Hm... jag vill bara börja med att säga att det finns väldigt många här på Buke som definitivt kan ge bättre tips än mig.
Jag har helt enkelt inte lika mycket erfarenhet och kunskap som vissa här har. Så det bästa om du verkligen vill gå till botten med det där vore kanske att starta en tråd om det.
Med det sagt, så hade jag funderat mycket på varför ponnyn vill dra på hemvägen. Kanske testat att ändra något om jag kan och se om det blir någon förändring.
Rent praktiskt är ju som du beskriver förhållningar och eftergifter bra. Däremot är det ju svårt för mig att veta vad du menar med styrka.
Jag red en häst på ridskolan som var väldigt framåt och dunderstark jämt, och var svår att leda på marken när han blev småtaggad. Han behövde en rätt perfekt tajming i förhållning och eftergift för att de skulle nå fram, och jag fick till det i bland, men när jag inte riktigt fick till det gjorde jag i stället halter. Massor massor halter. Eller många svängar, i bland 180 graders vändningar. Tills jag nådde fram och han var enklare att leda, eller han i alla fall taggat ner ett par hekto
Gick jag däremot brevid och höll bara emot blev det till slut ohållbart.
När jag hade medryttarhäst var även den rätt stark och dragig när man gick brevid. Den hästen var en problemhäst och hade lite problem med tillit till människor och osäkerhet kring vad människan skulle be den om. Med honom blev det närapå farligt om man gick och höll emot för mycket, han drog iväg med en. Han behövde eftergiften, men var lite så som du beskriver, så fort eftergiften kom drog han direkt iväg (den gick alltså inte igenom).
Efter lite experimenterande med honom förstod jag att när jag visade tydligt att jag har inga krav på dig, lugnade han sig.
Bästa sättet med honom var att stanna till, och hålla ett lagom tryck på honom så att han förstod att jag vill fortsätta vara stilla. Sedan släppte jag på trycket helt (eftergift) och bara stod och andades och krävde inget annat än att han stod med mig. Sedan gick vi en bit och gjorde en till sådan halt... och fortsatte så. Efter ett tag började han tagga ner och jag kunde nå honom och be honom om saker. Små saker som visade att jag inte hade annat krav på honom än att han skulle göra x antal superenkla saker som tex halt eller tempoväxlingar i skritten. Efter några månader kunde jag leda honom bara i halsring när vi var ute, och jag jobbade honom utan utrustning i paddocken eller hagen med att bara lita på mig, vara en kul människa, och att visa att jag vill jobba med honom och vara tydlig med vad vi ska göra tillsammans.
Det är ju lite likadant på sådana här hästar när man sitter på, blir man stark och drar tillbaka blir hästen starkare och drar mer och kanske taktar ännu mer och det blir en ohållbar kamp som varken gynnar ryttare eller häst.
Hade nog satt mig ner och funderat på vad jag kan göra för att liksom bryta beteendet för just exakt den här ponnyn, de är ju individer och olika saker kommer funka olika bra