Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ska betäcka mitt sto för första gången, har inte haft med avel att göra innan alls. Ska till seminstationen på fredag, vi vet inte vart hon ligger i brunst och är svår att se på när hon brunstar.

Har någon av er lämnat sitt sto på stationen en längre tid?

Min stod 17 dygn i år. Vet inte om det räknas som länge?
Förra året stod hon 6 dygn, lagom långt tycker jag;)

Mitt sto fick stå på station i nästan tre veckor, detta dels pga att jag inte har tid att köra henne tre dagar i veckan, samt att hon blev sprutad, hon är rätt oregelbunden i sin brunst och ston kan ju även falla ur brunst om man stressar upp dom tex åker för mycket. Därför tyckte vi att det bästa för vårt sto var att ställa kvar henne. Kanske kostar lite mer men i slutändan är det värt det.

Tornesch, vad spännande. Honom skulle jag vilja ha till ett sto någon gång. Men i år har jag valt CARLAND och AERLINE H.:bump: Jag har försökt förut med 2 olika ston, med två olika hingstar. Men aldrig fått något föl. Därför provar jag att betäcka bägge stona i år, så kanske jag får en fölis 2008. Äntligen.
Det ena stoet är redan inseminerat. Den 28/5 skall jag få veta om det tog sig.....
Den andra är också på station och skall börja brunsta den här veckan. Det är sååååå tråkigt att vara utan häst. Jag bara går o väntar på att få hem mina älsklingar igen. Hoppas, hoppas det lyckas den här gången.

Hon är dräktig!:love:
Kollad nu på morgonen på 15dgn. Ska tillbaka om ca 2 veckor igen!

Jag lämnade mitt sto i torsdags. Det verkade som att hon var på väg in i brunst och det stämde rätt bra med tiden.
Men hon har fortfarande inte brunstat... :mad:

Jag har dock tänkt lämna henne där tills hon är konstaterat dräktig på 17:e dygnet.
Jag tycker det kostar mer tid och pengar att åka fram och tillbaka och det blir mer stress för stoet.
Jag har valt en station som är lite mindre och där de får gå ute rejält, annars hade jag inte kunnat lämna henne så länge då hon älskar att vara ute.
Men visst kändes det lite konstigt att lämna bort sin pärla... :smirk:

Det är första gången jag gör detta, så jag hoppas att hon börjar brunsta snart.

*knapplån*

Här har jag inte skrivit på länge...

Imorgon bär det iväg till hästkliniken för att kolla om min lilla fröken kan bli dräktig. Har bestämt mig för Elcatero i så fall :bump:

Jag lämnade henne i fredags och igår visade hon fortfarande inga tecken, i lördags var det 21 dgr sedan förra gången började. Jag resonerar som dig, alldeles för jobbigt att köra fram óch tillbaka med risk för att man missar ngt/ eller stör i onödan. Skall åka och hälsa på henne idag!

....putt..... hur går det för er?

Efter koll på kliniken idag så vet vi att allt är som det ska. Så förhoppningsvis bär det av till Elcatero i mitten på juni.

Hon var troligtvis i brunst nu... Hon visar ju ingenting så det är ju lite komplicerat på det viset. Fina flickor håller på sig :D

Äntligen, lite närkontakt med hingsten gjorde susen och igår betäcktes hon första gången. :banana: Blir några ytterligare språng under helgen och sedan får vi vänta på att det blir dags att göra ultraljud.

Mitt ena sto ville ej gå i brunst. Trots 10 dagar på station.
Så idag har vi sprutat henne. Hoppas hon kommer igång nu under helgen, så vi kan inseminera nästa vecka. Nu vill jag ÄNTLIGEN få hem mina hästar. Det är hemskt med ett tomt stall och inte en häst att pyssla med. Men om vi får bägge dräktiga så blir det desto roligare nästa vår, hoppas man.

*kl*

Mina är hos hingstarna nu, eller har varit under snart 3v.

Den ena blev betäckt för 3v sedan och den andra under denna veckan. Sen är det bara att hoppas att dom tar sig.

*kl*

Neffi har stått en vecka nu, fortfarande ingen brunst (det KAN vara så att hon gick ur brunst två dagar innan jag körde henne till hingsten).

Så hon blir kvar minst 25 dagar, troligt uppemot 40 dagar då hon ska stå kvar till ultraljud 17 dagar (positivt då förstås...)

*kl*

Verkar som om min är 'långbrunstare' i tisdags ställde hon fortfarande upp sig men då började hingsten tappa intresset så nu har vi bestämt att jag hämtar hem henne i helgen och så har jag prickat in datum i almanackan för att göra ultraljud ca 17 dygn efter sista språnget. Nu är det bara att hålla tummarna.

Hej!

Jag kommer precis hem från hingststation. Har lämnat mitt sto (Castello-Aladin Z) för inseminering med Casir Ask. Hon är lite äldre och har inte fått föl innan så nu håller jag tummarna för att hon blir dräktig. :D

Jag har varit och hämtat min dam idag :) Har varit strul med bakterier och sånt, men står på pencilin... Hon är seminerad men vi får se hur det går med fostret... Hoppas!

Tjohej...

Nu har min stått i två veckor (sedan 19/5) och fortfarande ingen brunst.

Så det bör komma i veckan.

Hingsten blev BIS på utställning igår, ruskans snygg! :love:

Din stackare, hoppas verkligen att allt går bra till slut...

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈