Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Alltså, förgen på slemhinnan är ju alltid rosa/laxrosa på mitt sto :(
Vad har ni för "färg" när stoet INTE är dräktig då??

Nu var det inte vid dräktighet utan vid brunst.... Slemhinnan brukar va litemer grådassig när dom inte brunstar. Vet inte hur stor skillnad det kan va mellan olika ston men som jag har sett så ser man en färgändring. Måste alltså kolla dagligen och observera ev. skillnad!

Naturligtvis menade jag brunst, ej dräktig :crazy:
Grådassig har hon aldrig varit....
kollar regelbundet och ser bara rosa, rosa o rosa typ lax....
aldrig visat brunst heller för den delen :cry:
men beter sig nu som en surmärr efter att vi har gått till hingst ex antal ggr...men inte heller där någon brunst....

Okej, det är säkert olika färgskillnader på olika ston. Jag brunstkollade ett sto för två år sedan, första stoet för mig. Jag ringde till ägaren på eftermiddagen när jag tyckte att hon hade ändrat färgen, hon åkte till stationen morgonen efter och hästen seminerades dagen därpå. Nu försöker jag kolla mitt sto men det är lite värre... Första brunsten jag såg stod hon och pissade i två veckor, nästa brunst såg jag knappt nåt, tyckte att hon var lite mer rosa på måndag kväll men sen va hon dassigare i färgen på tisdagen och på onsdagen när jag åkte till stationen hade hon redan släppt ägget. Nu har hon varit vrålbrunstig sen i fredags och idag var jag på stationen och i morgon ska hon semineras!
Inte lätt med brunster alltid...

Iscalda brunstkissar - skvätter - så fort en valack kommer i närheten, hon lyfter på svansen och 'flörtar' med killarna. Flörtar både genom att visa upp rumpan, tittar inbjudande på dem och så 'blinkar' hon med vulvan. Kort sagt hon beter sig som vilket 'pilskt' fruntimmer som helst ;)

Nu har jag vart iväg och seminerat henne! Jag har sagt till henne att hon ska knipa nu men hon lyssnade nog inte på det.... Står och pissar mot killarna och ser allmänt villig ut....:o

Idag var vi på stationen igen och kollade. Hon hade släppt ägget så nu är det bara att vänta två veckor och hoppas på att det har tagit sig!
Hur går det för er andra?

Idag var vi på stationen igen och kollade. Hon hade släppt ägget så nu är det bara att vänta två veckor och hoppas på att det har tagit sig!
Hur går det för er andra?

Samma sega väntan här;) . Om en vecka ska hon ul:as, jag hoppas så innerligt att det tagit sig!

Håller tummarna för alla er andra!:)

Vad kul med en tråd om betäckningar! Funderar på att ev. betäcka mitt hbl-sto, är sugen på Fetcher N eller Hamilton.:banana: Har dock inte fattat det här med försäkringen, får man alltså ut de avgifter ( språng, semin, etc) som man har betalt för om man försäkrar vid 45 dagar? Trodde man fick betala allt själv... Är försäkringarna dyra?:confused:

Åkte till station i går för att kolla brunst, och det vara bara att lämna henne kvar :)
Hon som inte visat brunst åsså prickar man in så precis... det måste ju vara meningen då :angel:
Semineras tisdag, onsdag förhoppningsvis.
Taskig timing dock med röd dag mitt i veckan :(

Men blev rek att byta hingst då mitt val hade en dräktighet på 45% av brunsterna, (OBS. inte per sto) och mitt sto är 12 och det är första fölet:crazy:

Så den lyckliga fadern blev, efter en LÅÅNG o sömnlös natt, Lucky Point :love:

.. Har dock inte fattat det här med försäkringen, får man alltså ut de avgifter ( språng, semin, etc) som man har betalt för om man försäkrar vid 45 dagar? Trodde man fick betala allt själv... Är försäkringarna dyra?:confused:

Jag har tecknat en användbarhet avel försäkring. Det var 45 dagars karens och då får man ut ersättning om stoet skadas i samband med betäckning/fölning så att hon inte kan användas för avel mer. Jag tror att även fölet till viss del är försäkrat men bara en begränsad tid. Att man skulle få 'tillbaka' avgifter kan jag inte tänka mig, annat än om det går fel förstås men där är nog villkoren olika mellan olika bolag. Det står en del bra på respektive bolags hemsidor.

Klistrar in svar från Quickstar tidigare i denna tråd, då det var väldigt bra beskrivet:

""Du kan försäkra from 45dygns konstaterad dräktighet (intyg från en veterinär som ultraljudat hästen krävs)

Då ersätter försäkringen allt du lagt ut t.o.m "taket" på din försäkring, vi låtsas att du väljer en försäkring med ett "liv"-värde på 15000 kr (="taket") då ersätter försäkringen dig för allt du hittills lagt ut som du kan uppvisa kvitto/faktura på. Bränsle t.o.r seminstationen får man inte ersättning för men språng avgifter, 16/45/90-dygn avgifter, stations och semin avgifter ETC.
Överstiger dina utgifter 15000kr så förlorar du dom överstigande pengarna. Så det är bättre är lägga på ett par tusenlappar. (du får inte ut för mer än vad du kan redovisa för ändå.)

Levande föl avgift betalar man först när fölet är fött och har levt i 48 timmar tror jag det är.

Jag försäkrar mina eftersom det blir rätt dyrt även om hingsten är billig, stations avg 1500kr seminavg 1500kr, dygnsavg 100kr/dygn * ?dagar, det ska tas prover och skickas sperma och annat som kommer till så bara seminering landar ju på över 5000kr + moms oftast, sen tillkommer ju hingst avgifterna..

I år har jag valt en hingst med 16dygns och levande föl avg samt en med språng och 60dygn avgift. Båda kommer ultraljudas på 45-50dygn och därefter försäkras.

Råkar ditt sto kasta innan hon passerat 45dygn så du inte hunnit försäkra hinner du förhoppningsvis få henne seminerad ytterligare en gång! Annars har du förlorat dina pengar. ""

Vad premien är vet jag ej...

Klistrar in svar från Quickstar tidigare i denna tråd, då det var väldigt bra beskrivet:

""Du kan försäkra from 45dygns konstaterad dräktighet (intyg från en veterinär som ultraljudat hästen krävs)

Då ersätter försäkringen allt du lagt ut t.o.m "taket" på din försäkring, vi låtsas att du väljer en försäkring med ett "liv"-värde på 15000 kr (="taket") ..

Men det gäller väl bara om det händer ngt? Du får väl inte tillbaka alla avgifterna om allt går bra?:confused:

Nä så har jag också förstått det, ringde Agria igår, man ska alltså lägga ihop summan för språng, semin, etc, det är det som man försäkrar sitt föl för, man får inte ersättning för något annat än om något skulle gå fel med fölet/stoet, om det kastar, föder dödfött, osv alltså Inte för semin eller stationsavgifter, etc. Det är sånt man får betala själv. Annars skulle det ju bli väldans billigt att betäcka...

Kopierat från Agrias hemsida, Foster och fölförsäkring:

6.1 Du kan få ersättning för dina kostnader för betäckningen av stoet om ett foster förloras genom någon av nedanstående händelser:
• Bevisad kastning eller till följd av förlossningskomplikationer efter 46:e dräktighetsdagen.
• Till följd av att stoet insjuknar eller skadas så svårt att det dör eller enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas. Detta under förutsättning att veterinär gjort vedertagna försök att behandla fölet.
• Resorbering (uteblivet föl) om stoet befunnits dräktigt genom en dräktighetsundersökning utförd enligt följande:
- en ultraljudsundersökning utförd tidigast på 45:e dräktighetsdagen.
- manuell dräktighetsundersökning tidigast på 90:e dräktighetsdagen
- blodprovsundersökning utförd tidigast på 110:e dräktighetsdagen och halten östronsulfat övertiger 75 nM per liter.
Vid skadefall måste du kunna visa att stoet har varit dräktigt under försäkringsperioden.

6.2 Du kan få ersättning om ett föl insjuknar eller skadas så svårt att det dör eller måste avlivas inom dess 30: e levnadsdag på grund av skada, sjukdom
eller medfött fel.

6.3 Du kan få ersättning för dina kostnader när en veterinär undersöker, behandlar eller vårdar ditt föl för en sjukdom eller skada inom dess 30:e levnadsdag.
För nedanstående behandlingar gäller följande:
a) Akupunktur: Behandlingen måste ges i smärtstillande syfte av veterinär med akupunkturutbildning.
b) Tandvård: Behandlingen måste avse rotspetsabcess eller en akut tandfraktur som involverar käkbenet.
c) Sjukbeslag: Behandlingen måste avse fång, strålbenshälta, hovbensostit, hovbensfraktur, hovbensfi ssur, hålvägg, hovböld, spiktramp, hornspricka eller traumatiska hovskador.
d) Benkorrigering: Behandlingen måste avse korrigering av:
- senkontraktur
- benaxelavvikelse
- bockhov.

6.4 Du kan få ersättning för dina kostnader för läkemedel som veterinär ordinerar, utlämnar eller receptförskriver i samband med att denne undersöker eller behandlar fölet inom dess 30:e levnadsdag.

6.5 Du kan få ersättning för dina kostnader för veterinärens resor i samband med att denne undersöker eller behandlar fölet inom dess 30:e levnadsdag.

6.6 Du kan få ersättning för dina kostnader för transport av fölet med djurambulans, inom dess 30: e levnadsdag, när det enligt veterinärmedicinsk expertis har varit nödvändigt att anlita ambulansen.

6.7 Du kan få ersättning för dina kostnader för nödslakt, avlivning och destruktion av fölet inom dess 30: e levnadsdag.

6.8 Du kan få ersättning för dina kostnader för obduktion av din häst när det är Agria som har begärt obduktionen. I sådana fall kan du även få ersättning för dina kostnader för transport av hästen till obduktionen

*knapprån*

Skoj med en sån här tråd! Mitt 3-årssto är betäckt nu, under hör och häpna 14 dagar! Hon slutar liksom inte brunsta... :crazy: Ska ut och kolla henne med hingst strax igen, så får vi se hur hon reagerar. Hon verkar ha tagit efter fullblodsdonnan, som har varit konstant brunstig och svullen i vulvan i 3-4 veckor nu. (Jag har tappat räkningen.) Det kanske är nåt i vattnet som gör det? :D

Om 3-åringen inte brunstar mer nu så beräknas hon föla mellan 9 och 15 april nästa år. Jag har jobbat hos uppfödare förut, men det här blir min första egna uppfödning, vilket är lite extra kul eftersom både stoet och hingsten är mina.

Idag har vi åkt iväg till hingsten. Enligt konstens alla regler så borde hon brunsta nu till helgen så det är bara att hålla tummarna för att allt går enligt plan. De var allt lite nyfikna på varandra redan idag. Tomt i stallet är det dock :cry:. Har bestämt att hon får vara kvar där till nästa brunst, vill gärna ha hjälp att kolla ultraljudet eller så är det ju ombetäckning.

Nu är det bara att hålla tummarna - hoppas att det 'tar sig' för alla andra som går och väntar.

Hon är dräktig. Med tvillingar:crazy: . Fosterblåsorna satt ihop så det gick ej att klämma den ena. I morgon ska jag tillbaks till seminstationen för ett nytt Ul, och har dom ej särats på sig så man kan klämma den ena så sprutas dom bort. Och så får vi börja om på nytt.

Rackarns häst, hon ska tydligen ha två st! Av två konstaterade dräktigheter - två fölisar var gång:devil:

Inser att den här tråden skulle jag inte ha läst.....suck

Rie
numera enbart valackägare.....

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 392
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 350
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka