Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

kl
Nu är stoet hemma igen, kollades idag och hade då släppt ägget.
Ska tillbaka ev 20 juni för 17 dagars kollen *håller alla tummar*

Har haft bra flyt hitills. Körde dit henne i torsdags, kollades fredagen, seminerades på lördagen och hem idag.

Gud så nervöst och spännande då det blir det första fölet för mig (andra för stoet).

Min tjej har inte visat nån riktig brunst ännu. :mad:
Den enda som brunstar i hagen är ett av 2-årsstona *avis*. För en vecka sen kollades hon iaf och sprutades igång. Händer ingenting! Hon får träffa hingsten regelbundet och hon blir alltmer intresserad men någon brunst visar hon inte... :crazy:
Får prova för hingst imorgon igen...
Årets första föl (renrasiga) kom i söndags kväll och han är sååå fin... :love: Hingsten verkar nedärva sina fantastiska gångarter!

Hej alla!

Mitt sto står på station och ska betäckas med Casir Ask. Hon blir inseminerad för tredje gången imorgon. :crazy: Är det någon som vet vad det kostar i frakt per skick från Danmark?

*kl*

Ingen brunst idag heller. Verkar som om veterinären får komma på fredag. Hon har haft pälsknas så det är inte alls omöligt att hon behöver lite konstjord hjälp för att komma igång.

Hej !

Som förstagångsbetäckare funderar jag över några saker : vi har en helt underbar welsh tjej och har hittat en welsh partbred hingst. Jag funderar på hur man ser att stoet är brunstigt ? Är det kanske en konstig fråga...vårt sto har vi haft kort tid och "bara" på foder, innan vi lämnar henne åter nästa sommar-höst skulle vi vilja ha en avkomma efter henne.
Hon är mountain och hingsten är D men ägarinnan säger att det är helt ok då hon haft 4 föl tidigare med den kombinationen.

Mamma

Här är en till nybörjare... ska betäcka min knabstrupper, har hittat en fin hingst i Danmark som vi vill ha som pappa. Så nu ska vi se när brunsten kommer (brukar komma väldigt ofta och tydligt så det är nog inga problem).

Hur är det med förstföderskor och inseminering, är det svårare att få dem dräktiga via inseminering än den "vanliga" vägen? Det blir pållens första föl...:love:

Ska man köra iväg pållen till seminstationen när den börjar brunsta eller ska den helst redan vara där då så man kan inseminera på en gång? Eller hur funkar det? Stannar hästen kvar där ett tag eller åker hem igen? Dumma frågor kanske, men jag har som sagt aldrig gjort sånt här förut :angel:

Det är rätt olika hur tydliga stona är. Jag - som också är nybörjare - har lärt mig se att hon beter sig annorlunda mot valackarna som går i samma hage. Lyfter på svansen, brunstskvätter och blinkar med vulvan. När man väl hittat första vändan så skall man räkna 21 dgr till nästa gång, eller ca 16-17 dgr från högbrunst så bör nästa brunst börja.

Finns en del bra böcker att läsa....

När det gäller welsh så rekommenderar jag www.swf.nu för mer ras information.

*kl*

Nu har lilla Fina åkt till Elcatero. Hon fann sig tillrätta i den lilla stoflocken direkt :) Så nu är det bara o hoppas att hon brunstar ordentligt, och snart... för matte vet inte hur hon ska klara sig ;)

hej alla! Jag är också ny gällande uppfödning.. .har ett Feliciano sto som ska åka till stationen på onsdag.. beräknas gå i brunst på söndag..
Det värsta är att jag kört fast på hingsvalet... har tre stycken som är aktuella men kan inte bestämma mig för vem det ska bli:eek:
Man vill ju ha den perfekta matchningen!

Det enklaste om hingsten står på semin är att äka och kolla upp om stoet är brunstigt med ultra ljud, det ser veterinären direkt på livmodern. Han kan också säga ungefär hur långt tid det tar innan ditt sto kommer i brunst.

Jag antar att du tänker seminera ditt sto när hon är en WM och hingsten är D ponny? Jag skulle inte rekommndera att betäcka ett så litet sto med en hingst i den storleken naturligt.
Varje år händer ju olyckor med ston som blir betäckta av för stora hingstar.

Åker man till den station som hingsten står på kan dom säkert kolla upp brunsten om man kollar inför hingst.

Annars är det inget problem för ett litet sto att bära fram ett föl e. D ponnyhingst, bara man undviker att betäcka naturligt.

Total lycka!!!

Hon är dräktigt!!!!
:bump::bow::banana::banana::bump::bow::banana:

Veterinären var här idag och gjorde ultraljud och hon är hur dräktig som helst :D. Ringde min man och det känns som om vi skulle bli mormor och morfar :o Har haft lite på känn att det är ngt som är annorlunda med henne och hurra!!!!!!!! Men nu blir det nervös väntan i ytterligare 70 dgr innan vi gör nytt ultraljud.

Jag håller tummarna för alla andra nybörjare där ute.

Grattis till er alla som har fått dräktigt!

Mitt sto insemineras nu för 2:a gången med annan hingst. Det blev Hip Hop istället... Hoppas verkligen hon tar sig denna gång :bump:

*kl*

Fina ska sprutas igång nu, samtidigt som ett annat sto. Min lilla sötnos bryr sig mer om maten än om hingsten :D Bara o hoppas att det bli ändring på det nu! Håller alla tummar och tår jag har!

Än en gång stort grattis till alla er som fått dräktigt! :bump:

Ska ni inte göra ett ultraljud på 45 dygn? Kan vara bra att kolla både för att kunna ta fosterförsäkring och för att man kan seminera om igen om hon hunnit resorbera.

Jag har en användbarhet avel där fosterförsäkring ingår, kan få ersättning för resorbtion om jag ultraljudar vid 45 dgr men eftersom hingsägaren (ej seminering) inte tar extra om jag måste komma tillbaka så är det inget egentligt problem, det är dyrare att göra nytt ultraljud än det utlägget jag har för extrakostnader att åka till hingsten. Skydd för stoet och kastning har jag redan.

kl
Hon var tom :(
Lämnades kvar för semination, dom trodde inte hon skulle klara sig över helgen så det blir bara ett skick (i morgon). Eländiga midsommar!

Så nu är det bara att hålla alla tummar då det är sista försöket för i år!

Jaha, jag kan nog också kalla mig nybörjare när det gäller avel. Jag har ett sto som står på hingststationen. Hon sprutades igång idag pga att vi missade 30-dagarsbrunsten med ett dygn max. Hoppas hon kommer igång nu, hon ska kollas på fredag igen..

kl

Ja visst är det konstigt att vissa ston alltid lyckas :smirk:

Andra gången min märr ska betäckas och andra gången hon prickar midsommarhelgen... Dessutom fick hingsten som jag valt åka in på klinik (Quite Capitol) så jag fick byta hingst mitt uppe i allt :eek:

Står med äggblåsa på 37 mm och visar INTE brunst för grannens hingstar som gör sitt bästa för att få henne på andra tankar :rofl: Kan man ha sån tur att hon håller sig tills skicket på måndag?!
Har för mig att senast hon betäcktes (4 år sedan) släppte hon inte ägget förrän det var närmare 70 mm. Nu ändrade det sig bara från 33 till 37 på två dagar så jag kanske har tur den här gången (också eftersom hon tog sig förra gången).

Just det, ny hingst Corlensky G (stoor ågren men typmässigt är han bäst)

Var och kollade stoet vi seminerade med De Noir idag på morgonen, och hon hade släppt ägget..!! Nästa koll blir runt den 11 juli (16dygn)..

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 393
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna