Om jag var du skulle jag satsa på en liten b-ponny, runt 120 cm. Min yngsta dotter var i ditt barns storlek ungefär när vi köpte vår ponny som är 117 - perfekt storlek som ändå fungerar några år framöver.
Vi lyckades hitta en suverän nybörjarponny (även om jag föredrar ordet barnponny). Men det gäller att vara på alerten när man letar dessa ponnyer - vår låg ute på annons i endast 25 min och vi bokade provridning snart inpå.
Leta efter en ponny som gör ungefär det ni önskar, men i nuvarande hem. Vår ponny kördes, red barbacka med ”cirkuskonster”, red ut, hoppade och fungerade i nya miljöer. Min dotter kunde inte galoppera själv när vi köpte henne men nu ett år senare hoppar hon bana barbacka (enstaka hinder 75 cm
), tävlar, rider ut, följer med på tomteparad på samhället och har haft ponnyridning på mitt jobb (förskola).
En nybörjarponny (barnponny) ska förbise ryttarmissar, vara trafiksäker, ingen separationsångest från flock, lätt att lasta och hantera, hoppa trots glapp på tygel och ha tydligt broms men ändå framåtbjudning. Det är en viss mentalitet man letar efter. Men framförallt ska de kunna hanteras av barn från marken utan att utnyttja att barnet är svagare än en vuxen. De ska följa utan att testa.
När ni provrider och hanterar - testa sådana saker. Låt barnet leda, borsta, kratsa hovar. Spring bredvid ponnyn i trav och galopp för att se hur reaktionen blir. Longera med barnet på.
Hoppa ett hinder när tyglarna är halvlånga.
Testa testa testa!