Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hur länge de är speciellt känsliga vet jag inte, men det är väl att de har lättare att drabbas av lunginflammation när de är små.
Och det går ganska snabbt att de blir nerkylda, för deras päls är ju annorlunda. Det verkar som om de blir genomblöta lätt.

Men det är väl de här kalla, blåsiga, regniga dagarna som är värst. När hästarna står med rumpan mot vinden och ser eländiga ut.

Det går ju liksom inte att sätta täcke på de små liven heller.

Sen tror jag att det beror lite på raserna med, ett Welsh Mountainföl är säkert mer lämpat att vistas ute än ex en tunn arab. Nu kanske jag är fördomsfull....;)

:p Ang förberedelse inför fölning.
Lite tidigt kanske men jag har redan införskaffat en kamera till stallet, en trådlös som fungerar väldigt bra i mörker, behöver inte ha någon lampa tänd. Det är ganska roligt att sitta och studera och veta lite hur hon beter sig . Vid elva tiden tar hon sig ofta en liten lur på 15 min och sen framåt tolv halv ett sommnar hon in en längre stund. Har läst någonstans att hästen måste vila huvudet för att kunna drömma och att dom har bara kortare sov perioder.:cool:

Det är en sån bra idé med kamera, ska införskaffa en sån också.
Bör väl göra det i god tid innan det är dags (maj), så man vet att det funkar. Är det färg, ljud, var den dyr? Går den till datorn eller TVn?

Ang sömnen så är det som du säger, de måste antingen ligga ner på sidan med huvudet på marken/golvet eller ligga och vila mulen mot marken för att få djupsömn. Tror att jag hört nånstans att de sover bara ung fyra timmar totalt och av dom bara nån halvtimma drömsömn... men jag kan ha fel... rätta mig gärna nån...

Märker nu att mitt sto börjar bli lite rundare och hon har verkligen ökad aptit. Hon fullkomligt vräker i sig maten, och jag har påbörjat lite ökning av kraftfoder nu.
Eftersom hon är så slank annars, så är det så tydligt när hon går.

Nu slår hon i dörrkarmar när hon går in och ut i stallet, hon går på samma ställe som vanligt, men magen slår i... Första gången det hände så tvärstannade hon och vände sig om och såg mycket förvånad ut. Får väl hoppas att hon kan hantera detta till slut, annars kanske den lille slår huvet i när morsan rusar genom. Försöker få henne att ta det lugnt, men icke, nån kan ju ta hennes mat.:d
Och ändå är det sex månader kvar :) ganska precis.

:rofl: Jag tror den är köpt från Jula kostade ca 1000kr men är bra man ser väldigt bra i mörkret och bra ljud, man hör när hon står och tuggar och när hon ligger och sover och andas tungt. Min kommandora har nog blivit lite rund om magen men står på sin vanliga foderstat. Har fått rek. att hålla henne på den tills ungefär fyra månader innan fölningen. Men givetvis kommer jag att öka grovfodret när kylan kommer.:banana:

En sån ska jag skaffa, tack för tipset! Låter överkomligt.
Hallå, vilket land bor du i då, här har vi kallt som :devil:
snö och blask, nordliga vindar, genomblöta kalla hästar
Har inget emot -20 grader och vindstilla, eller snö och några grader, men det här :devil: :devil:
Har en lösdrift med halm som det kan gå in i på dagarna, men de stollarna står inte där, utan precis här utanför så man kan se hur synd det är om dom som får vara ute. De vill helt enkelt gå in i sina boxar och gotta sig istället.

HaileyBailey: Tack för trevligt mottagande idag och tålamod att svara på alla mina frågor i regnet och blåsten. Skall åka och titta/prata med några fler så får vi se. Men Hailey har i alla fall vunnit mitt hjärta :love:, så får vi väl se om det kan bli I-a's också ;)

Det var så lite så. Jag tycker om att prata cob, det kan man aldrig göra för lite :D titta du på flera om du har möjlighet så att du kan jämföra utsidan och framförallt insidan, sen vet du vart vi finns någonstans!
Hälsningar HB

Så, äntligen har jag bestämt mig, det blir 'Haly' för Iscalda, så nu får jag vänta på några brunsttecken men hon ställer ju upp sig för det mesta som går på 4 ben så det gäller väl att vara vaksam.

Hur går det för er andra, har ni hittat hingstarna ännu?

Kul att den här trådan har puttats fram, den kanske känns lite mer aktuell nu. :)

Jag velar fortfarande på hingstar, men har egentligen inte gjort några seriösa val ännu. Man hittar ju nya favoriter hela tiden :o :angel: Men snart börjar det bli dags att bestämma sig!

*väntar med spänning på hingstkatalogen, så man får lite överblick*

Ullis

Panik, stress, förvirring, ja det är väl så man känner när man börjar leta hingst. Ska betäcka halvblod och fått så många olika förslag att jag blir stollig. Vilken stam, dressyr eller hopp, ponny eller nåt annat..???
Dessutom så måste hon antagligen sys och då blir det ännu roligare :crazy: . Funderar allvarligt på att bara lämna in på seminstation och få allting fixat och klart. Men var och vem och hur mycket :confused: :confused: :confused:
Mitt varmblod är nu tydligt gravid och man kan känna det lilla livet om man får den stora äran att känna. Första fölet och hon är mycket rädd om sin stora mage. Undrar om hon vet att det är en liten där, det har jag funderat över länge.

Tja man undrar ju faktiskt om dom vet. Vi hade kompisar som fick en unghund och helt plötsligt började hon valpa - visade sig att ett misstag skett hos en mellanfamilj - den unga tiken klarade dock det hela galant. Visar väl på hur mycket instinkt det finns i djurvärlden kring det här. Jag tror hon vet.

Brunstkontroll...

Nu börjar första frågan infinna sig. Behöver ha koll på brunsten så att vi kan planera framåt. Jag vet ju i största allmänhet när hon brunstar, ställer upp sig för "pojkarna" hemma, skvätter i tid & otid och svankar lite extra när man borstar henne på ryggen. Men vilket tecken skall jag egentligen leta efter för att starta 'räkningen' :confused:

Kan säkert läsa mig till detta ngn stans men det är ju så mycket roligare att få tips här ;)

Hej hej
Jag är också nybörjare på detta med att ta föl. Bra initiativ, tycker jag. Jag har två islandsston som jag skall betäcka till våren. Valet av hingstar är klart, men mitt problem är att det ena stoet visar väldigt lite när hon brunstar. Ngt som jag inte tänkt på var vädret, det var jättebra som ngn skrev att man måste tänka på det. Mina isisar går på lösdrift, vilket jag tänkt att de ska fortsätta med, jag vill helst att de ska föla ute. De har förstås ett utestall med halm dom kan gå in i. Det är bara det att det gör de inte, och frågan är hur de gör när de ska föla?
De hingstar jag har valt till mina två helt olika ston, har jag valt av helt olika orsaker. Det stoet som är svår att se brunsten på är otroligt snäll och där har jag ffa gått på temperamentet, eftersom jag skall behålla det fölet som påläggskalv:rofl: eller heter det påläggsföl, hi hi. Den andra hingsten som jag valt är för att jag vill ha en tävlingshäst och troligen kommer min äldsta dotter att behålla det fölet alt att det blir till försäljning.
Tycker att det skall bli jättespännande och tycker också att det skulle vara kul om vi kunde följa varandras glädjeämnen och vedermödor under hela processen.:banana: :bump:

Har 3 ston som ska betäckas nu till våren. Två av dem är "nybörjare" Medans den tredje har haft två föl.

Jag har varit med på 4 fölningar innan, men aldrig med någon egen häst.

Det som känns svårast nu är att välja hingst.

På Fellponnyn (5 år) är det ett lätt val. Blir en hingst nere i Danmark (Finns bara en där ha ha :smirk: ) Så hon är "klar"

Minishettisen (7år) tog sig inte förra året men åker tillbaks till samma hingst. En riktig liten pudding.... så hon är oxå klar...

Men sen kommer vi till mitt Fullblod (12 år)... herregud. Vet att jag ska betäcka med en halvblodshingst...... men det är allt jag vet :crazy: Mitt sto är ej bedömt pga en gammal skada hon har i bogen. Så jag behöver leta hingst med bra gångart och exteriör poäng. Hon har ganska raka/stående bogar, så det måste jag kompensera oxå. Fullblod som hon är behöver jag även leta hingst med god halsansättning. Så det är inte lätt inte. Hopp eller dressyr ???
Jag vet att jag inte ska behålla avkomman...

Hej
Min dotter som har ett fullblodssto, har betäckt med Szkopul och det blev ett jättefint föl, med lååånga ben, och mycket huvud, totalt orädd. Vet inte om det passar ditt sto, men kan vara värt att titta på.

Hon är e: Prylens Palaver u: Sabatini-Take A Reef Enligt uppgifterna så är det inte några bra galoppörer i hennes stam. Så jag är ute efter att föda upp en ridhäst efter henne.

Har inga bra bilder just nu på henne...

Men farfar är ju Nicke, en av de bästa galoppörerna som fötts i Sverige! Nicke var e Moderne som är morfar till Butterfly Flip och har visat sig nedärva hoppförmåga. Därefter har du Hyperbole och Light O'Love där den sistnämnde också nedärvt hoppförmåga.

Mödernet vet jag däremot inte så mycket om, det finns andra som kan det bättre än jag.

Jag tycker definitivt du ska titta på hopphingstar åt henne!

Prylens Palaver??? Var inte det en ridponnyhingst som visades på premiering och fick typ 23 poäng??? Eller var han xx-hingst och visades för rp avel? Tja, men han var hemskt ful i alla fall:crazy:

Ansluter mig också till "nybörjarna". Fast riktig nybörjare är jag inte. Har betäckt mitt sto förut men det var 7 år sen...:angel: Hon är ett litet fullblodssto på 153 cm, 15 år, e: Lido xx u: My Way xx (lr May Way) Är ute efter en hingst som ger bra ridbarhet och som gärna har lite "massa" då hon är väldigt nätt. Har bra gångarter, ngt kort rygg.

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka