Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

*kl*

Nu är Fina betäckt! Hon hade fått sprutan i torsdags och börjat bli intresserad igår. De hör av sig om ett par dagar när de ser om hon börjar slå ifrån... Hoppas hon tar sig :bump:

*kl*

Skippade sprutan och fick till ett extraskick till fredagen, på fredag em var hon jättebrunstig och idag måndag hade hon släppt ägget för ett tag sedan så jag håller tummarna för att det kom perfekt :D

Däremot hade hon redan ett ägg på ca 20 mm framme som förvirrade oss lite (det andra var 43 mm i torsdags). Funderar på vad det här blir för intressant brunstcykel...

*kl*

Mitt sto stod på stall i nästan 21 dygn, sen fick hon spruta. 4 dagar senare blev hon betäckt, sedan två dagar efter det betäckt igen.

Så nu hoppas jag att det är en liten bebis där inne på fredag.

Hon har varit borta i 6(!) veckor på fredag varav 4 på stall. Drygt å mycket pengar.

Min nordsvensk Ånita, e. Mustard 1791 u. Qenita 22090, är betäckt med Ynar 1819. Hon betäcktes från 31 Maj-7Juni och skulle ha börjat brunsta igen den 22 Juni men har inte börjat än :bump:
så veterinären ska komma ut och kolla henne!
Hoppas verkligen det finns en liten fölunge där inne:)

Kommer distriktaren ut och kollar? Har funderat över om jag skulle bli tvungen att åka iväg för 16/17 dagars koll (vad det blir nu). Var någon som sa att man nog var tvungen att åka till klinik... Men det kanske man inte är? Snurrigt det blev.. :D

Kommer distriktaren ut och kollar? Har funderat över om jag skulle bli tvungen att åka iväg för 16/17 dagars koll (vad det blir nu). Var någon som sa att man nog var tvungen att åka till klinik... Men det kanske man inte är? Snurrigt det blev.. :D

Hos oss finns det en distriktare med UL-maskin och kompetens för detta. Du får ringa och höra med din station, men jag tror att de flesta har denna service.

första gången för mig men mitt sto har varit med minst 7 gånger dock har hon åldern mot sig tar hon sig så tar hon sig om inte är det som de e
nordsvenk bruks och tinker/irc ska avkomman bli om de blir vet på 18 dagen nu på måndag

Ingen bebis.

Så nu blir det runt 3 veckor till. Om hon tar sig.

Alltså minst 9 veckor på station :eek:

Har dom kollat om det är ngn infektion eller så?

*knapplån*

Nu är Fina hemma igen. :D :banana: Kaos på betet när hon kom tillbaka... ALLA skulle nosa! Hon luktade konstigt sa de nog... Kompisens fyraåriga valack gjorde sitt bästa för att hålla de andra borta från Fina, fast han inte riktigt vågade sätta sig upp mot dem :p Det var HANS Fina! Hoppas hon tar sig nu! :bump:

Senast ändrad:

På min?

Hon ultraljudades innan förra försöket och då såg allt bra ut, fast hon fick spruta för det var fint ägg men slutet i övrigt.
Finns nog ingen anledning till att ta baktprov på ett sto som man inte ens försökt få dräktig förut bara för att det inte tar sig på första igångsprutade försöket :)

Idag är hon hur som helst betäckt och torde vara i fas med en normal 21 dagars cykel (utan hormonhjälp).

Hon har alltså bara brunstat en gång på stationen och blev då betäckt två gånger. Det tog en hiskelig tid att få igång brunsten!

YES..!! I onsdags den 27/6 seminerades mitt sto e. Amiral - Hertigen och i fredags hade hon släppt ägget så nästa koll blir fredagen den 13 juli....... :crazy: :crazy:

*kl*

Har jag lite tur så kanske jag kan hämta Cola under nästa vecka, Dom är båda anmälda till premieringen i Hagalund 14/7, men det verkar inte bättre än att ev bara Cola kan visas. Och går det inte så kommer båda att visas i Enköping istället. Annars blir det bara Malva. Dom båda ska visas i sommar iaf!

Så håll alla tummar, tår, tassar och hovar för att iaf Cola är dräktig..:bump: Hon ska testas denna vecka som kommer.. :crazy::)

Hej Lil-Sis ! Du verkar ha det lika trögt som jag. Min unghäst stod ju på station i 1,5 mån. Hemska tanke. Jag vill inte va utan henne igen. Men imorgonbitti åker jag till station för att få besked.......Dräktig eller inte ? Med ett eller två foster ? :confused: Hon släppte nämnligen två ägg efter sista insemineringen. Om allt går som jag hoppas så får jag hem ett dräktigt sto imorgon. :bow: Annars måste hon ju stanna kvar för ny brunst o betäckning. Usch, hon var så mager när hon kom hem sist. Håll tummarna för mig imorgon. Rapport kommer.:angel:

Jovisst var hon dräktig ! Men med TRILLINGAR ! Tre fina befruktade ägg. Helt otroligt. Det blir svårt att klämma. Jag fick lämna kvar henne för nytt UL på onsdag. Jag blir så ledsen.:(

Vänder mej till denna tråd.
Jag har ett shettis sto med fin stamtavla som jag skulle vilja ta föl på då jag vill ha en liten ponny att köra med i framtiden. Men jag kan INGET om avel och har ingen i min närhet som ägnar sej åt det. Vart kan jag lära mej? Böcker? Hur mycket kunskap krävs det för att det inte ska gå åt hel:devil:ete. ?

Jovisst var hon dräktig ! Men med TRILLINGAR ! Tre fina befruktade ägg. Helt otroligt. Det blir svårt att klämma. Jag fick lämna kvar henne för nytt UL på onsdag. Jag blir så ledsen.:(

:eek:. Ditt sto är värst hittills:crazy:. Trillingar, det kan väl inte vara särskilt vanligt?
Stackars er!

Håller tummarna för att du också tids nog får ditt sto dräktigt med ETT föl!

Hihi då var det gott om bebisar iaf! Hoppas det går att klämma!

Min slog ifrån idag, så nytt ultraljud om två veckor. Hoppas hon är dräktig då! Isåfall blir det "bara" drygt åtta veckor på station. 19/5-16/7. Mamma mia :)

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna