Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Tror att det är första i 5månaden andra i 7månaden och sista i 9månaden

Tack för det, hade jag ingen aning om. Är det någon som vet andra saker att tänka på så här efter betäckning?

Hur försiktiga är ni med stoet så här i början. Själv har jag betsämt mig för att inte åka iväg med henne de första månaderna (>45 dgr) och vi träffar inte andra hästar just nu, vill inte ens ha in dem i stallet. Men vad har ni för regler sen?

Mitt sto blev konstaterad dräktig på 18 dygn, nu i slutet på juli ska vi kolla henne på 45 dygn.
Trots att det ingår UL på station så tar vi hem veterinär som UL:ar henne, blir lite bökigt utan undersökningsspilta och så men det är det värt.
Vill inte riskera att förlora fölis om ngt skulle hända i transporten på väg till seminstationen.

I övrigt angående att "skydda" sto & föl så är jag kanske lite nojjig eftersom det blir första uppfödningen, har oxå helt eget stall så det är lätt att bestämma hur allt ska fungera.
Självklart är det abortvirus-sprutor.
Sen har vi inga direkta tävlingshästar, min 3-åring lullas bara, ska ut och hoppa framåt våren, men han får vackert vänta tills fölis kommer. Sprutorna skyddar faktiskt inte mot allt.
Så det är alltså inga utomstående som kommer till stallet, eller knappt ens rider förbi hagarna, så smittorisken är enormt liten.
Sen är ju oxå en viktig del att hålla stoet lugnt, harmoniskt. Hon ska faktiskt förbereda sig för att bli mamma och behöver all kärlek som finns.
Just för att det är så litet stall vet man oxå exakt vilka människor som är där, dvs hovslagare, veterinär, familjen.

Det är nog allt jag kommer på just nu !

Malva är konstaterad dräktig idag, 22-23 dygn, trots sjukdom med hög feber, och stark penicillin. Hon ska visas på Kvinnerstaskolan på kallblodspremieringen sista helgen i juli. Sedanär det bara att låta henne gå och löka och göra ett UL igenvid dag 60, så vi vet att allt är ok.

Min var tom i onsdags så de tog baktprov. Det var negativt så hon blev ombetäckt igår.

Tredje gången gillt...

Har inte skrivit här på ett tag. Mitt sto seminerades första gången i maj. Då gick hon med tvillingar, gick ej att klämma så de tog bort båda. Seminerades om, hon släppte 2 ägg igen, de seminerade inte på andra ägget men ändå fanns två fullt livsglada foster där. Seminvet ville inte riskera att hon kastade såhär sent så hon rådde oss att försöka en sista gång och hoppas på ett foster, annars fick vi chansa och hoppas att ett försvann. Av nån anledning har det varit svårt att klämma fostren. Men nu är hon omseminerad en tredje gång och de har bara sett att hon släppt ett ägg :banana: De seminerade 2 ggr på det och vi ska tillbaka om 12 dagar för UL. Nu hoppas jag innerligt att det är ETT livsglatt litet foster där!

Tredje gången gillt här med!

Tror att det är första i 5månaden andra i 7månaden och sista i 9månaden

Hade veterinären här eftersom pållan är halt. Han sa att nu gäller många fler sprutor för att de skall ha skydd mot abortvirus. Dessutom var hans rekommendation att det bara är behov när man står på större stall med hästar som är ute och rör på sig. Så för vår del - i litet stall med hästar som inte är ute och tävlar - tyckte han det var helt onödigt, detta eftersom det egentligen ändå inte finns några garantier trots sprutorna.

Jag undrar om jag får tränga mig in i den här tråden.:):angel:

Har endast fått ett föl innan och det är 4 år sedan nu:o

Nu är det nytt sto som jag endast haft i fyra månader.

Hon är konstaterat dräktig på 17 dygn, är idag hemma och myser på dag 22.:love:
Hon ska Ultraljudas igen på 45 dygn.

Den stolta pappsen heter Bjartur Fra Egilsstödum:bump:

Kaela Fra Arbakka

http://www.pixbox.se/pic_show_id10836530.html

Bjartur Fra Egilsstödum

http://www.kaggestorpsislandshastar.se/

Hur många sprutor skulle dom ha nu då??

Jag vaccinerade mitt förra sto i 5, 7 och 9 månaden för andra hästar i stallet tränade och tävlade regelbundet.

*kl*

Fina kollas på onsdag! :bump:

Är typ 28:e dygnet då om hon är dräktig... NERVÖS! :crazy:

Hoppas hon är dräktig då!!!:bump:Isåfall skiljer det bara 3 dygn på våra, Kaela är på dygn 23 idag:love:

Vad är Fina för ras??*Nyfiken*Har ju inte alls hängt med tidigare i tråden:)

Hon är korsning New forest, Halvblod, Russ. Rätt så annorlunda kan man tycka. Men en helmysig häst :love: Hon är lite taxmodell, lång rygg och så... Valde Elcatero (arab) eftersom han är högrest, kort i ryggen och lite högre men i övrigt ganska lik Fina. Hoppas på en bäbis som kommer över ponnymått då jag har tänkt behålla den själv :D

Såg att du har ett islandssto. Har inte haft mycket kontakt med den rasen mer än på turridning... Tyvärr, för de är ju hur goa som helst! :love:

Neffi betäckt 19/7 och 21/7 och slog ifrån idag så nu väntar jag på ultraljud igen.

Är lite sugen på att ta hem henne men å andra sidan är det ganska precis två veckor till ultraljud.

Frågan är dock om jag vill försöka en brunst till?

Hur många sprutor skulle dom ha nu då??

Jag vaccinerade mitt förra sto i 5, 7 och 9 månaden för andra hästar i stallet tränade och tävlade regelbundet.

Kolla med din veterinär, min sa att det var ändrade rutiner och att hon egentligen redan (dvs 45 dgr dräktig) skulle ha 2 sprutor och sedan i stort sett varannan månad. Men som sagt vi kom fram till att i vårt fall var det onödigt så jag kollade inte detaljerna.

Hon är korsning New forest, Halvblod, Russ. Rätt så annorlunda kan man tycka. Men en helmysig häst Hon är lite taxmodell, lång rygg och så... Valde Elcatero (arab) eftersom han är högrest, kort i ryggen och lite högre men i övrigt ganska lik Fina. Hoppas på en bäbis som kommer över ponnymått då jag har tänkt behålla den själv

Såg att du har ett islandssto. Har inte haft mycket kontakt med den rasen mer än på turridning... Tyvärr, för de är ju hur goa som helst!

Åh vad spännande!!Har haft tre araber tidigare och dom är underbara hästar, det blir nog ett jättefint föl!!
Han är skimmel Elcatero va??Hur hög är han?Har för mig han är storhäst mått?:love:

Det var genom turridning jag blev frälst av isisarna!!
Men araberna kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat!!

Ja visst är araber härliga. :love: Elcatero är brun, men hans pappa Eldorado är/var skimmel... Kanske är honom du tänker på? Elcatero är 155 cm... Hade kunnat välja en större hingst eftersom jag vill ha en större fölis... Men jag fastnade verkligen för honom o tyckte han passade så bra med min lilla pålla :D
Var så längesen jag var på turridning nu... Måste ta mig iväg en sväng snart! :bump:

Kolla med din veterinär, min sa att det var ändrade rutiner och att hon egentligen redan (dvs 45 dgr dräktig) skulle ha 2 sprutor och sedan i stort sett varannan månad. Men som sagt vi kom fram till att i vårt fall var det onödigt så jag kollade inte detaljerna.

Vaaa:eek: Det sa min vetrinär inget om?! Är det någon som är mer uppdaterad och vet om det stämmer?

Ja det stämmer nog att det var Eldorado jag tänkte på!!
155cm är ju bra höjd ändå!!:love:

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI