Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Dygn 28 idag:bump::love:
Är dock nojjig, Oskar (shettisen) har haft fjong idag och luktat henne i rumpan:(:o
Det gjorde han sist hon brunstade, det var enda tecknet.
När hon sedan kom till den riktiga hingsten dagen därpå var hon i högbrunst och ställde upp sig direkt.

Hoppas hon har fått behålla bebis....

Mitt sto är på betäckning nu, uppdaterar längre fram!!

Sto: Pernilla Index e. Smok´n Lantern u. Irish Sea

Hingst: Luzifer e. Lurifax Stavsdal SKN 1 u. Brunella Askov 15-83-0003

Vaaa:eek: Det sa min vetrinär inget om?! Är det någon som är mer uppdaterad och vet om det stämmer?

Detta hitta jag på agrias sida..

Vaccinationssprogram

Virusabort
1:a vaccination den 5:e dräktighetsmånaden
2:a vaccination den 7:e dräktighetsmånaden
3:e vaccination den 9:e dräktighetsmånaden

Hästinfluensa
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 5-7 månader efter andra

Stelkramp
1:a vaccination vid 4 månader
2:a vaccination den 4-6 veckor efter första
3:e vaccination den 6-12 månader efter andra

Hejsan!

Nu har jag inte läst allt som skrivits i tråden :angel: men även jag är förstagångsbetäckare! Jag har också funderat på att rida in själv och sen sälja, men det lär ju bli dyrt.. :crazy: Min stooooora dröm här i livet är att driva ett stuteri för trakehnerhästar, och jag har härmed klivit in en stoor bit på väg genom att betäcka mitt sto! Tyvärr blev det ingen trakehnare i år, utan efter en kort betänketid beslutade jag mig för Cortus 920 efter min tränares goda råd. Men nästa år ska jag betäcka med trakehnare! ;)

Mitt sto är konstaterat dräktig och går nu på runt 50 dygn. Hon är så mammig och ojjig att man skulle kunna tro att hon skulle föla imorrn! :rofl: Hon blev verkligen helt förändrad sen hon blev betäckt.. Hon är så mysig.. ^^

MVH Maja

Det är precis det jag sagt plus att seminvetrinären bekräftat detta. Därför blir jag så skakig när jag hör att andra fått annan information?! Men det kan ju helt enkelt inte stämma, annars borde fler veta om att man kan spruta mot abortvirus tidigare.

*kl*

Neffi är hemma nu och har boat in sig hyffat med sina nya kompisar.

UL blir troligen 9 augusti och då är hon ungefär på dag 20 om hon är dräktig. Jobbar dag och annat innan det så jag har svårt att hinna med. Kan göra på dag 14 också men det känns onödigt eftersom jag ändå inte ska betäcka om henne om hon är tom.

Nej det hade inget med för att göra.
Vet. visste inte varför det hände.
Så det lär förbli ett mysterium :crazy:

Hoppas det det aldrig händer igen iaf!

glad är jag, även om jag vet att MKT kan hända ännu. Mitt fbl-sto är konstaterat dräktig idag på dygn 18 med cathageno. Det tog sej på första försöket! varken jag eller hästen har haft ngn fölbebeis innan så detta ska bli jättekul! Hon har ändrat sej lite i sitt beteende redan och blivit mer otålig och bråkig då man håller på med hennes bakben, hon är annars världens lugnaste o keligaste pålla... hmm detta ska man tampas med i drygt 10 mån... fast glad är jag ändå naturligtvis :)

vet sa idag oxå att de är känsliga mellan dygn 20-40 och att man inte ska utsätta dem för stress. Vad innefattar stress? min pålla kan få snespel av naturen lite då och då i hagen och far runt som ett jehu, är detta stress, eller menar de mer träningar o tävling, långa transporter mm? *nyfiken*

vet sa idag oxå att de är känsliga mellan dygn 20-40 och att man inte ska utsätta dem för stress. Vad innefattar stress? min pålla kan få snespel av naturen lite då och då i hagen och far runt som ett jehu, är detta stress, eller menar de mer träningar o tävling, långa transporter mm? *nyfiken*

Det har jag också vart fundersam på.. Vi släppte in två nya vallacker i hagen när hon som äger dem åkte bort två veckor. En av dem tror att han är hingst och for och jagade runt som ett jihu! Men lyckligtvis så har han lugnat sig nu och har återgått till sina "pojkvänner". Men jag har legat vaken länge på kvällarna och tänk på om det kanske gick åt pipan då och verkligen ångrat att vi släppte in de andra två.. Kan hon ha kastat för det? Vad tror ni? :confused:

Troligtvis inte men det är ju oftast en stressituation med ett hopsläpp. Vi valde för säkerhets skull att vänta till efter dygn 45 med hopsläpp då avelsstoets hagkompis hastigt och lustigt flyttade.

Ger mej in den här tråden också. Jag har min Strass (e Strauss) hos hingsten, där hon nu har stått i tre veckor! Vi väntar fortfarande på första brunsten.
I onsdags kollades hon hos veterinären och sprutades (två gulkroppar) Jag är så otålig! Jag ringer var och varannan dag till hingsthållaren och frågar om hon är på g. (Hon blir nog skitless på mej :p) Här i morse sa hon att det går heltklart frammåt. Strass är inte lika "nollad" mot hingsten. Så har vi tur så blir det nog vilken dag som helst nu :D

Maria

Idag har vi kikat in och tittat till min lilla Tornesch-bebis på 47 dygn, allt såg prima ut och hjärtat pickade på för fullt !

Nu är den lille försäkrad från topp till tå !

:bump::bump:

Lyllos dej! Å grattis till 47 dygn. :)
Jag är också lyckig som katten, för nu är det kärlek i Nedre Mesele!!!!
Strass är tokburnstig å första betäckningen är avklarad. :bump::bump:
Linda (som äger hingsten) fick jobba sig mörkblå för att få henne bort från "lover boy". :p Hon skulle stanna vid hans sida så var det bara!
Nu är det bara elva månaders ångest kvar :crazy: :D

Maria

*kl*

Åh vad det är jobbigt med betäckning. Är nu inne på tredje försöket i år - men ingen brunst visar sig än... :crazy:
Antingen har hon varit dräktig och resorberat eller så ställer den här sommaren till det med brunsten. Och dessutom ska stationsägarna bort i nästa vecka så det är ingen idé att spruta henne nu... Så det blir sputa helgen den 11-12 aug.

Som tur är infektinoen behandlad - och ingen nu vätska har ansamlat sig, så nu blir det till att ge henne bästa möjliga chans med naturlig betäckning... Så nu ska jag hämta hem henne för att invänta brunst efter sprutan... Många turer blir det...

/maria

Eftersom detta med beteendeförändringar kommit på tal, vill jag gärna höra OM era ston förändrats nåt och isåfall HUR...

Jag var på 45 dygnstest i början av juli och tjejen min va fortfarande dräktig.
nu har det gått ytterligare en månad ungefär och hästen börjar bli skum...:crazy:

Så fort hon varit ifrån valacken i hagen så beter hon sig som en hingst när hon ska tillbaka in. Redan långt innan vi kommer fram till hagen så börjar hon viia o muttra. Väl framme så är det viia ordentligt och slår med frambenet. Får verkligen fösa undan killen där inne för att få in stoet. När hon kommer in så är det näsa mot näsa med hingsthals/nacke och sen står hon o läppar/nafsar på hans mule en bra stund....jättekär :love:

En annan gång när jag efter 1 timmes ridtur bara passerade hagen, så stannade hon strax efter och pinkade....hon var inte jättepinknödig det kom ju lite mer än en skvätt.... (brunst??:eek:)

Vad tror ni?? Är det hormonerna som spelar in eller har hon resorberat och börjar brunsta?? Kan tillägga att hon aldrig visat brunst tydligt utan vi fick ultraljuda för att kolla om det var dags...

Liiiiite nojjig e man ju....

Min har också varit lite nojig under en period, vi trodde att hon skulle brunsta men det blev aldrig ngt. Kompisen som är mer 'fölvan' än jag sa att det inte är helt ovanligt att de blir lite knepiga och visar 'brunsttecken'. Jag skall ultraljuda nästa gång på 90 dgr = 1 sept. Bara att hålla tummarna för att det är kvar då och att hon inte resorberat.

Min har ändrat sig otroligt mycket! Hon blev hur cool som helst, verkligen totalt lugn och går runt och ojjar sig och stönar och stånkar som om hon skulle föla vilken dag som helst.. :rofl: Lite kul att hon ändrade sig så direkt.. Det trodde jag inte riktigt, hon är vanliga fall pigg och glad och lite otålig, nu hur gosig som helst!
Hon skvätte också i början av dräktigheten, första svängen innan vi kollade på 16 dygn, blev också jätterädd att det var brunst, men det var det ju inte! :D

Hon är konstaterad dräktig på 30 dagar, ska försöka komma iväg på en mellankoll innan 90-dagars också.. ^^

Senast ändrad:

*kl* så då var damen hemma igen efter mkt om och men.. blev betäckt under en brunst men gick i brunst igen.. Men herrn ville inte betäcka henne så förhoppningsvis är det ett tecken på att hon är dräktig!
Tyvärr har inget ul gjorts då hon har varit helt tokig att köra till klinik och det inte gick att ul på station.. nu fick vi hem henne igår och anledningen till det var att hon tryckte undan mellanväggen så hon kunde bredda... FRAM:idea:
Så nu håller vi tummarna så de vitnar för att hon ska vara dräktig!!

Någon som vet hur vanligt det är med dräktiga ston som tidigt brunstar?

Japp, japp, japp:banana: vårat sto är dräktig:)
Önskar alla läsare detsamma:p

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka