Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag hade också tänkt låta fölisen gå på lösdrift över vintern men jag har hört så många säga att det inte är att rekommendera (att de är så känsliga för lunginflammation) så jag funderar över att ha fölet inne på nätterna under dec-feb. Jag tror att man får se hur fölet verkar reagera på kylan innan man bestämmer sig. Får jag ett stoföl får det nog gå kvar med mamman över vintern, är det ett hingstföl får den flytta till killarna.

En frisk häst är ju inte känslig för lunginflammation...? De ska ju inte gå vind för våg utan på lösdrift ska de ju ha en ordentlig ligghall med massa halm och noggranna fodringar osv.
Unghästar mår jättebra av att gå på lösdrift.

Kom att tänka på en sak idag. Ska stoet helt vila efter seminering och isf hur länge? Kan det göra att stoet kastar om man rider för tätt inpå?

De första 45 dygnen efter seminering ska stoet inte ansträngas hårt eller utsättas för stress.
Man kan rida som vanligt men lättare arbete. Jag låter henne vila första veckorna i princip helt och hållet.

Äntligen! I morgon ska jag förhoppningsvis hämta hem min kicka från stationen:banana: :bump: :banana:

Inseminerades sista gången igår. Ska Ul:as i morrn bitti för att se att hon verkligen har ovulverat, men hon har inte visat brunst idag iaf.

Sen är det bara drygt två veckors låååång väntan för att se om det tagit sig..

Så här trött blir man av att flirta med stationens hingst och hålla koll på alla små fölisar i hagarna runtomkring:

JNHOFQOOORNPM8.jpg

Hej på er,
här är en till som går i betäcknings tankar....
Ska ta ett föl efter kompisens Welsh och att kolla på hingstar är ju hur kul som helst! Tror att vi har bestämt oss för en nu. Man är ju inte helt kunnig på det här så vi har tagit hjälp av stoets uppfödare.
Hon är högbrunstig nu så om två veckor åker hon till hingsten om allt går väl.....

Hej på er, vet inte vad jag tryckte på innan men inlägget kom aldrig ut! Ja ja i vilket fall som helst så har ni här en nybörjare på avel.
Ska ta ett för efter kompisens welsh och att kolla på hingstar har hållit mej vaken om nätterna.... så kul!
Vi har tagit hjälp av stoets uppfödare för att få "rätt linjer" eller vad hon nu kallade det..... Så om lite dryga två veckor åker hon till hingsten om allt går rätt till! *spännande!
Är alla här inne första gångs fölare?

oj då där låg mitt tidager inlägg! *opps!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, visst är det spännande!:)

Håller med dig om hingstval, det är inte lätt! Många många timmar har man funderat och surfat runt, och förhoppningsvis blir det jättebra!;)

Första fölet för både mitt sto och mig. Vi har gått igenom en dryg halv dräktighet förut. Hon blev dräktig i maj förra året, men tyvärr så kastade hon i månad 8.
Så jag är lite nervösare iår, förra året tänkte jag inte så mkt på vad som skulle kunna gå snett och att hon skulle kasta fanns inte riktigt i min värld.

Men vi kan inte ha samma otur i år *peppar peppar*

Oj vilken otur att hon kastade sitt föl, men det är väl inte så vanligt va?
Stoet som jag skall ta efter haar fått ett föl förut å allt gick jätte bra då så jag hoppas det blir lika bra nästa år.
Snart ska hon ju iväg å jag hoppas att hingsten är ett bra val, jag vet ju att färgen kommer å bli fux för det är både stoet å hingsten och då blir det väl fux, är inte så bra på det där.....:confused:
Mina förhoppningar är ju höga och det kommer å bli en häst som jag ska börja å ställa ut med å sen ska min dotter ha den som ridponny när hon blivit äldre ( hon är snart 6 månader) ha ha! Så det kommer bli fullt upp å förhoppningsvis blir hon lika belönad som sin mor, hästen alltså inte mej! :smirk:
Nä nu ska vi ut i solen!

hej!
Kastar mig in denna tråden,
Vi har precis fått hem vårat sto från stationen.
Att vara nybörjare med betäckning är inte lätt!
Vi har ett halvblodsto e:amiral och hon är nu betäckkt med Akribori.
Så nu är det "bara" att vänta tills det är dags för ultrljud, (ca14 maj), Sååå segt det kommer attbli att gå och vänta på det. Men jag har lite funderingar på hur man skall göra med stoet nu,?? Rida som vanligt , eller ta det lite lugnare (inga tävlingar osv). Eller räcker det med att man är extra försiktig dygn 20 -40 ,?? Jag tycker alla säger olika?.( Men så är det väl alltid när det gäller hästhållning )
Hur tänker ni andra göra,Rida som vanligt eller vara lite lugnare ?

Hej allihopa!
Här kommer en till...
Ska betäcka min treåring som inte behagar brunsta, eller så är de så tysta att ingen ser dem. Nu har vi hälsat på hingsten och hingstiga vallacker, hon är ungefär 0 intresserad. :(

Hon har fällt vinterpälsen, "flushad", är i bra hull och blank i pälsen. Nu är det dessutom gräs i hagen, vad väntar hon på? :smirk: Vill ju gärna se några brunster innan betäckning (naturlig).
Vi har fördelen att den utvalda hingsten :love: finns på gården, viket minimerar stressen för henne. Mycket praktiskt.. :D

Nu funderar jag på att betäcka henne senare då jag söker lärarjobb. Tänkte att då är väl fölning i början av juni egentligen optimalt ur bevakningssynpunkt? Hmmmm....
Ska väl ställa henne bredvid hingsten inom nån vecka om hon inte visar brunst, så hon får komma igång så vi har nåt att gå efter.
Mycket att tänka på är det, och det är en nackdel att jag inte är i stallet varje dag (helinackordering på landet).
Är det bara jag som är otålig?
Några tips?

Jag tror som du att man kanske ska ta det lite lugnt ett par dagar tills efter ultra ljudet eller så, svårt det där.... kanske inte ska stressa iväg henne på tävling eller så i allafall...
Vi går ju å väntar på nästa brunst sen åket vi till tidaholm till hingsten..... så spännande!

ja det är ju svårt, vårat sto är ganska lättstressat desutom så det behövs inte mycket för att hon skall gå i "taket",(och den skall vi avla på ??JA:D )
Men vi har i vejre fall bestämt oss för att hoppa över en tävling som var inbokad 18 maj,, det är lika bra att ta det försiktigt tills dessa 40 dygn har gått. Men vi måste väl kunna träna här på hemma plan lite ?? Då brukar hon vara lugn,
Har inte läst hela tråden, Vad har du för häst och vem skall du betäcka med ?

Jag har en "ridtravare" men det är inte henne som jag ska ta föl på, det är ett welsh ponny sto som står hos mig, hon heter Simberg starlet och hingsten jag/vi/uppfödaren valt är Simbergs Hip Hop, en jätte fin fux men vita strumpor!! *LOVE!:love:
Så hon som äger henne har precis köpt henne men sa att om jag vill ha ett föl så är det nästa säsong som gäller för sen ska stoet ut på tävlingsbanorna ordentligt.... Hon har haft ett guld diplom stoföl förra säsongen fast med en annan hingst men det ser ju lovande ut för ett fint föl... så sen ska jag väl försöka å lära mig allt om utställning och så för det kommer det att bli! Så kul....
Blir det en hingst kommer vi att behålla den så tills den blivit bedömd för att se om det blir nåt att avla vidare på annars blir det en vallack när han nåt året ungefär, stora planer! ha ha! Men först ska vi få iväg henne till stationen....:smirk:

*kl

Helt plötsligt stog jag med ett högbrunstigt sto, vi var och tränade på lördagen och då tände hon tydligen till på en fux som var där sedan gick det snabbt som tusan, hon har lyft på svansen för alla tre valackarna i hagen och ser smått förnedrad ut när de inte fattar nåt.

Bestämde med hingstägaren att vi får komma nästa omgång istället, vi hann inte riktigt med. Så nu skall jag räkna 16 dgr från högbrunsten för att komma fram till ungefärligt tidpunkt, försäkerhets skull åker vi några dgr innan dess. Inser precis att en massa aktiviteter vi tänkt oss i slutet på maj förmodligen inte blir av:crazy:

Har också förstått att de första 45 dgr kan vara känsliga men att det också är väldigt olika mellan ston. Infektionsrisk skall man kanske tänka på och att undvika en massa nya baciller (nya människor/hästar) under den perioden.

Hej! Här passar jag in. Har betäckt mitt korsningssto (vbl/arab) med Karnawal och hon är dräktig! Ska ultraljuda henne igen omkring dag 40. Nu är hon på dag 25.
Just nu står hon helt i vila pga A2-virus i vårat stall annars så har jag skrittat o travat korta sträckor med henne. Man är lite smått nervös nu när hon är dräktig, vill ju att hon ska behålla fölet. Annars har jag ingen mer chans i år till att betäcka om henne pga A2.
Grattis till er som har fått era dräktiga o lycka till ni andra:)

Hur ser man att stoet brunstar? Ge många tips... då våra ston tidigare när de gick med en vallack i hagen hade övertydliga brunster... och nu är det supersvårt att se... har tänkt betäcka i juni så jag måste veta hur jag ska göra- när kör man iväg dem???

Jag kollar färgen på slemhinnan i vulva. Blir lite mer rosa när det är dags. Kan va svårt att se men om du kollar dagligen ser du nog skillnad!

Alltså, förgen på slemhinnan är ju alltid rosa/laxrosa på mitt sto :(
Vad har ni för "färg" när stoet INTE är dräktig då??

Hej!

Både och jag mitt sto ska ha vårat första föl nästa år. Hon ska semineras imorgon tillsammans med hingsten Cairo 869 (e.Cortez) :love:

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation