Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Ja det kan gå åt :devil: Hur mycket kunskap man än har. Det får man veta på Buke. Men boken "Att bli med föl" (kan beställas genom Ridsport) är alltid en bra början. Lycka till.

Nej, trillingar. Hade dom inte ens haft på Askö förut sa dom...... Varför måste mitt sto vara unikt. Kan hon inte vara vanlig......?

Har iväg mitt sto på naturlig betäckning, men blev inte dräktig första brunsten där :( , fick sms idag att hon brunstade idag nämligen.
Trist!
Så nu betäcks hon igen, då blir det ny språngavgift eller? :confused:

Gahhh! Sliter snart mitt hår!
Har troligen blivit fel på bokningen av järvsöfaks 2008 (fullbokad 2007). Bokade honom i början av Maj (samtidigt som Voje Faks). Fick kontraktet på Voje men inget på faksen. I värsta fall måste vi vänta till 2009 då han är fullbokad nästa år också!
Dom skulle dubbelkolla om vi fanns med på deras dator *hoppas*

Stoet ska kollas på Måndag *håller alla tummar*, tyvärr var dom tvugna att seminera lite för tidigt då det var midsommar och hingsten tävlade i Norge=inga skick.

*kl*

Nu är Colan klar och hemkommen sedan igår. Vid ultraljud förra veckan så var bebis 33mm stort, ett ganska stort föl för sin ålder tydligen.. Den är ju bara 4v. Så nu är det bara att hoppas att allt går hela vägen fram till fölningen. Först så ska jag visa henne på premieringen i Hagalund på lördag, 14/7, sen ska hon få gå och mysa.. Hon har varit jättepopulär bland de som haft med henne att göra de 8veckorna hon har varit borta. Hon har ett psyke som inte är av denna jord.. Hon är sååå lugn och snäll. Bara psyket är värt att avla på. Bilder på fröken kommer att tas idag vid hopsläppet i nya sommarhagen.

*kl*

Nu är Colan klar och hemkommen sedan igår. Vid ultraljud förra veckan så var bebis 33mm stort, ett ganska stort föl för sin ålder tydligen.. Den är ju bara 4v. Så nu är det bara att hoppas att allt går hela vägen fram till fölningen. Först så ska jag visa henne på premieringen i Hagalund på lördag, 14/7, sen ska hon få gå och mysa.. Hon har varit jättepopulär bland de som haft med henne att göra de 8veckorna hon har varit borta. Hon har ett psyke som inte är av denna jord.. Hon är sååå lugn och snäll. Bara psyket är värt att avla på. Bilder på fröken kommer att tas idag vid hopsläppet i nya sommarhagen.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=8649311#post8649311

Här är bilder på Frej! Som Fillifjonkan tagit!

"Knapplån"
Ni som har erfarenhet av infekterat sto vid första UL (16 dar) och första betäckning för året, ställer ni frågan om man ska vidtaga åtgärd efter nästa betäckning? Typ sy igen? Eller har ni bara behandlat och åkt till hingsten för ombetäckning?
Tänkte så man ej missat något väsentligt.

Äntligen är hon dräktig, tredje och sista försöket!
Hoppas att allt går som det ska nu :D

Är så lycklig kommer att få min dröm bebis

Aerline H - Escudo - Trapper

:love:

Har beställt en vit hingst hehe, får säkert ett brunt sto bara för det :devil:

Vi bara behandla och åkte för ny inseminering.
Veterinären ville dock att vi skulle överväga att syihop, men
hon har aldrig haft infektion innan så vi väntar med det.
Händer det fler gånger så syr vi nog.

Tack Emzsan, bra att veta.
En till undran kom upp, är det inte så fortfarande, att om det visar sig att stoet är infekterat, så behandlar man med detsamma i den brunsten, och betäcker om i nästa brunst? Inte kan man sätta in behandling i väntan på provssvar och betäcka i samma brunst?

Hon var dräktig!:banana:
Varken semin.personal eller veterinären trodde att hon var dräktig. Dom skämtade lite om det och sa att hon KAN ju faktiskt vara dräktig. Snacka om förvånade miner när det var en svart "kula" där inne.

Ska tillbaka för koll om ungefär tre veckor...

Ja det går bra att betäcka så länge man bara sätter in pensillin någon dag/dagar (3 dag behandling) innan du seminerar/betäcker.

Det är ju rätt vanligt med infektioner, främst från att de får in
avföring i slidan.
Händer det ofta så får man fundera på att sy ihop dem.

TACK igen Emzsan, då får det bli så:banana:, håll tummen att hon tar sig denna gång.

Pratade med vet. idag. De kommer inte o kollar förrän om två veckor. Sa att de inte kunde se förrän efter 21 dagar... alltså i nästa vecka, men då hade de ont om veterinärer så det skulle bli i början av vecka 30. Känner lite tidspress nu om hon inte är dräktig... :crazy:

Min lilla blev också behandlad och seminerad i samma brunst - dock vet jag inte om det skulle hjälpa att sy henne då hon verkar ha svårt att rena sig i brunsten, även efter seminering - men det kanske hänger ihop? dock var det streptokoccer hon hade i vätskan, borde det inte vara e.coli om hon "snappar" in luft?

/Maria

Streptocker är ett namn på en vis bakterie sort som orakare mängder av olika sosrtes sjukdomar.
Streptokocker är uppdelad i olika grupper ex. i grupp C finns bakterier som S. equi som orsakar kvarka hos hästar.

I grupp B-streptokocker kan finnas i vagina hos gravida kvinnor och orsaka allvarlig infektion hos det nyfödda barnet med lunginflammation eller blodförgiftning.

Så att din häst har det är inte så jätte konstigt. Men OBS, behandla innan seminering.
Hon kan ha blivit smittat på många olika sätt, ej renligt på semin station, hon har blivit betäck av en hingst/valack men mindre bra hygien ect.

Lycka till

Halloj, hade glömt denna tråd.
Mitt sto tog sig och är nu konstaterad dräktig på 18 dygn, eller ja nu är hon uppe i 30 dygn.

Såg tidigare att ngn hade blivit tillsagd att det inte var ngn idé med baktprov då hästen inte vart på betäckning förr.
Detta stämmer inte, mitt sto har aldrig vart på betäckning förr, hon var FULL med bakterier. Hon är formad så där bak.
Bara för att en hingst inte vart där och pillat betyder inte det att det inte kan finnas bakterier.

Ska tillägga att mitt sto behandlades och tog sig direkt på nästa seminering.
Hon är nu sydd.

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka