Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lenven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 775
  • Visningar Visningar 61 041
Sv: Nybörjare - Betäckning 2007/Fölning 2008

Hej.
Jag har 2 sto som er bedekt i år. Minella ( varmblodstraver) bedekt med eng.fullblodshingsten Black Diamond og drektig på 72 dögnet.
Tribben ( varmblodstraver) er insaminert med Rydens Sensation men er inte kollat ennu.
Dette er förste gangen for mej og for mine häster och båda avkommene skal vi beholde hos oss.

Mitt sto är idag på dag 49 ska ultraljuda henne på onsdag.
hon var konstaterad dräktigt på dag 19...

Har väntat lite längre än dag 45 eftersom ett sommarbetes sto ska ultraljudas samtidigt...

Ska bli så spännande med vårat första föl

94 dgr idag och dräktig :bump::bump::banana::bow::bump: Nu börjar det kännas som om det är på riktigt. Nu när vi börjar ta in över natten ibland har hon fått flytta in i den stora boxen så slipper man flytta henne längre fram.

Lite smolk i bägare är att hon är halt och hon skulle verkligen behöva motionera lite för hon är rejält fet just nu, det blir en ond cirkel tyvärr.

Idag har Kaela gått 70 dygn:love:, äter verkligen som en häst sen hon blev dräktig!!:D

Ska pendla henne igen snart....:idea:

usch ja vet precis, min är oxå halt. fick glädjefnatt i hagen efter hon kom hem efter betäckning och drog på sig en sträckning el senskada, har vilat i 6 veckor och var riktigt fräsch i slutet av förra veckan så jag tänkte skritta igång henne lite försiktigt denna vecka. tog in henne idag = jättehalt! så det blir mer vila *suck*

Yes! Äntligen är damen dräktig!!! :banana:
Efter världens otur och tredje hingstbytet syntes nu en liten fosterblåsa på UL på 18:e dygnet. Så förhoppningsvis blir det en liten plutt e. Carte D´Or ue. Diedron nästa år.
Tjihoooo!!! :bump: /Lycklig Anna!

Här vill jag oxå vara med:)
Jag har ett sto som ska föla i maj-08.
Mitt första föl och även hennes. Hon är en 3-årig tinker.
Är betäckt med Shavo van de Bonte Parels.
Jag gjorde pendeln på henne häromdagen, och det ska bo en hingstbebis där inne:D

hej allihopa.jag har en kollat mina ston i dag,dom var dräktiga båda två.jag har egen hingst som nu skall bli tillgänglig för andra våren -08(jag ville ha dom första avkommorna själv),det skall bli jätte kul att se vad han lämnar.

Pendlade henne igår igen för att se om det ändrat sig:D
Men nähä visar bara ändå tydligare på hingstbebis:crazy:
Jaja bara han blir frisk så....

För er som undrar så har jag pendlat ston innan+ mig själv och det har stämt alla gånger.;)

Åren?? Nix, tre hingstbyten denna säsong... :cry:
Första hingstens skick var för dåliga då de kom fram, det var inte så mycket som levde. En gång kom heller inget skick pga översvämningarna, fick åka och hämta vilket fördröjde allt en dag.
Vi bytte sedan hingst efter två brunster. Denna nästa hingstägare visade sig vara tämligen oseriös enl. mig, personen missade ett skick (det kom aldrig något, tveksamt om det skickades något alls), nästa skick var väldigt liten mängd, sista skicket levde det 1% i :devil: Jag hade gett även denna hingst två brunster.
Sedan bytte vi till slut hingst igen i sista brunsten för säsongen och då tog det sig äntligen!!:banana: Tack denna hingstägare som ställde upp huxflux i slutet av säsongen, på fel tappdag och gjorde om sina villkor för min skull - guldstjärna till honom!
Slutsats: Man ska inte ha hingst på TAI om inte sperman klarar transport...
Sedan kan naturligtvis annat också spela in, men oturen har varit stor... vandrande pinnar kanske vore något att avla på istället? Lätt, de förökar sig själva - eller kaniner - de förökar sig ju hejdlöst utan veterinärer, uppstallningsavgifter, igångsprutningar, seminskick etc.etc.etc.

mitt sto har antagit en spolformad form över buken... :) ser helkul ut, trots att hon bara är på 57 dygnet. Har äntligen börjat skritta igång henne litegrann efter senskada och annat elände. Hon har haft det så tråkigt i hagen för nu när jag ropar på henne kommer hon gnäggande i full galopp och låter sej glatt sadlas samt tar bettet ur handen på mej :) hon brukade alltid krångla litegrann när jag gjorde henne iordning men nu verkar hon lika glad som jag att få komma ut o promenera litegrann igen.

Håller dessutom på att bygga stallet klart här hemme så i april så får hon flytta hem till matte... hon är beräknad i mitten/slutet av juni.

Stona kan ha blivit infekterade om en valack varit på dem ngn gång i livet,sen vid betäckning så blossar infektionen upp ,och de blir inte dräktiga.

HUR utläser du svaret av pendlingen??
Antar att ringen rör sig i cirkel eller på linje.
Men VAD är hingst o VAD är sto??

Kan man ta förlovningsring i ett tagelstrå eller vad använder du??
Och vilken höjd ovanför korset är det som är bäst??

Hingst är linje och cirkel är sto.

Jag har provat med guldring, silver ring och titanring, alla har rört sig hittintills och jag vet då om att mina vart dräktiga :P

Jag tar ett tagelstrå från den hästen jag ska pendlar, jag brukar hålla ringen ca 5cm ovanför hästen..

Var och kollade min dam för ca 1 1/5 vecka sedan, fortfarande dräktig på 75 dygnet :) Så de blir en Hip-hop bebis beräknad till 19 maj om allt går som det ska :) :D

Åhh...spännande :)
måste testa i kväll när jag kommer hem :=)

Hur mycket skall man hålla isär/ihop händerna när man håller i strået?
Avstånd ca??

Håller stråna ihop i en och samma hand,håll gärna den andra handen om det hela också, så att man inte skakar.

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 138
Senast: andover
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 394
Senast: jerseyko
·
Avel Nu börjar ju tiden dra ihop sig att fölningarna närmar sig och man går och blir mer och mer nervös att något skall gå galet - är mina...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 351
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka