Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Verkar inte vara så mycket brunst här, skulle ha varit kring 20e men jag märker ingenting:confused: Sen har jag fått för mig att de kan bli 'störda' i samband med att de fäller, ngn som vet?

Jag vet inte om fällningen kan påverka men det borde den kunna göra. Man vill ju att dom ska ha fällt klart när man betäcker dom så du får väl hoppas på att vinterpälsen ramlar av och att hon kommer igång sen! Har hon varit regelbunden innan i år?

Kan ni inte vänta tills nästa år då?

ALT betäcka stoet med en annan hingst i år och ta QE nästa år.

Nästa år kommer han finnas i Sverige igen och finns på AI & TAI

:) Är det verkligen så??? Trodde han var såld och inte skulle stå i sverige mer!? Blir överlycklig och vänar till nästa år om han verkligen finns här då!!!

Nja, regelbunden är väl att ta i, men hon brunstar lätt och läste i en bok igår att det inte är alla ston som är regelbundna. Hon brukar brunsta när hon träffar nya valacker så jag gissar att kommer vi bara bort till hinsten så löser det sig, kruxet är väl bara att göra en hyfsad bedömning om när vi skall åka.

Ja det är ju inte det lättaste att bedömma om dom inte visar något! Själv så ska jag åka i morgon. Är inte säkert på att det är dags än men det är väl lika bra att åka och kolla. Trodde att hon hade börjat i måndags men än har jag inte sett något tydligt.

Ja han kommer tillbaka till nästa säsong! Flyinge har lånat ut QE till Frankrike och fått låna Jaguar Mail och Alligator Fontaine istället!

Nu har jag vart iväg och kollat henne. Hon hade redan släppt ägget! Och jag som trodde att det var för tidigt.... Så nu är det bara att vänta igen.

Detta gäller ju mig med:idea:
Har fått låna magen på ett halvblod e. Rambo-Anart.
Tog lite tid men nu har jag bestämt mig för Carland:love:
Har pratat med semi stationen och eftersom hon är svår att se brunst på ska vi åka ditt nu ibörjan på maj.

Usch det är ju länge till vi får våra små fölisar....

Jag har nog läst alldeles för mycket nu, både böcker och på internet.
man blir ju nojig innan det änns har börjat...

Var någon av er på flyinges clinic "inför betäckning/fölning", jag var
visst e det typiskt man kommer bara ihåg alla bilder på fel lägen.:crazy:
Fasten veterinären påpekade att det bara var ca 5% som låg fel. enligt hennes erfarenhet.

Du "ska" göra en renrasig ;) då du står med en ras som har skrämmande lågt antal renrasiga födda föl varje år. Det finns fina individer och mindre fina i detta land, mycket skräp importeras och används, men bara för att det är en import och det står skrivet Made in Wales/England på den så höjs dom till skyarna och ägarna tror det är jättesnygga exemplar dom fått tag på, och till väldigt bra pris dessutom! :angel: inte konstigt det när uppfödare där borta på andra sidan havet kastar ston efter oss, vi lättflirtade svenskar som köper allt vi får presenterat för oss :cool:
Var glad att du har ett fint svenskt sto, och stöd den svenska aveln och de svenska priserna genom att producera en renrasig individ, så kanske vi på sikt kan sålla bort alla dessa mass-importerade djur och dessutom få sålt våra avkommor här i sverige till det pris dom förtjänar. Kanske lite out off topic, men det hänger ändå ihop med tanken på att avla renrasigt.
Avla rent för individens och den svenska uppfödarens ekonomi och därmed framtids skull :bump:

:confused: Nu bara ett par frågor, gynnar man inte den svenska aveln genom att avla partbred???
Då får man väl be om ursäkt men vems avel gynnar vi som använder Ridponnyer/WPB hingstarna och betäcker Ridponnyer/WPB.
Men det var kanske så att du menar att man inte ska blanda Cob med andra ridraser? Eller, nu kanske det finns en oönskad korsningsavel med cobbar som vi som avlar WPB/Ridponny inte känner till för vi avlar med welsh/fullblod och då är fullblodsinslaget det viktigaste men även welsh för att få bibehållen ponnykaraktär!

Nej avla WPB/Ridponny och stöd den svenska tävlingsponnyn!;)

Vart iväg och kollat, på ngn veterinärstation då eller?

Undrar en fullständig novis/idiot på ämnet....:o

:confused:

Nej avla WPB/Ridponny och stöd den svenska tävlingsponnyn!;)

Eftersom det var mitt sto det handlade om så kan jag ju svara att jag aldrig varit ute efter att skapa en tävlingsponny utan en 'stor cob' för mitt eget höga nöjes skull.

För övrigt håller jag till viss del med Haly's kommentarer men utesluter då inte WPB som ett alternativ. Var på hingstutställningen på Grevagården förra helgen och måste väl säga att WPB har väl en naturlig plats i uppfödningen? Även i Ridponnyaveln är väl WPB väl ansedda, förstår inte riktigt reaktionen från din sida.

Jag vill inte att den här tråden skall utveckla sig till ett 'raskrig' där ngt är bättre eller sämre än ngt annat, det får ni göra ngn annan stans.

Här är vi - nybörjare - bara ute efter den stora glädjen att lyckas betäcka våra ston i år och se fram emot föl nästa år - jag längtar efter att bli 'mormor' :)

Aha, en tråd som passar mig :angel:
Har just betäckt mitt islandssto, och hoppas nu på att det har tagit sig :D
Isåfall blir det en liten plutt i mars 2008 :love:
Stoet är svartskäck och hingsten är svart.
Ska kolla om 20 dgr om det tagit sig.

//Jezz

Aha, en tråd som passar mig :angel:
Har just betäckt mitt islandssto, och hoppas nu på att det har tagit sig :D
Isåfall blir det en liten plutt i mars 2008 :love:
Stoet är svartskäck och hingsten är svart.
Ska kolla om 20 dgr om det tagit sig.

//Jezz

Vad roligt, då får vi hoppas att det tagit sig då :D:D Själv ska min dam åka iväg te hingsten v. 19 :D

//Diana

*uppdatering*

Mitt sto står ju på hingsstationen sen en dryg vecka, och nu är hon tokbrunstig ! Insemineras idag:) , så förhoppningsvis får jag hem henne i helgen.
Sen är det bara denna långa väntan till första ultraljudet, för att se om det tagit sig! *håller tummarna*

*kl*

Jag tror att det är brunst på gång för min "lånade" dam men vi kan inte åka upp förrän efter helgen då onsdag är första dagen vi kan få skickat seminen. Får hålla tummarna för att brunsten ska hålla i sig tills dess och att hon inte har släppt sitt ägg.

*knapplån*

Framtids planering...
betäcker i maj, får föl april.
Får gå på bete hela sommaren, avväning i okt/nov,
här kommer funderingen, då jag har lånat magen på stoet kommer fölet inte födas hos mig men efter avvjäningen kommer det flytta hem till mig, hade tänkt att fölet samt min penisonär(22) skulle få gå på lösdrift. men hur vänjar jag dom vid det? stoet kommer antagligen inte gå ute dygnet runt så länge, det kan ju inte vara så bra att först stalla in dom och sen i nov släppa utom i lösdriften eller?

Det går nog utan problem. Vi gjorde så när vi avvande min numera 4 åriga häst, stod på stall först och flyttades till en lösdrift. Meningen med lösdrift är ju att de ska ha en bra ligghall de kan gå in i som är ordentligt ströad och då är den ju lika bra som ett oisolerat stall.

Var på seminstationen och kollade henne!

*knapplån*

Ägaren till "min mage" ringde nyss, stoet vissar tydlig brunst, försöker backa sig igenom boxvägen till valacken brevid.
Får ringa semi stationen i morgon. nu kommer jag inte kunna sova inatt:) e alldeles till mig

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈