Ja eller helt enkelt kan det vara saker som ponnyn inte gör med ägaren/den som vanligtvis hanterar ponnyn. Det behöver inte alls handla om att medvetet undanhålla saker. När ponnyn sen kommer till nytt ställe är det heller ingen garanti den inte förändras, men får man gjort/visat/upplevt så mycket av det som man sedan kommer göra med ponnyn i vardagen efter köp, innan köp, så har man gjort så gott man kan vid provridningarna för att det ska bli bra.
Med min häst har det blivit mer än superbra, han är änglasnäll, och vi tävlar nu också på elitnivå, och jag har personligen aldrig sett honom uppföra sig på något annat sätt än att vara foglig och snäll och lättlärd, men i efterhand fick jag veta att han funkade inte alls med sin tidigare ägare och har av olika personer som träffade min häst då beskrivits bl.a. som farlig, ostyrbar, explosiv mm (inget av detta deklarerades som orsaker till försäljning, naturligtvis), men inget av det som han visat med den ägaren har min häst någonsin visat mig. Min häst var vid tidpunkten för köp återlämnad till försäljningsstall dock så jag var nog extra försiktig då jag inte litade på den förenklade orsaken till det som hela sanningen (jag hade tanken att lämnar man tillbaka ett köp inom veckor är det något som gått mer än lite fel, men jag kunde inte hitta ett "fel" på min häst förutom att han darrade av rädsla när jag ville se honom spolas - inte ett problem längre - och så har det fortsatt, han är bara underbar, men alltså tydligen inte med den andra kortlivade ägaren).