, spelar ingen roll om djurägaren inte fått "tillräckligt många" förelägganden, något som ofta ges som skäl. Men det är klart, det är ju inspektören (förvaltningen) som skriver förslaget till beslut och då var väl inte tanken om prövning med denna gång :( Några fler chanser innan jag skulle skicka vidare till länsstyrelsen skulle det inte bli i min kommun i alla fall. Pissigt när man som djurskyddsinspektör tänker mer på människan än djuren tycker jag. Det är svårt som tusan att vara objektiv som inspektör, men man måste faktiskt stålsätta sig och göra det man är anställd att göra, vilket förhållande man än har till djurägaren.

Ja det undrar jag med. Alla vi som sökt, fått och betalat för ett §16 tillstånd funderar ju på till vilken nytta. vad är meningen med att man måste söka tillstånd om de som missköter sig ändå klarar sig undan åtgärder?

Då blir den här tillståndsprocessen bara ännu en sak som kostar tid och pengar för de som redan sköter sig.

Ja det undrar jag med. Alla vi som sökt, fått och betalat för ett §16 tillstånd funderar ju på till vilken nytta. vad är meningen med att man måste söka tillstånd om de som missköter sig ändå klarar sig undan åtgärder?

Då blir den här tillståndsprocessen bara ännu en sak som kostar tid och pengar för de som redan sköter sig.
mmm... Ja, något tillstånd finns väl inte heller antagligen, trots tillståndspliktig verksamhet... Nä nu börjar jag läsa mellan raderna...:o

Svar till flera frågeställare: Under 90-t. annonserade ägaren 3 gånger ? om slut/utförsäljning av hästarna så jag antar att de tjänstemän som då hade hand om ärendet trodde att det skulle läggas ner. Troligen var de inte heller hästkunninga, dessutom var lagen tandlös och många år kunde gå (i andra fall) innan veterinärer kunde få fram beslut från länsstyrelsen om omhäntertagande av djur.

Nu får vi i nämnden ett underlag (om vi får en ny djurskyddsinspektör, den nuvarande slutar) och förhoppningsvis kan vi hålla koll/få information under året som kommer. Men det blir säkert inget mer under sommaren, stona med föl går ute i hagar och det ser jättegulligt ut. Däremot skall även hingstarna släppas ut dagligen enligt nämndens beslut, jag hoppas grannarna håller koll också.

Visst går stona ute i hagen och fölen är jätte gulliga:laugh:
Men då undrar jag lite varför de får gå tillsammans med hingst??? Det är vad jag hört att där går hingst med i flocken. Innebär fler föl till nästa år:confused: Men vet ju inte om det stämmer, har ju inte sett det själv.....
De skall visst gå i hagen där det finns ett dåligt vindskydd där plåtar ligger ute i hagen, stor skade risk.... Plåtar är vassa????
Hur kan en inspektion godkänna detta????? Eller de tittade kanske inte där???
Låter som en bra ide att han slutar, hoppas bara att Örkelljunga kommun anställer en som är hårdare och mer kunnig vad det gäller för djurens bästa............

AM

Nej vem har sagt att livet är lätt. Men hur trött man än är så tyar man alltid lite till. ;)

Och för veklingar blir det ju att ta till hjälpmedel. :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama