Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hej!! kul med att höra om att vi är fler med isisar som är nybörjare. Vi är en familj med valacker men nu har jag en sådan supertur att jag ska få låna min kompis sto till våren. Har lite svårt att besluta om hingst men det är jätte kul att jämföra. kul om du kunde skriva vilka du beslutat dej för. Kanske det är syskon på gång??

mvh laila

Hej
Kul att det var fler, kände mig lite ensam. Det ena stoet är ett fuxsto , femgångare, som har ett underbart temperament och där har jag valt Eidfaxi från Kvarnbacka Gård ffa pga temperamentet, men också i förhoppning att få en isabell. Denna skall bli kvar som påläggskalv. Till mitt andra sto som är skimmel och fyrgångare har jag valt Gaukur frá Innri-Skeljabrekku, där vill jag ha lite mer fart och förhoppningsvis färgen och blivande tävlingshäst. Naturligtvis även med tanke på temperamentet, hon är också jättesnäll, men lite lat.
Vad har du tänkt dig?

*KL*

Hej,
Jag funderar som bäst på om min 19 åriga dam skulle vilja ha ett föl. Har en känsla av att det är nu eller aldrig.
Att betäcka henne har funnits i tankarna flera år men det är först nu vi hamnat i ett stall där det skulle vara fullt möjligt att genomföra och i stallet finns även folk med erfarenhet som tycker jag ska ta chansen. Hon har haft ett föl innan -92 så hon är ju ingen förstagångare. Väldigt pigg och fräsch är hon med:D Självklart ska hon ju kollas av en veterinär innan om det blir aktuellt.
Är det någon som har lite erfarenheter att dela med sig? Vill gärna ha lite åsikter för jag står och väger fram och tillbaka i mitt beslut.

/S

Tack så mkt Görel :bow: Jag blev bara med fullblod för snart ett år sen och kan ingenting om dessa underbara hästar. Så jag tackar än en gång för din information.

Ang nästa inlägg om Prylens Palaver. Inte är han en ridponny i alla fall eftersom min dam är registrerat Fullblod ;) Men På mitt info om honom står det att han har gott som körhäst. Så visst han kanske har testats till RP-avel. Jag har ingen aning.

MVH M..

Säger som en del andra. Tar hon sig är hon redo!!! Har själv en kompis som ska betäcka sin 23 åring till våren. Hon ska föla nu oxå så mår hon bra så blir det flirt av ;)

*knapplån*

Jag vill vara med *räcker upp handen* :p

Håller på att titta på hingstar till mitt korsningssto. New forest större delen men mormor var halvblod/russ. ;)

Det blir första gången för både henne och mig! :o
Hon blir 15 i vår så till att börja med är det veterinärsamtal för vår del. Grejen är den att hon inte visar brunst... Blir fjärde sommaren jag har henne och har märkt att hon brunstat 1 gång. Så kan ju inte vara säker på att hon blir dräktig.

Just nu lutar det åt Elcatero. ;) Läste i en gammal tråd att han ger väldigt trevliga avkommor dessutom :) Det är förrvirrande och otroligt svårt att leta hingst... men samtidigt kul!

Den här tråden var rolig att läsa, hoppas vi kan hjälpa varann lite!

Tänkte ringa veterinär och fråga lite på måndag till att börja med! :bump:

Nicke och Baderna, som är mamma till Butterfly Flip, är efter samma hingst , har olika morfäder, och mormödrar som är helsystrar!

Här hittar du Nicke http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=313404

Och här är Baderna http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=309531

Det är rätt långt bak i stammen på ditt sto, men Light O'Love var far till Jubal (ue Printonan xx - Coulett) som med Hans von Blixen tog OS guld i fälttävlan 1952 både individuellt och i lag!

Gud vad roligt att veta. Tack så mkt för informationen :bow:

Köpte en bok på Scandinavium, den känns perfekt, verkar rätt lättläst så nu har jag läst in mig på brunst. Eftersom jag är hemma med influensa just nu kan man ju roa sig att studera hästarna i hagen och såg till min förvåning igår hur hon ställde upp sig för valacken, hm. Har varit för sjuk för att gå över henne ordentligt men förhoppningsvis orkar jag till helgen, känns som att bestämma sig för när man vill ha föl är nästa steg.....

Jag antar att du skojar när du antyder att du skall betäcka bara för att stoet vill ha ett föl !!

Annars tror jag inte att ålder kommer att vara ngt större bekymmer, särskilt inte i och med at thon haft föl förut.

KL

Jag sällar mig också till skaran, dock har jag betäckt ett par ggr innan men jag känner mig som en amatör ändå så jag hoppas jag får vara med :)

Jag ska betäcka mitt 5åriga xx-sto samt ytterligare ett xx-sto ska bara hitta ett till sto som faller mig i smaken :P
Vill att bebisen ska ha en jämnårig kompis så då tänkte jag att det väl är lika bra att betäcka två på en gång :D

Ja det var skrivet med en skämtsam ton :p tror inte hon bryr sig nämnvärt.
Det är ju självklart så att jag vill betäcka henne för att ha en häst till framtiden och förhoppningsvis få en häst som stärker upp hennes svagare sidor men ändå behåller dom bra, så det knepiga är hingsvalet, det är ju aldrig några garantier.

Hej allihopa!
Nu har ja inte läst hela tråden men jag har ett antal frågor!

Jag ska nu för första gången betäcka mitt sto.
Hon är 15 år och efter Mowgli. Jag har bestämt mig för Lanicer. Jag har snackat med han som ska inseminera henne och ordnat & donat.
Men, NÄR ska jag skicka iväg henne? På hennes 3dje eller 4de brunst har ja hört.
Ska jag betäcka henne i April, det blir då hennes 3dje brunst, utifall att det inte tar sig, eller ska jag betäcka i Maj? Eller Juni?
Hur sent kan man betäcka för att det inte ska bli försent?
Ooh jag är så spänd för det här! De ska bli såååå kul om det tar sig!! :) hoppas hoppas!
Tacksam för svar!

Hejsan.
Jag ska betäcka min f.d travare med en halvblodshingst nu april/maj. Det är hennes fjärde föl men det är första gången hon ska gå på fribetäckning, har ni några bra tips eller nåt jag ska tänka på när/innan jag släpper ihop dom?

//Diana

Konstaterad brunst och preliminär beräkning påbörjad. Måste få dela med mig av den här informationen från hingstägaren, det kan säkert hjälpa ngn annan att tänka:

"Om vi tjuvstartar lite på räkningen (och låtsas att detta är första brunst) och hon är högbrunstig nu samt var brunstig i helgen, kan vi anta att hon kom i brunst torsdag-fredag. 21 dagar ifrån det gör att vi hamnar på 30e mars. En brunstperiod till och vi hamnar på 20e april. Brunsten därefter hamnar hon runt den 11e maj. Detta är oerhört svårräknat såklart då det ju skiljer från individ till individ.

Steget härefter är att du behöver tänka till lite när du vill ha ditt föl nästa år. Då det är ett maidensto (ej fått föl tidigare/betäckt) utgår man ifrån att hon är sund och inte bär på infektioner. Samtidigt vill vi ju inte börja betäcka för sent om hon skulle visa sig behöva en liten sköljning. Föreslår några dagar innan den fjärde brunsten runt början på maj. Det ger henne förutsättningar för att lära känna hingsten innan och inte bli rädd för honom, och hon hinner acklimatisera sig så att inte brunsten störs eller hämmas.

Kommer hon om hamnar vi då i juni vilket är helt normalt att betäcka i. Dock vet jag att det är fler ston bokade runt början på juni, så det kan bli att man får ransonera sprången mera om fler ston är brunstiga samtidigt, och med henne vill jag helst att det inte krockar med något annat sto. Så att hon får så många pigga simmare som möjligt.

I övrigt önskar man bara att hon är i gott hull och har fällt av sin päls, det är bra om det har kommit gräs också som hon har betat av. Då fungerar det hormonella som allra bäst. Inga bakskor på."

Puttar upp lite och undrar hur det går för er?

Min står på hingststationen sen i söndags. Har inte börjat brunsta ännu. Borde börjat tidigast i onsdags och senast på måndag enl. mina beräkningar om man utgår från vilka intervaller hon brukar ha.
Detta är hennes 5:e brunst för året, så jag hoppas hon inte tycker att hon är färdigbrunstad för i år, så det blir trassel.:crazy:
Hon kastade tvillingar i december:( , och har brunstat som en klocka sen dess.

Usch, jag är lite nervös, rädd för att det inte ska ta sig, eller att nåt händer på vägen. Detta är mitt och hennes första föl, och vi har ju inga bra erfarenheter hittills. Hon var beräknad till 18/4, men nu får vi istället börja om från ruta ett.
Förra året betäcktes hon naturligt och tog sig på första och enda språnget. Hoppas hon tar sig lika lätt i år, fast det är inseminering.

Ska åka och hälsa på henne idag:)

ett liten petitess - det blir på 4:e brunsten, inte 5:e.

Senast ändrad:

Jag hoppar in här också!
Jag ska betäcka mitt fullblodssto i vår, blir förhoppningsvis hennes tredje och mitt andra föl men första som jag är med om att tillverka! Köpte henne dräktig för två år sen. Har bestämt mig för Ludwigs Champion och väntar nu på att hon ska börja brunsta. Hon kommer troligtvis in i brunst i slutet på veckan men är inte helt säker på om jag ska köra iväg henne då eller vänta en brunst till. Jag har bara sett en brunst på henne och den varade i nästan två veckor. Hon kan ha brunstat tidigare utan att jag har sett det, förra året började hon i januari.
Det bästa är väl antagligen att vänta till nästa brunst men det är ju så jobbigt att vänta! Och om hon har nån infektion eller nåt kan det ju dra ut på tiden. Tror att jag åker på denna brunst och undersöker henne iaf så får vi se om hon har en ordentlig äggblåsa eller inte. Har inte så långt till stationen och jag åker gärna en gång extra.
Någon som har synpunkter eller tips på vad man ska tänka på? Jag vet bara att jag ska ha med mig hennes pass och att hon inte ska ha några bakskor!

Om hon ska insemineras går det väl bra att behålla bakdojjorna på?
Iaf på "min" station. Där går dom i egna hagar , så ingen risk att skada andra hästar.

Senast ändrad:

*kl*

På vissa stationer släpper de alla ston utan föl i samma hage och då måster de gå utan bakskor pga skaderisken.
På stationen dit jag ska åka med mina båda ston går alla ston i varsin hage så där är det inga problem. Utan mina då förstås de ska gå ihop. :)

Jag har efter väldigt lite velande bestämt hingst till 5-åringen... 4-åringen ändrar jag hingst på ungefär 2ggr/dag :crazy:

Det svåra är verkligen att välja hingst, det ska vara nåt som passar stoet, inte har samma negativa egenskaper som stoet och ska helst hoppa som en gud, röra sig som en dröm OCH ha bra skalle...
Suck suck vad mycket man måste tänka på :)

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 391
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka