Nybörjarponny!

Om du köper en egen ponny behöver du kunna hitta, ta hjälp med den är den inte agerar som du vill. Om du inte kan ta hjälp av en betald ridlärare för att lära dig leda en ridskoleponnyn korrekt, jag undrar kommer du att kunna ta och hitta hjälp när du äger en egen ponny?
Vad får du allt detta ifrån? Min dotter rider privatlektion på denna ponnyn en gång i månaden.. tyckte inte mina samtal med någon hör hemma i ett öppet forum. Men varsågod och undra.
 
Det är svårt att hitta en sådan ponny, en dröm till nybörjarponny är mycket eftertraktad av både privatpersoner som ridverksamheter.
Har märkt det.. när man hittar något som verkar bra är det alltid någon annan som har något bättre att erbjuda. Men har inte bråttom, vi trivs bra på ridskolan.
 
Hingstar med den personligheten brukar tyvärr inte tas till avel. Därför finns det inte tillräckligt många lämpliga små nybörjarponnyer.
Jaga, det visste jag inte. Varför är det så? Vill de inte ha fungerande eftertraktade ponnyer?
Fast verksamheter brukar väl inte ha så mycket småponnys? Tänker A-ponny..
 
Har märkt det.. när man hittar något som verkar bra är det alltid någon annan som har något bättre att erbjuda. Men har inte bråttom, vi trivs bra på ridskolan.
Gräset är alltid grönare på andra sidan? ;) Skämt åsido, de flesta ponnier och hästar är inte perfekta, utan någonstans måste man ofta kompromissa. Även de som verkar ha superhästar.

Ja, min dotter är en småväxt 6-åring på 106 cm och 15 kg.
Inte funderat på en lite större ponny? Jag tänker så länge den uppfyller kraven av att vara snäll och välhanterad, så har du mer valmöjligheter och dottern skulle ha en ponny som hon inte växer ur inom ett par år. Hästar kan ju bli sådär 30 år. Större chans att den blivit inriden av en liten vuxen också.
 
Om jag var du skulle jag satsa på en liten b-ponny, runt 120 cm. Min yngsta dotter var i ditt barns storlek ungefär när vi köpte vår ponny som är 117 - perfekt storlek som ändå fungerar några år framöver.

Vi lyckades hitta en suverän nybörjarponny (även om jag föredrar ordet barnponny). Men det gäller att vara på alerten när man letar dessa ponnyer - vår låg ute på annons i endast 25 min och vi bokade provridning snart inpå.

Leta efter en ponny som gör ungefär det ni önskar, men i nuvarande hem. Vår ponny kördes, red barbacka med ”cirkuskonster”, red ut, hoppade och fungerade i nya miljöer. Min dotter kunde inte galoppera själv när vi köpte henne men nu ett år senare hoppar hon bana barbacka (enstaka hinder 75 cm :nailbiting: :D), tävlar, rider ut, följer med på tomteparad på samhället och har haft ponnyridning på mitt jobb (förskola).

En nybörjarponny (barnponny) ska förbise ryttarmissar, vara trafiksäker, ingen separationsångest från flock, lätt att lasta och hantera, hoppa trots glapp på tygel och ha tydligt broms men ändå framåtbjudning. Det är en viss mentalitet man letar efter. Men framförallt ska de kunna hanteras av barn från marken utan att utnyttja att barnet är svagare än en vuxen. De ska följa utan att testa.

När ni provrider och hanterar - testa sådana saker. Låt barnet leda, borsta, kratsa hovar. Spring bredvid ponnyn i trav och galopp för att se hur reaktionen blir. Longera med barnet på.
Hoppa ett hinder när tyglarna är halvlånga.
Testa testa testa! :)
 
Jaga, det visste jag inte. Varför är det så? Vill de inte ha fungerande eftertraktade ponnyer?
Fast verksamheter brukar väl inte ha så mycket småponnys? Tänker A-ponny..
Dom vill ha hingstar med mer framåtanda och stark utstrålning. De ska gärna ha tävlat i hoppning eller ponnytrav eller så. Så även om de är snälla så har de för mycket framåtbjudning för att passa för små nybörjare som kanske bara är 6 år.
 
Gräset är alltid grönare på andra sidan? ;) Skämt åsido, de flesta ponnier och hästar är inte perfekta, utan någonstans måste man ofta kompromissa. Även de som verkar ha superhästar.


Inte funderat på en lite större ponny? Jag tänker så länge den uppfyller kraven av att vara snäll och välhanterad, så har du mer valmöjligheter och dottern skulle ha en ponny som hon inte växer ur inom ett par år. Hästar kan ju bli sådär 30 år. Större chans att den blivit inriden av en liten vuxen också.
Menade att det alltid är någon annan som har ponnyn något bättre att erbjuda än vad vi har. Kanske har egen gård, kan erbjuda livslångt hem eller annat.
 
Leta B-ponny, welsh mountain eller dartmoor. Dom brukar ha trevligt, enkelt, barnvänligt temperament.

Shettisar kan vara ganska eldiga och starka.
Ja, shettis är ju väldigt stark.. tittar runt på b-ponny med. Min dotters medryttarponny är en shettis och även om den är ca 100 cm så är den ändå 4 gånger min vikt som är vuxen och avlad för att dra, blir mycket häst för en 15 kilos att hantera.
 
Jaha, du menar så. Ja, det är ju upp till säljaren såklart vem dom säljer till. Många vill nog att ponnyn/hästen kommer till ett långsiktigt hem.
Jo de flesta vill ju det. En barnponny har ju bara några år med var ryttare men de med egen gård brukar nog behålla som sällskapsponny åt sina andra hästar när barnet vuxit ur.
 
Jag har ju en sån perfekt barnponny och har funderat ibland på att låna ut (inte sälja) men hon är också en så stor trygghet hemma i min flock så därför är hon kvar här.
Förra ägaren hade höga krav på nytt hem ja, och då var det två ponnyer vilket antagligen också uteslöt många. Mina var aldrig på annons.
 
Jo de flesta vill ju det. En barnponny har ju bara några år med var ryttare men de med egen gård brukar nog behålla som sällskapsponny åt sina andra hästar när barnet vuxit ur.
Vår ponny köptes till dottern och vi har en förhoppning om att kunna ha henne 3-4 år beroende på hur mycket dottern växer. Vår ponny skulle jag aldrig ha samvete till att ställa som sällskap, det är en alldeles för fin och välriden ponny för det. Det var något som säljaren också var tydlig med, att det inte ska bli någon hagprydnad.
Jag tror att de flesta säljarna är fullt medvetna om att b-ponnyer säljs - förhoppningsvis är då nya köparen lika mån att hitta nytt hem.
 
Hingstar med den personligheten brukar tyvärr inte tas till avel. Därför finns det inte tillräckligt många lämpliga små nybörjarponnyer.
Jaga, det visste jag inte. Varför är det så? Vill de inte ha fungerande eftertraktade ponnyer?
Fast verksamheter brukar väl inte ha så mycket småponnys? Tänker A-ponny..
Dom vill ha hingstar med mer framåtanda och stark utstrålning. De ska gärna ha tävlat i hoppning eller ponnytrav eller så. Så även om de är snälla så har de för mycket framåtbjudning för att passa för små nybörjare som kanske bara är 6 år.
Det var bland det dummaste jag har hört, faktiskt! Har du någonsin varit på en avelsvärdering för shetlandsponnyer? Och sett vad som visas fram eller godkänns?
Det är en väldigt liten andel av hingstarna som visas fram som har tävlingsmeriter, oavsett gren. Merparten av hingstarna godkänns enbart pga god exteriör och rörelser. Temperamentet bedöms utifrån hur de uppför sig hos veterinären. (och det är bättre än inget alls, även om det kanske inte visar så mycket)
Den hingst som går i min hage här har hos en tidigare ägare hanterats och körts av ett barn i lågstadieålder. Utan problem. Och han är inte på något sätt något undantag i hingstbeståndet.
Inte funderat på en lite större ponny? Jag tänker så länge den uppfyller kraven av att vara snäll och välhanterad, så har du mer valmöjligheter och dottern skulle ha en ponny som hon inte växer ur inom ett par år. Hästar kan ju bli sådär 30 år. Större chans att den blivit inriden av en liten vuxen också.
Jag säger likadant här som i alla andra liknande trådar - barn ska växa ur ponnyer, inte växa i dem. Barnen ska helst nå upp och borsta sin ponny själv, gärna att sadla och tränsa och klara av att rida den.
Sen kan det vara bra att komma ihåg att en stor shetlandsponny ofta bär upp en lika stor ryttare som en relativt maxad B-ponny gör. Pga att de har olika kroppskonstitution.

1718559012645.webp

7-årigt barn (minns inte hur lång han var då) på 94 cm hög ponny.
 
Vår ponny köptes till dottern och vi har en förhoppning om att kunna ha henne 3-4 år beroende på hur mycket dottern växer. Vår ponny skulle jag aldrig ha samvete till att ställa som sällskap, det är en alldeles för fin och välriden ponny för det. Det var något som säljaren också var tydlig med, att det inte ska bli någon hagprydnad.
Jag tror att de flesta säljarna är fullt medvetna om att b-ponnyer säljs - förhoppningsvis är då nya köparen lika mån att hitta nytt hem.
Så jag tänker med men ser så många annonser där det söks föralltidhem. Min dotter är ju småväxt och skulle kunna ha en liten ponny längre än genomsnittet.. de växer ju snabbare de första åren. Tänker att hon förmodligen kommer kunna rida större b-ponny som fullvuxen. Själv kan jag rida c-ponny men dottern kommer sannolikt bli mindre, hennes medelålders pappa väger 45 kg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 019
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 806
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 913
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 237
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp