Nybörjarfrågor om utställning?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, jag har NOLL koll på utställningar. På riktigt NOLL koll, aldrig ens sett en IRL.

Men har fått för mig att 'det skulle vara kul att prova ställa ut slyngeln'.

Så nu har jag ungefär tusen frågor..

Jag har hittat en inofficiell utställning, hos Gästriklands Kennelklubb. Finns en klass 'valpar 4 - 12 månader' och där hamnar ju ligisten, som kommer vara 10 månader när det beger sig.

Men redan kring anmälan inser jag hur noll koll jag har ;9

* Jag antar kallt jag måste vara medlem någonstans för att få ställa ut? I arrangerande klubb, eller någon av SKK:s lokalavdelningar 'bara'? Eller vad?

* Man ska anmäla på 'SKKs 3-sidiga blankett'. Hur sjutton lägger man vantarna på den?

Sen själva dagen D, vad ska man tänka på? När ska man vara där? Hur går det till? Jag ser någon bild av hur jag skenar runt på helt fel ställe hela tiden och är alldeles förvirrad av alla hundar överallt och så vidare?

Om jag nu hittar till rätt ring (för DET vet jag att det heter iaf, hehe..), vad händer sen? hur vet man när man ska gå in, hur man ska gå etc?

Exakt HUR utsparkat blir man om ligisten blir alldeles yr i mössan och idkar allmän ostyrighet under glatt skällande, eller den nobla sporten 'hoppa på domaren och försöka utdela pussar'? Får jag muta kraken med godis? Vad händer om han drabbas av 'akut nödighet' i ringen?

Var hittar jag vaccinationskraven? Han är vaccinerad 12 veckor gammal, och nästa vacc är ju när han är ett år enl vet, räcker det eller är det speciella regler för utställning?

Är det några 'klädkoder' man bör veta? Något annat rent 'utseendemässigt', något speciellt kring koppel/halsband? Eller kan man komma i sitt vanliga kedjestryp (grövre modellen) och läderkoppel?

HJÄLP helt enkelt, med allt! =)

Sv: Nybörjarfrågor om utställning?

* Jag antar kallt jag måste vara medlem någonstans för att få ställa ut? I arrangerande klubb, eller någon av SKK:s lokalavdelningar 'bara'? Eller vad?

Som medlem i någon av de lokalklubbar som finns inom skk-organisationen får du ställa på alla av de lokala kennelklubbarnas utställningar

* Man ska anmäla på 'SKKs 3-sidiga blankett'. Hur sjutton lägger man vantarna på den?

Ring informationen och beställ: 08-7953030
Sen själva dagen D, vad ska man tänka på? När ska man vara där? Hur går det till? Jag ser någon bild av hur jag skenar runt på helt fel ställe hela tiden och är alldeles förvirrad av alla hundar överallt och så vidare?

Domaren dömer ca 20 hundar/timme och utifrån när din hund går i ringen kan du beräkna tiden, men jag rekommenderar att du är där minst en timme innan du ska in, så att hunden får vänja sig vid allt nytt, alla ljud hundar etc. och (med tur) hinner varva ner lite innan det är eran tur.

Om jag nu hittar till rätt ring (för DET vet jag att det heter iaf, hehe..), vad händer sen? hur vet man när man ska gå in, hur man ska gå etc?

Ringsekreterarna ropar upp vilka bummer som är näst på tur att komma in i ringen, så håll dig bara i närheten så går det bra.

Exakt HUR utsparkat blir man om ligisten blir alldeles yr i mössan och idkar allmän ostyrighet under glatt skällande, eller den nobla sporten 'hoppa på domaren och försöka utdela pussar'? Får jag muta kraken med godis? Vad händer om han drabbas av 'akut nödighet' i ringen?

Muta på bäst du vill och händer en olycka, så är det bara att plocka upp och fortsätta som om ingenting hänt sedan. Pinkar han, så brukar det finnas städpatruller som fixar sådant.
Var hittar jag vaccinationskraven? Han är vaccinerad 12 veckor gammal, och nästa vacc är ju när han är ett år enl vet, räcker det eller är det speciella regler för utställning?

Är det några 'klädkoder' man bör veta? Något annat rent 'utseendemässigt', något speciellt kring koppel/halsband? Eller kan man komma i sitt vanliga kedjestryp (grövre modellen) och läderkoppel?

Hel och ren och inte samma färg på byxorna som på hunden och bra är ju om du har ett halsband som hunden är van och är det stryp, så har du stryp. Springvänliga och bekväma skor är också bra att ha på fötterna, en stol att sitta på, lite fika, bajspåsar, mat och vatten åt hunden samt lite shoppingpengar.

Många frågor men här kommer några svar.

Inoff har jag dålig koll på hur man anmäler men off anmäler man via skk:s hemsida. Väldigt smidigt! Måste vara medlem i kennelklubb.

Första gången var i tid. När min var valp var vi där 30 minuter innan start, då fick hon titta och lugna ner sig. Titta på en tidigare grupp om du är osäker på hur man gör. Blir det några osäkerheter, var inte rädd för att fråga de andra. Domaren säger exakt vad man ska göra så det är inte så svårt. Sen beror det på vad för ras du har. Jag har lapphund så jag visar min hund framför domaren genom att vika upp svansen, placera benen rätt och göra henne aktiv. Min ras ska vara pigg och alert. Lär din hund komadot stå, det är guld. Träna på att låt andra titta på tänderna på hunden utan att börja nafsa. Träna på att springa , då ska hunden trava.

Klädkoden är framförallt ha inte samma färg på byxorna som på hunden. Sen ska kläderna vara hela, rena och neutrala.

Jag har prinskorvsbitar som godis när jag ställer min hund.

Lycka till!

Tack för svar!! :bow:

I själva ringen, om vi hittar dit och in, är de snälla och talar om för stackars rookies hur man ska gå och stå och sånt, eller förutsätts man veta det? (ser två förvirrade själar gå i felvarv osv *s* Jag har en förmåga att bli halvdöv när jag är nervös med, så..)

Men skönt att veta att man får muta om det behövs (matfixerad hund..hehe..), och ev olyckor inte innebär att man åker ut med huvudet före. Naturligtvis ska jag rasta honom innan, men ung hund och hane, kan ju både bli akut pinknödig av nervositet eller få för sig att revirpinka.

Det står inte vart utställningen är, eller om det är ute eller inne, men det antar jag man får reda på efter anmälan. Får man reda på startnummer och sånt innan dagen D, som startlistor i dressyren?

Hmm, inte samma färg på byxorna som hunden, vad ska man ha då om man har svart hund? Ljusa känns som de kommer vara skitiga innan vi kommit ur bilen, men kanske bara stå ut?

Om du talar om att det är din och hundens allra första utställning, så kommer de att tala om mycket tydligt vad du ska göra och när du ska göra det :)

Startnumret kommer i pm:et som ska komma ca 1 vecka innan utställning.
Jeans odyl. går utmärkt att ha, så länge de är hela och rena.

Det är en riesenschnauzer förresten, glömde nämna det i första inlägget.

Får man ha en leksakspip typ förresten? Godis är nog utmärkt muta med under rörelse etc, men kanske inte när han ska stå, då sätter han sig nog kom jag på. Men han är väldigt fascinerad av pipljud, men det stör ju de andra?

Tandtitt accepterar han utan minsta aggression etc, men ska träna mer. Men det är då han kan bli väl yr i hatten och tycka han ska pussas och hoppa osv. Bättre naturligtvis, samtidigt har man ju inte en aning om han glömmer ALLT han lärt sig dagen D, med massa kul folk och hundar och tjohoo..

Jag hittade någon hemsida som förklarade bedömningen och olika färgerna på banden osv, men det verkar stå lite olika på olika sidor. Så om det är något 'gå vidare' för att tävla om bäst i motsatt kön och sånt däringa, talar de om det då? Alt om man kan åka hem?

Ja, de brukar vara duktiga på att tala om vad som gäller och är du osäker, så är det bara att fråga :)

Är många som har en liten pipis i fickan, som används sparsamt i ringen så det lär inte vara något större problem om du piper någon gång.

Att hundar pussar domaren lite nu och då hör också vanligheterna till, så andas djupt och ta det lugnt :D

Tack för alla svar! :bow: (Kom gärna med mer tips om ni kommer på något dock). Låter ju som vi ska våga oss på att prova =) Lät ju inte så allvarligt som jag var 'rädd' för.

Sen nyfiken fråga, varför ska man inte ha samma färg på byxorna som hunden? (Bra att ni sa det, annars hade jag ofelbart kommit i svarta byxor, neutralt och propert liksom)

Jag har hittat en inofficiell utställning, hos Gästriklands Kennelklubb. Finns en klass 'valpar 4 - 12 månader' och där hamnar ju ligisten, som kommer vara 10 månader när det beger sig.

Men redan kring anmälan inser jag hur noll koll jag har ;9

På en inofficiella utställningar behöver man inte vara medlem i arrangerande klubb, det gäller bara officiella utställningar.

Jag har absolut noll koll på utställning, men gissar på att man inte ska ha samma färg på byxorna för att domaren lättare ska kunna se hunden och rörelser, så hunden inte smälter ihop med byxorna.:)

Byxor samma färg som hunden = hunden syns inte utan "försvinner" in i byxorna.

Olika vad de har för krav, men det brukar framgå av informationen kring utställningen.

Står det inte, så finns det inte och alltså behöver du inte vara medlem i kk för att ställa ut på den utställningen :)

Precis som Gnist sa, om du har pip använd den sparsamt när det är din tur, dvs du och din hund är ensamma i ringen. När ni är hela klassen i ringen samtidigt, låt pipisen var tyst för det kan vara grymt störande för de andra annars.

Observera hur de andra visar sina hundar för din domare, alltså hur de går turerna med hundarna. Domarna vill ha lite olika. Vanligast är runt ett varv först, sen fram och tillbaka (i lite lugnare tempo) på en rak linje, sen ställa upp framför domarens bord där denne då sitter ned och dikterar kritik som ringsekreteraren skriver ned på en lapp. Ibland vill domarna ha det på annat vis. Runt i ring, sen i en trekant och sen uppställning t.ex. Så titta först så du är någorlunda förberedd.

LYCKA TILL!

Ah, perfekt, då blev det ju billigt med.

Superbra utveckling på den här tråden tycker jag ;) Snart är det enda jag behöver oroa mig för att jag ska åka vilse och att jag ska få elaka kommentarer om feltrimmad hund ;)

Själv kan jag bara dela av mina n00b erfarenheter då jag ställt ut hunden 2 gånger på inoff. Jag kom dit ganska oförberedd någon timme eller två innan, ingen koll what so ever och det gick bra ändå! Man kan alltid fråga någon om man inte fattar, finns många hjälpsamma hundmänniskor där och domarna brukar faktiskt ha överseende med flummiga hundägare som aldrig ställt ut tidigare :D

Så oroa dig inte, du kommer varken bli utslängd, utskälld eller utskämd!

Dömer man dem i 'gruppordning' eller hur man ska säga, dvs grupp 1 först etc? Ena domaren dömer grupp 1, 2, X, X enligt propositionen, och riesen tillhör ju grupp 2. Så går grupp 1 'garanterat' först så jag har något att titta på?

För lyckats googla mig till att valpar går först, och hanar före tikar. Dvs de börjar med hanvalpar, och om de inte går i 'gruppnummerordning' kan det ju teoretiskt bli så att jag är först ut och - hemska tanke - inte har någon att smygkika på?

*kl*

Förutom det som de andra redan skrivit:
Innan utställningen kan det vara bra att träna på att stå still med alla fyra tassar i marken, det underlättar en hel del! ;) Sedan kommer domaren klämma och känna på din hund, så om han inte är van vid att okänt folk gör så, testa lite innan så att han tycker att det är helt ok. (Nu läste jag iof att din hund kan bli lite väl glad och pussig, så just det lär väl inte vara något problem)
Träna också på att springa bredvid hunden med utställningskoppel på. Vissa hundar kan få för sig att leka med kopplet när man springer bredvid (Har en här hemma som fick för sig att ha koppel-dragkamp inne i ringen förut :o)

Slappna av, titta på andra och kom ihåg att ingen kommer halshugga dig om något skulle bli lite fel. (Framförallt inte nu när det är inoff utställning. Annat hade det kanske varit om det hade varit världsutställning eller liknande)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 427
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar