Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

32 dygn idag och jag är nästan helt hundra på att hon inte resorberat-än iaf!!:love:

Hon har blivit ett matvrak, från att bara ha petat i maten innan hon åkte till hingsten..så slickar hon nu rent spannen:crazy:

Hur tidigt börjar man märka att de är dräktiga?

Min lilla fröken var hur grinig som helst igår! Det är framförallt hennes växlande humör det märks på... och att hon inte blir lika tokig varje gång hon ser ett föl som hon blev innan. De vet så väl! :love:

Passar på att fråga hur ni skulle göra... Gjorde inte första UL förrän på 28 dygn. Nu är hon på 36... När skulle ni kolla nästa gång? Man är ju lite nojjig... :D Tänkte ta en sån fosterförsäkring... Är det 90 dygn man ska kolla då? och i så fall.. skulle ni kolla en gång till innan det? :D

Mitt sto har inte ändrats i beteendet, visserligen går hon mer eller mindre på bete så jag ser inte mycket av henne.

Jag ultraljudade på 18 dygn, nu på 47 dygn och ska även UL:a på 90 dygn.

47 dygn var för att teckna Svelands Fölboom vid 46 dygns dräktighet, 90 dygn för att inte "missa" om hon resorberat, efter 90 dygn så syns det ju bättre då fostret blivit större.

36 hela dygn nu så det närmar sig ett nytt UL!!!!:)
Hoppas hoppas:bump:men jag är nästan 100 på att hon fortfarande är dräktig, ska pendla henne för skojs skull när vi kommer hem.
Är på semester hos svärmor i Lyngby slätter(Lund/Malmö), har drömt att det är ett svart hingst föl men hoppas på ett isabell färgat stoföl.:d

Undrar hur många av era bukefalisters avelsston och föl jag beundrat idag??
Bara 600 m från svärmors gård ligger en välkänd seminstation, det är hon som äger gården som själv är veterinär.
Här går mååååånga halvblod med fölisar och även Islandshästar med föl.
Man blir så jäkla sugen:love:

Jag gjorde en koll på 45 dygn för att se att hon inte resorberat, för isåfall fanns ju chansen att seminera om i år igen.

90 dagars kollen är ju för försäkringens skull. Men jag vet inte vilket alternativ som är bäst?

Ta ut disktriktsvet som får känna om det finns nåt foster, eller ta blodprov. Alternativs åka till station för ultraljud...

Nån som vet om försäkringsbolagen har nåt krav på tillvägagångssätt?

*kl*

Neffi var dräktig på 16 dygn idag.

Och hon har f*n förvandlats till en envis kossa.

Ville INTE går UR undersökningsspiltan (?).

Och sen inte gå på transporten.

Men matte är också envis :angel:

Lustigt, första ggn i seminspiltan kastade hon sig hejdlöst bakåt. precis som hon alltid gör i släpet när man lastat på o även vid urlastning.

Men andra ggn stod hon som ett ljus, och så även i släpet,
peppar peppar :)

i hagen leker hon nu hingst o hummar viiar o går o stajlar sig, o den gamla valacken fejkar grinigt sto o piper o slår bakut...hmmm...

Senast ändrad:

Ang försäkring
Tecknade sveland fölboom, UL:ar hemma vid 47 dygn & planerar att göra det på 90 oxå.

Hej allihopa!
Här är ännu en nybörjare. Mitt sto har varit hos en hingst för en naturlig betäckning men jag vet inte ännu om det blivit något. Den 20kommer veterinären och gör ultraljud så jag är himla otålig just nu.
Vet inte om man kan märka något så här tidigt, det har bara gått lite över en vecka men jag tycker att hon verkar vara väldigt lugn och rofylld......eller också är det bara önsketänkande för att jag hoppas så mycket.....

Nu har Kaela gått 38 dygn, och idag slog hon med framhoven och gjorde nåt slags hingstläte mot våran shettlandsvallack.:D

Tror hon har en hingstbebis i magen...

Neffi har inte direkt ändrat sitt beteende, hon har alltid varit "trött" och inåtvänd, hyffsat ointresserad av andra.

Men när vi var på stationen igår så pep hon inte ens när hon hälsade på grannen i boxen bredvid efter typ 20min. Och då började jag ana att det kanske var något.

Hon brukar nämligen pipa och slå med frambenet när hon hälsar på nya hästar. Och när hon är på väg i in i brunst (som hon skulle varit igår) så blir hon dessutom "hingst".

Så hon är sas ännu mer ointresserad av andra hästar än vad hon brukar vara. Det är väl det som märks.

Men hon är bara på 17 dygn.

*kl*

Har både lite glada nyheter och lite dåliga..

Malva har blivit sjuk.. Först en gång, misstanke att det var erlichias och sedan hosta.. Hon höll sig frisk ett tag så jag kunde ta hem henne. Förra söndan så blev hon sjuk igen. Feber, hostig stel osv.. Tar ut veterinären och får penicillin. Erlichiasprover tas igen. Allt negativt, men hon har en infektion. Nu får hon smärtstillande.. Veterinären var ute idag igen.. Kollade i halsen och tog prover, så dom resultaten får jag imorgon. Gjorde ett UL och hon är tom, hon har förmodligen kastat pga all medicinering och feber. Och så har hon fått fång av det med..

Cola är fortfarande dräktig!! :bump::bump::banana::banana:

Kl

92 dygn idag och DRÄKTIG!!!!
Fullblodssto dräktig med Ludwigs Champion!

Åh vad roligt, grattis. Jag skall göra 90 dgrs UL i slutet av augusti, det känns inte riktigt säkert förrän det är gjort.

Wilma visade för ett par veckor sedan att hon var dräktig och allt så bara bra ut! Det kändes himla bra måste jag säga! :) Hon är inne på 96 dagar! ;)

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka