Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag tror att dom flesta går ihop i hagen. Vet inte om jag lämnar henne där eller om jag kör fram och tillbaka med henne, men skorna åkte av för länge sen så det spelar ingen roll....

Jag är ocklså ny på området!
Vi har köpt ett fint sto med mkt bra ridbarhet och hoppkapacitet. Trevlig att ha att göra med mm.

Vi skulle betäcka förra året, men hon började aldrig brunsta. Vi väntade och väntade. Tillslut tog vi henne till rodga, för att kolla om något var fel. Han ultraljudade och sa att äggen fastnat, men att det kunde bli så och sa att det vare bra om vi sprutade igång henne. Så det blev så, och hon har brunstat som hon ska sedan dess (det här var i okt). Men nu så vill vi vänta till nästa år, eftersom hon hoppar som en gud! Har satt igång henne och tävlat några gånger.

Min fråga är, är det värt att lägga ner pengar på frys eller transport sperma? Vi Vill absolut ha Quite Easy på henne, hon är lite stor med aningen lång rygglinje. Är risken stor att hon inte blir dräktig då? På seminstationen sa de att man skulle betäcka med en hingst som har hög dräktighet och färsk, om stoet inte varit dräktigt på länge. Hon är 15 år och fick ett föl vid 4 års ålder. Vad tror ni kunniga?

Här vill jag vara med! Jag har fått låna ett sto efter Master-Herkules-Toreador som jag ska betäcka i år. Jag har valt mellan Hotline, His Highness, Belissimo M, Quaterback och Don Primero och slutligen bestämt mig (tror jag:crazy: :o :eek: ) för His Highness.
Vi väntar just nu på kommande brunst, eftersom det är stoets första föl och jag betalar samma summa oavsett antal skick (+ transportkostnad förstås) så vill jag gärna utnyttja så många brunster som möjligt. Men helst vill jag inte ha ett så tidigt föl då vi bor rätt långt norrut så allt är en avvägning. Vi får se hur det går!

Även jag ska betäcka i år och min avels erfarenhet är liten.
För några år sedan betäckte jag ett annat sto, men tyvärr fick jag inget föl från henne. Jag hoppas att det går bättre med den här tjejen:love:

Mitt sto har inte visat någon brunst på den tiden jag har haft henne. Dvs. nästan 1,5 år. Var till seminstationen och fick henne kollad. Hon hade nyss gått ur en brunst...
Behövde inte vara orolig över att hon inte visat något, allt såg enl.vet. ok ut.:)
Hon har ju stått i samma stall som hingstar förut, så valackerna hon har runt sig nu är inte så intressanta. Detta skulle vara anledningen att jag inte sett någon brunst:idea:

Jag håller tummarna för er alla

jag skickade ner mitt sto för betäcknig förra helgen så att fölet kommer i mars.. de här är min första betäcknig på henne men jag har tidigare lånat ett sto som fick ett föl e briar. det stoet jag lånade fick sitt föl i slutet av mars och jag tyckte det var lagom tidpunkt för att fölet att komma..

*kl*

Jag har fött upp ett föl tidigare och har i år haft ena stoet på betäckning nyss för att göra en till fölunge med samma hingst.
Dessutom ska dottern också betäckas i år, på nästa brunst.

Stona är:

Jilly f.1985 e. Herkules - Brabant - Iliad. Betäckt med Bayron 885.

Jolie f. 2003 e. Bayron - Herkules - Brabant. Ska betäckas med Impuls.

Jag har en fråga ang kostnader! 2000 kr vid seminering och 7000 kr vid 90 dagars dräktighet? vad menas? vid 90 dagars dräktighet fattar jag ju men vad får man för 2000 kr vid seminering?????
någon som vet?

Du betalar ju för dosen som skickas, det är själva sperman som kostar 2000 kr + moms.

är lite trög! Men om jag lämnar min häst på station och semineras 3 gånger när hon är där och de visar sig att de inte har tagit sig så jag få åka dit vid nästa brunst oxå. Hur blir de då?

Jag är inte säker på det men de borde skicka mer. Transportavgifter o sånt tillkommer ju då, men jag tror inte man behöver betala en ny summa. Men observera TROR: Någon annan är säkert insatt i det och kan svara bättre. Min tog sig på första försöket förra gången så jag hoppas det blir så i år med.

Det kan vara lite olika på olika hingstar men jag skulle gissa på att de menar att du betalar 2000kr vid första semineringen = språngavgift sen betalar du per skick brukar vara 2-400kr beroende på hingststation, sen betalar du bara 90-dygn avg.

Tar din häst sig på första brunsten betalar du ju alltså 2000kr + t.ex 300kr

2000kr/seminering låter konstigt så brukar det vara när det är frys-sperma men då brukar det vara en något högre summa och ingen 90-dygns avgift.

Tycker att de är otroligt otydliga i hingstkatalogen iår, fattas på flera hingst, står fel på massa och sen står det AVGIFT: !!!!! + !!!!! vid 16/45/90/levande föl/whatever.
Jag sorterar ut hingst med språngavg på mina ston iår så då är det ju liksom nice att veta sånt :)

Senast ändrad:

Jag är ocklså ny på området!
Vi har köpt ett fint sto med mkt bra ridbarhet och hoppkapacitet. Trevlig att ha att göra med mm.

Vi skulle betäcka förra året, men hon började aldrig brunsta. Vi väntade och väntade. Tillslut tog vi henne till rodga, för att kolla om något var fel. Han ultraljudade och sa att äggen fastnat, men att det kunde bli så och sa att det vare bra om vi sprutade igång henne. Så det blev så, och hon har brunstat som hon ska sedan dess (det här var i okt). Men nu så vill vi vänta till nästa år, eftersom hon hoppar som en gud! Har satt igång henne och tävlat några gånger.

Min fråga är, är det värt att lägga ner pengar på frys eller transport sperma? Vi Vill absolut ha Quite Easy på henne, hon är lite stor med aningen lång rygglinje. Är risken stor att hon inte blir dräktig då? På seminstationen sa de att man skulle betäcka med en hingst som har hög dräktighet och färsk, om stoet inte varit dräktigt på länge. Hon är 15 år och fick ett föl vid 4 års ålder. Vad tror ni kunniga?

Ingen som kan svara på min fråga?

Man rekommenderar inte fryst på ston äldre än 8 år, men visst kan det ta sig ändå. Men risken är att det blir dyrt om det inte tar sig.

spinner vidare på detta....

man seminerar väl inte bara EN gång vid första brunst?
fortsätter man inte dagligen tills brunsten gått över?
"håller" samma sperma hela brunsten ut, eller får man "ny" varje dag?
Betalar man då för skick varje dag så länge brunsten varar?

Å nästa brunst då? (om det inte tagit sig)
Blir det ny språngavgift då igen + nya skickavgifter?

Man brukar seminera varannan dag, så de får ju skicka 2 doser iaf. Sedan kollar man om ägget gått, därefter kan man ju vara tvungen att seminera en 3e gång, men oftast ska det räcka med två. Det blir en skickavgift för varje dos de skickar.

Blir de inte dräktiga så får man börja om på nästa brunst, tror det blir nya skickavgifter men inte ny språngavgift, om jag förstått rätt.

Nu ska vi se om vi kan reda ut det här :D

Språngavgift erlägger du enbart 1 gång (per hingst) den faktureras i samband med att hingsthållaren skickar sperma till dig första gången oftas.

Oftast semineras stona varannan dag i brunsten, tills de släppt ägget (varje dag blir "för mycket" = risk att man retar slemhinnor etc med risk att de inte tar sig och får infektioner etc) andra ston semineras bara 1 gång, mitt förra sto var ett sånt sto t.ex hon släppt ägget blixt snabbt efter att hon hade börjat brunsta så där hann de bara seminera 1gång.

De använder sig av ett nytt skick för varje seminering, är sperman färsk ökar ju chanserna för att stoet blir dräktigt.

Efter att stoet släppt sitt ägg är hon "färdig" och man kan hämta hem henne om man vill. Sedan återkommer man efter 16-17 dygn och ultraljudar, förhoppningsvis är hon då dräktig annars så ser veterinären att hon har nytt ägg på g och du lämnar kvar stoet och stationen inväntar ny brunst och börjar om :)

Vissa veterinärer är fantastiskt duktiga på att de när det börjar bli dags för ägget att släppa och seminerar då inte i onödan utan inväntar rätt tillfälle :D (blir ju lite billigare om man slipper många skick.)

Skick avgifter är olika på olika hingststationer, vissa har en "pack och samlingsavgift" som man betalar 1gång där postens avgifter ingår, andra har inga "pack och samlingsavgifter" utan man betalar bara frakten andra gör man båda delarna på.

Kan ni inte vänta tills nästa år då?

ALT betäcka stoet med en annan hingst i år och ta QE nästa år.

Nästa år kommer han finnas i Sverige igen och finns på AI & TAI

Nu blev det GLASKLART!
Tack!;)

När vi ändå är i farten:
Vad bör man tänka på när det gäller försäkring mm när man tar en hingst med språng o levande fölavgift?

Vad ersätter denna om stoet kastar i halvlek? :confused:
Dvs medans man ännu bara betalat veterinär för seminering + språngavgifter...

Du kan försäkra from 45dygns konstaterad dräktighet (intyg från en veterinär som ultraljudat hästen krävs)

Då ersätter försäkringen allt du lagt ut t.o.m "taket" på din försäkring, vi låtsas att du väljer en försäkring med ett "liv"-värde på 15000 kr (="taket") då ersätter försäkringen dig för allt du hittills lagt ut som du kan uppvisa kvitto/faktura på. Bränsle t.o.r seminstationen får man inte ersättning för men språng avgifter, 16/45/90-dygn avgifter, stations och semin avgifter ETC.
Överstiger dina utgifter 15000kr så förlorar du dom överstigande pengarna. Så det är bättre är lägga på ett par tusenlappar. (du får inte ut för mer än vad du kan redovisa för ändå.)

Levande föl avgift betalar man först när fölet är fött och har levt i 48 timmar tror jag det är.

Jag försäkrar mina eftersom det blir rätt dyrt även om hingsten är billig, stations avg 1500kr seminavg 1500kr, dygnsavg 100kr/dygn * ?dagar, det ska tas prover och skickas sperma och annat som kommer till så bara seminering landar ju på över 5000kr + moms oftast, sen tillkommer ju hingst avgifterna..

I år har jag valt en hingst med 16dygns och levande föl avg samt en med språng och 60dygn avgift. Båda kommer ultraljudas på 45-50dygn och därefter försäkras. :)

Råkar ditt sto kasta innan hon passerat 45dygn så du inte hunnit försäkra hinner du förhoppningsvis få henne seminerad ytterligare en gång! Annars har du förlorat dina pengar. :(

Kl

Skulle nog åkt till stationen i morse... Har varit borta över helgen och när jag kollade henne idag på eftermiddagen så tyckte jag att hon hade ändrat färgen på slemhinnorna.. Tur att det är ganska tidigt än så det inte gör något om man missar en brunst!

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka