Nybörjarfrågor.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popkorn
  • Startdatum Startdatum
P

Popkorn

Jag är nybörjare inom trav, försöker läsa allt jag kommer över
men vissa delar hittar jag inte bra svar på.

Vad gör ni när hästen galopperar? Varför?
Hur förebygger ni att hästen galopperar?

När jag kör så joggar jag hästen, eller så låter jag hästen springa så fort den kan i princip en bit, sen skritt.
Så långt sträcker sig min kunskap ungefär. (Jag hobbykör bara.)
Men när jag låter hästen springa så går det ofta för fort,
alltså så den börjar galoppera. Ibland hinner jag känna av och bromsa,
men oftast galopperar den något steg innan jag bromsar.
Är det helt enkelt något som kommer, en känsla liksom att hästen kommer galoppera? Jag kan sällan driva utan att hästen börjar galoppera, ska det vara så?

Har ni några tips på bra böcker eller dyligt som tar upp travträning och sånt där? Jag hittar mest om travbanor, kända travhästar, osv.

Sv: Nybörjarfrågor.

Jag är nybörjare inom trav, försöker läsa allt jag kommer över
men vissa delar hittar jag inte bra svar på.

Vad gör ni när hästen galopperar? Varför?
Hur förebygger ni att hästen galopperar?
I träning är det sällan hästarna galopperar, man håller dem helt enkelt på bettet och kör inte fortare än de klarar av att trava... I lopp får man se till att inte vara ivägen för någon annan och sedan ta ur hästen ur fältet och ta upp den utan att så att säga tvärnita.

När jag kör så joggar jag hästen, eller så låter jag hästen springa så fort den kan i princip en bit, sen skritt.
Så långt sträcker sig min kunskap ungefär. (Jag hobbykör bara.)
Men när jag låter hästen springa så går det ofta för fort,
alltså så den börjar galoppera. Ibland hinner jag känna av och bromsa,
men oftast galopperar den något steg innan jag bromsar.
Är det helt enkelt något som kommer, en känsla liksom att hästen kommer galoppera? Jag kan sällan driva utan att hästen börjar galoppera, ska det vara så?