Nybörjarfrågor.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popkorn
  • Startdatum Startdatum
P

Popkorn

Jag är nybörjare inom trav, försöker läsa allt jag kommer över
men vissa delar hittar jag inte bra svar på.

Vad gör ni när hästen galopperar? Varför?
Hur förebygger ni att hästen galopperar?

När jag kör så joggar jag hästen, eller så låter jag hästen springa så fort den kan i princip en bit, sen skritt.
Så långt sträcker sig min kunskap ungefär. (Jag hobbykör bara.)
Men när jag låter hästen springa så går det ofta för fort,
alltså så den börjar galoppera. Ibland hinner jag känna av och bromsa,
men oftast galopperar den något steg innan jag bromsar.
Är det helt enkelt något som kommer, en känsla liksom att hästen kommer galoppera? Jag kan sällan driva utan att hästen börjar galoppera, ska det vara så?

Har ni några tips på bra böcker eller dyligt som tar upp travträning och sånt där? Jag hittar mest om travbanor, kända travhästar, osv.

Sv: Nybörjarfrågor.

Jag är nybörjare inom trav, försöker läsa allt jag kommer över
men vissa delar hittar jag inte bra svar på.

Vad gör ni när hästen galopperar? Varför?
Hur förebygger ni att hästen galopperar?
I träning är det sällan hästarna galopperar, man håller dem helt enkelt på bettet och kör inte fortare än de klarar av att trava... I lopp får man se till att inte vara ivägen för någon annan och sedan ta ur hästen ur fältet och ta upp den utan att så att säga tvärnita.

När jag kör så joggar jag hästen, eller så låter jag hästen springa så fort den kan i princip en bit, sen skritt.
Så långt sträcker sig min kunskap ungefär. (Jag hobbykör bara.)
Men när jag låter hästen springa så går det ofta för fort,
alltså så den börjar galoppera. Ibland hinner jag känna av och bromsa,
men oftast galopperar den något steg innan jag bromsar.
Är det helt enkelt något som kommer, en känsla liksom att hästen kommer galoppera? Jag kan sällan driva utan att hästen börjar galoppera, ska det vara så?
Jag skulle säga att det kommer med rutinen. Jag skulle också säga att du troligen kör alldeles för fort eller har en problemhäst om du inte kan driva utan att den galopperar. Ta istället och ha hästen väl på bettet i ett tempo som den klarar av att trava i, fortare behöver det definitivt inte gå i träning. Vad har du för häst? Hur mycket startad/tränad är den? Vad har du för skor på den?

Har ni några tips på bra böcker eller dyligt som tar upp travträning och sånt där? Jag hittar mest om travbanor, kända travhästar, osv.
Finns några bra böcker från usa om travträning, Champion är översatt till svenska och handlar om det mesta om trav dock ganska amerikaniserad, Sören nordin har skrivit ett par ganska vettiga böcker och Stig H har skrivit ett par... Någon ren träningsbok vet jag dock inte om det är utgett...

Tiotiotiotio

Jag kan tipsa om en bok som handlar om travhästens träning, en lärobok som finns att köpa genom STC, om jag inte minns fel heter den Travhästens träning :)

De här frågorna är jättesvåra att svara på.
hästen kan ju galoppera för att den har ont el likn. att den faktist inte kan/vill trava.
För din egen del så är det bara att köra, köra, köra. så mycket du bara har möjlighet till. känslan och kunskaperna kommer med erfarenhet. du måste få vana och testa dig fram till vad du som kusk kan göra i olika situationer.jättesvårt att beskriva hur man gör, det sätter sig i händerna tillslut.
men ett konkret tips är som cambrie skrev ovan att ha hästen på betet dvs att du har mycket häst i tömarna och stödjer hästen på det sättet. precis som när man rider - driv och fånga upp i handen. Det brukar göra att hästen håller sig i trav.
och var uppmärksam på hur hästen rör sig. är hästen påväg att börja galopper så blir travet orytmiskt strax innan.

hoppas att nåt av det här kan hjälp:)
lycka till!

Tillägger - man ska ha hästen MER på bettet än man har när man rider... :idea:

Tack så mycket alla för er hjälp.
Jag har ridit länge men inom trav är jag helt grön och känner mig väldigt förvirrad. Förstår att frågorna är svåra att svara på men tyckte alla gav jättebra svar och känner mig klokare nu.

En till fråga, vad är det för skillnad på att köra i bakvarv och rätvarv?
Liksom jag vet att det är olika håll/sidor. Men jag läste att någon värmde upp i bakvarv, sen andra uppvärmingen i rätvarv. Och jag hörde en proffstränare säga till sin anställde att 'kör 5 varv i bakvarv'. Liksom, hur kan det göra någon skillnad? Känns som en ganska dum fråga men frågar man inget får man inget veta :o

Tack så mycket alla för er hjälp.
Jag har ridit länge men inom trav är jag helt grön och känner mig väldigt förvirrad. Förstår att frågorna är svåra att svara på men tyckte alla gav jättebra svar och känner mig klokare nu.

En till fråga, vad är det för skillnad på att köra i bakvarv och rätvarv?
Liksom jag vet att det är olika håll/sidor. Men jag läste att någon värmde upp i bakvarv, sen andra uppvärmingen i rätvarv. Och jag hörde en proffstränare säga till sin anställde att 'kör 5 varv i bakvarv'. Liksom, hur kan det göra någon skillnad? Känns som en ganska dum fråga men frågar man inget får man inget veta :o

Rätvarv = löpvarv, alltså motsols (mot klockan :D )
Bakvarv = Medsols

De allra flesta värmer först sina hästar i bakvarv där hästarna vet att de ska ta det lugnt, värmas i lagom tempo medans när man vänder upp i rätvarv är det lite snabbare tempo som gäller.

När man kör i rätvarv t ex i andra värmningen så gör man oftast det för att känna på hästen, man kör ett lagom tempo anpassat efter just individen. Det finns så olika sätt att värma hästarna, flera olika värmningar, sadel eller för vagn, lugn eller lite tuffare värmning osv allt individanpassat efter hästen. Sen anledningen till att man inte kör direkt ut i rätvarv när man kör ut och värmer är just för att när man kör i rätvarv kör man i lite snabbare tempo - inte så smart att jogga runt där när de andra kör snabbare. Men långt ifrån alla hästar går i samma tempo.

Någon annan som kan förklara detta bättre än mig får gärna göra det ;)

Nej jag förstår nu. Att det är olika håll visste jag som sagt. Men hur det kunde spela nån roll visste jag inte. Så det är helt enkelt lite lägre tempo i bakvarv (vanligtvis)? :idea:

När man räknar ut tempo, tar man då tiden det tar att trava 1 km, -60 sekunder och voila så har man tempot? Ex. 1 km tar 90 sekunder - 60 sekunder = 30tempo? Så fattade jag det. Men är inte 40-tempo jättesakta då? Jag tittade på ett provlöp ikväll och då sprang de 40-45-tempo.

Kanske viktigt att poängtera att i bakvarv använder man de fyra YTTERSTA spåren och i rätvarv de INNERSTA spåren.

En annan anledning att värma i bakvarv är att om man kör långsamt (som man oftast gör i bakvarv), så behöver man inte köra i doseringen. När man kör i snabbare tempo i rätvarv, så är det bättre att springa i doseringen.

Vad är doseringen? :o

Åh, det är så roligt (fast samtidigt frustrerande) att vara nybörjare igen. :love:

Jaha. Varför lutar banan egentligen? Löparbanor brukar väl också luta litegrann?

Jaha. Varför lutar banan egentligen? Löparbanor brukar väl också luta litegrann?
Oj, hur ska jag förklara detta pedagogiskt. Jag är inte direkt en fysiker, även om jag har dålig fysik...

När man springer i en kurva så blir det en dragningskraft utåt, en sidokraft. Utan dosering skulle all tyngd hamna på ytterbenen och hästen skulle kränga utåt i kurvan. Med dosering, så lutar banan och kompenserar sidokrafterna. Det är skonsammare för hästarna och gör att de kan springa fortare.

Det finns en "idealtid" för doseringen och den varierar på olika banor, men det är ingen stor skillnad. Om du joggar en häst springer den mycket långsammare än den "idealtiden" och då belastar hästen snett av den anledningen istället. Då är det bättre att INTE köra i doseringen...som man gör i bakvarven.

Hoppas det blev rätt och begripligt.

Absolut! Väldigt begripligt, åtminstone för mig. Tack!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 098
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 771
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 035
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar