Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Jag är inte så lättskrämt, då hade jag förmodligen inte skaffat häst över huvud taget ;)

Det låter som du är en bra källa till support nu när äventyret börjar.

När det gäller mitt sto så fick vi silver på Riksutställning så sent som i somras och liknande bedömning fick hon som 4-åring. Hon är dock rätt tung i typen och jag skulle vilja komma åt lite mer 'kraft' i bakdelen... Alla hingstarna verkar ju kraftiga bak men vilka egenskaper nedärver de till ston t ex.:confused:

Bra tips att kolla på hingstarna - det ligger i min närmsta plan i alla fall. Dock är det just kombination av kvaliteter som gör att min alldeles egna drömhäst lutar åt en partbread istället för en renrasig Welsh Cob som jag förstår är att generellt föredra. Tänkte fråga runt lite kring vad jag vill komma åt i samband med att jag träffar hingstägarna.

Ullis - Jag är avis på dig som har så nära tillgång till Veterinär. Våra är minst 30 minuters bilväg bort....

Hej hej! Jag ansluter mig till gruppen av förstagångsfödare!

Har ett superfint cardento-turban rose sto. Det är min drömhäst sen många år som antligen är i min (lr rättare sagt min mammas) ägo.

Jag undrade oxå lite om när man ska sikta på att betäcka? Mars? April? Meningen är att hon ska få flera föl och då är det väl bäst att börja lite tidigt på året? Så att man har "råd" att missa nån brunst på avkomman efter utan att det drar iväg för sent på året? *svammlar*

Jag har funderat mkt på hingstvalet, är väldigt förtjust i Cassini men är det då bättre att satsa på tex casa grande som är yngre? Lr hur ska man tänka? Stoet har inga svagheter varken ridmässigt lr mentalt. Det enda jag skulle önska mig är lite mer styrka i hoppningen.
// R (som börjat bli lite nervös redan)

Jag vet inte hur ni andra resonerar, men jag föredrar att inte få föl för tidigt på året. Det beror kanske lite på var man bor, men jag känner inte för att få ett föl som föds i snön...
Vårt kommer ~20 maj om allt går som det ska, tycker det verkar lagom.

Visserligen så kan det dra iväg i tid om det inte "tar sig", men man får kanske planera nåt fölfritt år för stoet.

Lenven: kolla hingstarnas ev hemsidor. Då kan du kanske få en liten hint om vad det blir. Hingstägarna brukar ha bilder på både mor och avkomma om de har egen uppfödning. Det är givetvis inget säkert sätt, men kul om man har nästan bestämt sig för en hingst.

Jag skall få mitt första föl nästa sommar :D *längtar* jag tycker att du skall betäcka senast i juni, helst april/maj.. själv har jag ett fullblodsto som e betäckt med en PRE-hingst (2avkommor med samma härstammning sen innan och de har blivit vääldigt bra).

Går hela tiden och kollar på magen för att se om det snart ska synas nåt (hästens alltså, inte min egen :rofl: )
Tycker att det hänger ner lite i bak, och så har hon fått sån rolig stil när hon går.
Antagligen känner hon att det är nåt som är skumt. Hon är gracil och lätt i typen, så magen liksom gungar lite när hon går.:D

Det var just en PRE som jag tänkte ev. om det skall bli partbread. Nu har jag bestämmt att kika på Haley's hingst till att börja med så får vi se vart vi hamnar.

April/Maj verkar väl vara målet men är det inte bättre att börja tidigt och att det hellre tar sig lite tidigt än för sent?

Jag började inseminera i maj 2005 efter att mitt sto gått gall året innan. Hon tog sig på en gång, och hade hon inte gått över tiden hade fölet fötts 12 april då det fortfarande var snö här i Stockholmstrakten. Nu föddes han istället 3 maj, dagen då det vackra vädret kom!

Hon ska insemineras om nästa år och då tänkte jag börja i slutet av maj, samma hingst och samma seminstation, och hoppas förstås på samma tur;)

Ullis - Jag är avis på dig som har så nära tillgång till Veterinär. Våra är minst 30 minuters bilväg bort....

Ja det känns riktigt lyxigt! :banana: Dessutom åker jag till Ultuna på en kvart med hästtransport så det är betryggande... men, mycket kan gå fel ändå :crazy:

Skal bedekke 2 sto til våren og det blir deres første og mine første føll. Leser alt jeg kommer over. Må kjøpe boken det var skrevet om lengre oppe på siden. Om noen har noen andre bøker de kan anbefale så skriv dem opp. Har god plass i reolen.

jag får väl ta och ansluta mig med.....

vilket j*kla trassel det är med allt!

men mitt största problem i nuläget är att välja hingst till mina halvblod, men det är svårt att hitta någon hjälp av någon som är helt neutral......... ringer man till flyinge, så är det bara deras halvblod som är av värde, nästa seminstation så är bara deras dugliga.......:crazy: Det är ju så svårt att välja när man inte varit med så länge och vet vad alla stammar går för....

men men, jag får fortsätta att terrorisera er här på buke....;)

Det låter som om du och jag har samma problem! Det här med hingstar är inte lätt... Dom är ju så fina allihop ;) Men jag ska försöka tänka med hjärnan ist för hjärtat...

Ullis

;) Ang när man ska börja med insemineringen av sitt sto. Om man har ett sto som ska inse. för första gången så rek. jag att man börjar ganska tidigt (april-maj) för mitt sto var det första gången. Nu har jag ju ganska nära till hingstationen, för det kan ibland vara svårt att se när hon är rätt i brunsten, till slut efter några resor och övernattningar hos hingsten var hon inse. Men tyvärr tog sig det inte och nästa brunst visade hon knappt så det slutade med att hon fick sprutas igång.:bow:

Är föl i mars/april för tidigt om man bor på Västkusten?

jo man får nog göra det!!!! men de är ju såååååå svårt!

vi får ta att stödja varandra!;)

har en lite fråga till någon som vet...

brukar förstaföderskor vara tidiga eller sena i fölningen?
Jag vill börja tidigt med mina men eftersom det är första gången, men jag vill ju inte ha ett föl som kommer mitt i vintern!!!!

Med tanke på årets väder, så är det svårt att säga när det är bäst att få föl. Man hoppas ju på att det är vackert väder, sol, varmt och att gräset är grönt och alla är glada...:D
Himla trist att ta in och ut litet föl hela tiden för att det snöar...

Jag har en förstföderska, och jag har hört att det inte spelar nån roll. Det är först när fölet är klart som det kommer ut...
+ - en månad kan det ju vara, låter ju himla lång tid att oroa sig på.
Man får väl förlita sig på det där med vaxpropparna, och så kan man tydligen känna ovanför svansen om det är dags, då fölet lägger sig i läget.

Ja du Görel, på västkusten kommer våren tidigt, men man märker det inte för det regnar och blåser hela tiden :D sen kommer plötsligt snön igen...
Stockholmsområdet är torrt och vackert, eller hur?
Skämt åsido, jag tror att man måste tänka lite hur man ska sköta det rent praktiskt. Kan jag ta in fölet när som helst under dagen om vädret skulle slå om, dvs finns nån som ser till hästarna hela tiden?Åker man iväg och jobbar och har så långt hem att man inte hinner åka hem på lunchen så är det lite svårt att koncentrera sig på jobbet om man vet att fölet är ute och det är ruskväder.
Har man tur så kanske man har granne/vän som kan ta in föl och mamma.
Har varit hästvakt ett antal år åt vänner som haft föl, och det är lite pilligt att ta in mor och barn själv på en del ställen. Fölen springer lite hur som helst, särskilt när det är små. De har ingen riktig koll på var mamman är, och kan dra iväg åt fel håll.
Så tänker jag på när vi ska ha semester i familjen, och ska ha hästvakt. Vill att fölet ska kunna gå tillsammans med fler än bara mamman.

... Kan jag ta in fölet när som helst under dagen om vädret skulle slå om, dvs finns nån som ser till hästarna hela tiden?Åker man iväg och jobbar och har så långt hem att man inte hinner åka hem på lunchen så är det lite svårt att koncentrera sig på jobbet om man vet att fölet är ute och det är ruskväder. .......

Hm, kloka tankar, tål verkligen att tänka på.....

Hur länge är de 'känsliga' för väder & vind?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka