Nybörjarponny!

Jag menade generellt att allt som är viktigt tar man inte för givet, och man lägger inte ansvaret på säljaren för det är du själv som sedan står med en ponny du ska hantera efter köp. Då ser man till att göra sitt jobb som köpare och undersöka om ponnyn motsvarar förväntningarna på det liv ni kommer erbjuda den, vare sig det är ett lugnt stall med 2 hästar där den ska vara helt trygg själv i stall och hage om den andra rider då, eller trygg med massa hästar, barn och tjo och tjim omkring. Eller bägge delar. Osv. Skyll inte på att blivit lurad när man inte testade relevanta situationer vid provridning, då är det du som inte gjorde ditt jobb.
Var ju det jag skrev frånbörjan att man behöver prova i olika situationer bland annat för att vissa säljare inte är ärliga.
 
Var ju det jag skrev frånbörjan att man behöver prova i olika situationer bland annat för att vissa säljare inte är ärliga.
Du pratar som mun är full av. Hästar ändras. Du behöver ha en ponny som rids till regelbundet av kunnig person. Låt barnet gå på ridskola och när barnet hittar en ponny hon tycker om så kan hon bli skötare och sen så kanske ni kan köpa den så småningom.
 
Du pratar som mun är full av. Hästar ändras. Du behöver ha en ponny som rids till regelbundet av kunnig person. Låt barnet gå på ridskola och när barnet hittar en ponny hon tycker om så kan hon bli skötare och sen så kanske ni kan köpa den så småningom.
Småponnyer rids ju alltid av barn.. sett en del som söker duktiga små ryttare till att rida deras ponnyer men det är nog inte helt lätt skulle jag tro. Vad menar du med att jag pratar som munnen är full av?
 
Du pratar som mun är full av. Hästar ändras. Du behöver ha en ponny som rids till regelbundet av kunnig person. Låt barnet gå på ridskola och när barnet hittar en ponny hon tycker om så kan hon bli skötare och sen så kanske ni kan köpa den så småningom.
Ridskola är jättebra men man ska inte gå in med förhoppning om att kunna köpa loss favorithästen. En bra ridskolehäst är värd sin vikt i guld
 
Ridskola är jättebra men man ska inte gå in med förhoppning om att kunna köpa loss favorithästen. En bra ridskolehäst är värd sin vikt i guld
Förstod inte ens att hon menade ridskoleponnyer.. hon har ju en favorit på ridskolan men det är en d-ponny med mycket integritet, speciellt i boxen. De är alla alldeles för stora för att bli egen ponny och inte till salu. Sen gillar hon sin medryttarponny men den skulle jag inte heller vilja köpa av olika orsaker.
 
Och många är de flockbundna f.d. snälla ridskoleponnyer som inte är samma när de flyttar till tex mindre gårdsstall och inte funkar att rida ut på själv och rutinerna är helt andra...
Så är det ju, dotterns medryttarponny hyr vi av en liten verksamhet en gång i veckan och hon blir på tårna och taktar hem om man rider ut utansällskap. Är inget vi skulle vilja ha som egen ponny.
 
Så är det ju, dotterns medryttarponny hyr vi av en liten verksamhet en gång i veckan och hon blir på tårna och taktar hem om man rider ut utansällskap. Är inget vi skulle vilja ha som egen ponny.
Så länge den bara taktar och inget annat händer kan det fortfarande vara en utmärkt nybörjarponny. Det är värre om taktande blir trav som blir galopp som..
 
Fast att de flesta (alla?) hästar/ponnyer har mer bråttom hem än bort är nog mycket vanligt.
Jo det är klart men att hon blir så på tårna och vaken och skyggar lätt är inte helt ryggt. Sen kan de ha mer eller mindre bråttom hem.. får hålla tillbaka så jag blr trött i armarna. Vill ha en häst som skrittar hem och inte trippar på tårna.
 
Jo det är klart men att hon blir så på tårna och vaken och skyggar lätt är inte helt ryggt. Sen kan de ha mer eller mindre bråttom hem.. får hålla tillbaka så jag blr trött i armarna. Vill ha en häst som skrittar hem och inte trippar på tårna.
Men taktar den är hålla emot så man blir trött i armarna ofta kontraproduktivt. Då taktar de än värre.

Sen kanske ni inte orkar jobba med en lånehäst som rids ibland. Men det där går att jobba bort.
 
Men taktar den är hålla emot så man blir trött i armarna ofta kontraproduktivt. Då taktar de än värre.

Sen kanske ni inte orkar jobba med en lånehäst som rids ibland. Men det där går att jobba bort.
Kan ju inte släppa efter till den grad så hon börjar trava eller galoppera.. Brukar lägga armen över manken och ta en tygel i var hand och gör upprepade förhållningar och halvhalter som när jag sitter på, inte bara hålla emot men blir ju trött ändå när hon kostant stretar framåt. Hur som helst skulle min dotter behöva växa till sig så stor att hon vuxit ur den innan hon var stark nog att hålla in den själv när den gör så.
 
Kan ju inte släppa efter till den grad så hon börjar trava eller galoppera.. Brukar lägga armen över manken och ta en tygel i var hand och gör upprepade förhållningar och halvhalter som när jag sitter på, inte bara hålla emot men blir ju trött ändå när hon kostant stretar framåt. Hur som helst skulle min dotter behöva växa till sig så stor att hon vuxit ur den innan hon var stark nog att hålla in den själv när den gör så.
Fast jag menar träna bort. Inte ha styrka att tvinga den att stanna.

Sen förstår jag som sagt man inte lägger jobbet på en häst man bara rider en gång i veckan
 
Fast jag menar träna bort. Inte ha styrka att tvinga den att stanna.

Sen förstår jag som sagt man inte lägger jobbet på en häst man bara rider en gång i veckan
Nej det går ju inte att bygga ett starkare band eller lägga tid på att träna bort när tiden inte finns. Sen är den inte till salu oavsett.
 
Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det utan kan förekomma en hel del olater. var går gränsen för vad som är en lämplig eller olämplig nybörjarponny?

Skulle jag köpa ponny till mitt barn skulle jag leta efter en trygg ponny som inte är skvättig och där reaktionerna generellt är små om de väl blir skrämda (det är ju levande djur liksom), som gärna tuffar på i en långsammare hastighet oavsett gångart samt som är snäll att hantera och inte har för mycket räv bakom örat.

Ok för mig skulle vara att ponnyn är lite bekväm av sig, matglad eller är lite svår i hantering där det ändå är en vuxen som hanterar ponnyn såsom skoning, lastning , veterinärbesök eller liknande.
 
Kan ju inte släppa efter till den grad så hon börjar trava eller galoppera.. Brukar lägga armen över manken och ta en tygel i var hand och gör upprepade förhållningar och halvhalter som när jag sitter på, inte bara hålla emot men blir ju trött ändå när hon kostant stretar framåt. Hur som helst skulle min dotter behöva växa till sig så stor att hon vuxit ur den innan hon var stark nog att hålla in den själv när den gör så.
varför frågar du inte ridläraren hur du ska göra med ponnyn?
 
Kanske jag har gjort. Hör inte hit.
Om du köper en egen ponny behöver du kunna hitta, ta hjälp med den är den inte agerar som du vill. Om du inte kan ta hjälp av en betald ridlärare för att lära dig leda en ridskoleponnyn korrekt, jag undrar kommer du att kunna ta och hitta hjälp när du äger en egen ponny?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 019
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 806
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 913
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 237
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp