Nybliven förälder - for dummies

cili

Trådstartare
Ni som redan har barn, vilken information/tips tyckte ni var bra/hade ni velat ha innan förlossning eller som nyblivna föräldrar?

Att jag ställer frågan beror på att vi fått ett väldigt för tidigt fött barn och pga det slängts in i en helt okänd värld utan den information som vi annars skulle fått via vår barnmorska på mvc, föräldragrupper och sånt där. Vi försöker att både googla och ställa frågor till personalen på sjukhuset, men det finns så mycket som man inte ens vet att man borde veta om/tänka på. Och många småtips som också lätt missas. Min förhoppning är att tråden blir användbar även för andra, så svaren behöver inte matcha just vår situation

Du är en bra förälder oavsett vad du väljer av alla val (oavsett vad de olika lägren säger).

Hitta din inre trygghet, lita på magkänslan, det kan aldrig bli för mycket kärlek och närhet.

Alla barn växer olika.

Oh ha just det. När ni satt på en ny blöja. Stoppa in pekfingret under resåren vid låren och dra runt så att det inre bandet hamnar rätt. Förhindrar en del läckageolyckor.

- Dragkedjor före knappar på pyjamasar (knappar är hopplösa när det är mörkt).

- Det ni gillar och använder mycket; köp mängder. Gillar ni att använda små handdukar till att torka vid blöjbyten så köp hem ett berg, ger ni flaska så småningom så köp tillräckligt med flaskor så att ni slipper diska efter varenda matning, har ni en kräkunge så köp många pyjamasar osv. Minsta motståndets lag, liksom. Det finns ingen ära i lidande när det gäller småbarn.

- I början, om lillan får ersättning, är att köra på tetror, för de äter så små portioner i början.

- Ett annat flasktips om ni hamnar där (amningstipsen överlämnar jag till någon som faktiskt har ammat) är att koka upp vatten, kyl ner det och när vattnet är kylskåpskallt blandar ni ersättning för ett helt dygn åt gången. Då häller man bara upp en slatt i en flaska, micrar några sekunder och så är maten klar.

- När er knodd tjockat på sig lite kommer det att uppstå veck och i dessa veck samlas det saker (spara mat i dubbelhakorna är en klassiker). Kom ihåg att inte bara torka rent utan även torka torrt.

- Kroppspuder till rumpan är faktiskt jäkligt bra. Jag var mer inne på skyddande salva men maken propsade på puder, och eftersom han bytte betydligt fler blöjor än jag fick han bestämma - och han hade rätt.

- Många vagnar har bra suffletter, men en sån här tycker jag har varit ruskigt bra att ha, även på vintern eftersom solen står lågt när man väl är ute, plus att den tar lite vind.

- Ett mycket bra sätt att bära barn som har ont i magen.

- Alla sätt är bra utom de dåliga,

- Igen; det finns ingen ära i lidande. Att inte gå på toa eller äta på hela dagen för att barnet skriker om du lägger ner henne kommer ingen tacka dig för. Lägg ner barnet och gå på toa eller ät under några minuter. Ha barnet nära och klappa och prata. Jag vet att det är sjukt stressande att försöka kissa eller äta med ett skrikande barn, men de far absolut inte illa av det. Däremot blir ingen lycklig av en förälder som inte tar hand om sig.

- Kom på ett tips kopplat till det som står ovan: ha en lös skötbädd liggande på golvet i badrummet, så kan man klappa på barnet medan man sitter på toa. Och ja, jag har suttit och strukit L på magen med foten under toabesöken. :D

Om du ammar så amningsnapp, guld värd! Sjal och/eller sele! Samsov om ni vill samsova, jag hade aldrig klarat av att tvinga ett barn sova själv bara för att!
Babypotting/EC minskar blöjantalet per dag.

Oh ha just det. När ni satt på en ny blöja. Stoppa in pekfingret under resåren vid låren och dra runt så att det inre bandet hamnar rätt. Förhindrar en del läckageolyckor.

Detta! Tog fasiken en vecka innan jag fattade (dvs karln som tog alla blöjbyten på BB påpekade att jag gjorde fel). Borde stå stort på alla blöjpaket.

Instämmer annars med pyjamaser med dragkedja och kan lägga till fötter. Min bebis är dryga månaden och vi använder i princip bara pyjamaser med fötter dygnet runt. Så smidigt :) Skulle jag ha tomt i bebisgarderoben är det den enda typen av plagg jag skulle köpa i de mindre storlekarna.

Detta! Tog fasiken en vecka innan jag fattade (dvs karln som tog alla blöjbyten på BB påpekade att jag gjorde fel). Borde stå stort på alla blöjpaket.

Instämmer annars med pyjamaser med dragkedja och kan lägga till fötter. Min bebis är dryga månaden och vi använder i princip bara pyjamaser med fötter dygnet runt. Så smidigt :) Skulle jag ha tomt i bebisgarderoben är det den enda typen av plagg jag skulle köpa i de mindre storlekarna.

Jag tycker inte alls om kläder med fötter på :rofl: dom sitter inge bra på sonen och han drar ur sina fötter ur fötterna och så blir det bara trassligt. Trots att han är lång så att kläderna med fötterna inte bör vara för långa!

Jag tycker inte alls om kläder med fötter på :rofl: dom sitter inge bra på sonen och han drar ur sina fötter ur fötterna och så blir det bara trassligt. Trots att han är lång så att kläderna med fötterna inte bör vara för långa!

Det gör min med, men hon rör sig ju inte så mycket själv än så spelar ingen roll :p

Just ja, glömde ju det viktigaste: Ni kommer att fucka upp, råka nypa barnet när ni byter blöja, vända bort blicken och ungen rullar ner från soffan, bli oförtjänt förbannad på barnet ibland osv, men det är okej. Barn är gjorda för att överleva nyblivna föräldrar och att ha barn är inte kärnfysik. Pudla när ni gör fel, försök att inte göra om samma tabbe två gånger och bomba ungen med kärlek så kommer det gå bra även om blöjan sitter bak-å-fram och barnet inte har annat än pyjamas första halvåret. :D

Jag gillar inte pyjamaser med fötter! När de har fötter måste de passa perfekt för annars drar damen ut fötterna och fastnar i benen på pyjamasen och blir irriterad. Så jag ger motsatt råd:D Pyjamaser utan fötter:up:
en hårsnodd runt fotlederna gör att pyjamasens fötter stannar på barnets fötter...
Det är helt hopplöst att få strumpor att sitta kvar på bäbisfötter, är min erfarenhet.

Ni som redan har barn, vilken information/tips tyckte ni var bra/hade ni velat ha innan förlossning eller som nyblivna föräldrar?

Att jag ställer frågan beror på att vi fått ett väldigt för tidigt fött barn och pga det slängts in i en helt okänd värld utan den information som vi annars skulle fått via vår barnmorska på mvc, föräldragrupper och sånt där. Vi försöker att både googla och ställa frågor till personalen på sjukhuset, men det finns så mycket som man inte ens vet att man borde veta om/tänka på. Och många småtips som också lätt missas. Min förhoppning är att tråden blir användbar även för andra, så svaren behöver inte matcha just vår situation

Ni kommer vara proffs på allt som har med ert barn att göra när det är dags att lämna neo! :up:

Omlottbodys vinner alla dagar i veckan över trä-på-diton, speciellt på mindre bebisar!

Skriv upp ”This too shall pass!” som ett motto att läsa varje gång det känns kämpigt. Barns liv består bannemig av faser, vissa är väldigt angenäma att befinna sig i medan andra gärna kunde få ta slut fort... men de går (alla) över!

Det är tungt och en omställning att bli förälder. De säger allt. Lita dock på magkänslan om de för ER känns som nått annat. H: hon som väntade 10 månader på att söka hjälp för alla sa att de är normalt att må såhär

Gör/köp allt som kan underlätta, det är värt pengarna!

Vi valde att flytta till lägenhet med hiss och garage och det ångrar jag definitivt inte! Sen har vi två bilar, en smidig barnvagn som är enkel att sätta in i bilen samt ett babynest som har handtag och går att justera i storlek.

Se till att alltid ha ett lager av blöjor, tvättlappar, toapapper och sånt som går åt.

Och kanske viktigaste av allt, lyssna gärna på råd (alla har åsikter om allt) men det är faktiskt du som känner ditt barn bäst och vet vad som fungerar.

Här kommer några högtflygande ”råd”!

Det är inte så många som är 30 som....
Jag använder den meningen dagligen. Det är bara att sätta in det mesta efter.
Det är inte så många som är 30 som:
- aldrig sovit en hel natt
- ammar 3gånger i timmen 20 minuter varje gång
- inte kan rulla från mage till rygg
- inte kan krypa
- inte kan cykla
- kissar på sig
Osv osv osv. Jag använder det för att lugna ner mej och finna ett lugn i att det går över.

Allt som händer mellan 22-06 preskriberas. Det kan hända att när båda är trötta, har sömnbrist i kombo med skrikig unge att tonen är hård, huvudet fullt med bomull och ord man inte menar rinner ur. För att ha en chans att hålla ihop förhållandet så preskriberas tuffa nätter när morgonen kommer.

Ni känner ert barn bäst. Ingen annan har spenderat lika mycket tid som ni har med just ert barn. Det innebär att random people på stan, gammelfarmor, jobbarkompisarna era mammor/pappor kommer komma med råd som passade just dem och deras barn men som kanske är helt fel för er och ert barn. Känn då tryggheten att ni känner ert barn bäst. Det gäller även senare när ni har tex läkarkontakter. Ni känner ert barn bäst.

Mvh Miks

Jag skriver under på omlottbodys när de är små! Så onödigt jobbigt att trixa kläder över huvudet på dem innan de kan hålla det uppe.

Om ni ska flaskmata tipsar jag om Mam anti-colic, det är flaskor som gör att barnet inte får i sig en massa luft och får ont i magen.

Stirra er inte blinda på viktrekommendationerna på blöjförpackningen. Vi har fått byta med ett par kilo tillgodo varje gång, annars har de börjat läcka på nätterna.

Min favoritpryl, alla kategorier, är en Cocoonababy! Jisses vad bra mitt barn sov i den från start! Och man kunde sova lugnt för att hon låg på plats utan risk att kväva sig eller rulla fast någonstans. En sån rekommenderar jag till alla, och ser fram emot att få plocka fram den till nästa bebis :)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka