Nyårsmat!

Alltså toast skagen är typ min specialitet! :D Ni måste smörsteka brödet i panna! Jag brukar ta ut en rund form med ett större glas. Sen steker jag det snabbt i smör så det får färg och rostas i pannan på bägge sidor. Bara ett tips, men ni kanske gör det också! Det blir hursom mumsigt! Gör ni egen skagen? Annars finns det okej handgjord i saluhall/bättre charkdisk. Därefter löjrom, dill och en tunn skiva citron!

Jag älskar Skagen. Steker givetvis brödet!

Sen ang egen eller köpes:
Man kan ju om man latar sig pimpa en hyfsad köpes med mer räkor och dill.
Muuums!
Jag blev inte så lite sugen på det nu.

Kanske får bli förrätt i år..

Vi kommer att ha nyårsfest hemma hos oss. Vi blir många ( ca 20 st) och kör en knytisvariant så det blir en mängd olika pajer och sallader. Vi kör lekar i snön med barnen före middagen och där får nog barnen uppvärmd saft och vi vuxna någon uppvärmd drink/ gluehwine(?!).

Vi kommer att ha nyårsfest hemma hos oss. Vi blir många ( ca 20 st) och kör en knytisvariant så det blir en mängd olika pajer och sallader. Vi kör lekar i snön med barnen före middagen och där får nog barnen uppvärmd saft och vi vuxna någon uppvärmd drink/ gluehwine(?!).

Vad är egentligen skillnaden på glögg och glühwein?

Vad är egentligen skillnaden på glögg och glühwein?

Glögg har generellt högre alkoholhalt och kan innehålla sprit. Gluhwein är helt enkelt kryddat vin som är uppvärmt. Ibland kan vinet spädas med lite vatten. Sockerhalten är oftast lägre i Gluhwein jämfört med glögg som oftast har högre alkoholhalt och innehåller betydlig mer socker.

Jag tror vi skulle käka ostron och hummer och dricka skumpa. Vi har sagt varsin flaska Pol Roger. ;)
Sen ska väl jag hitta på ngn efterrätt med. Oklart vad so far..
Vi ska bara vara hemma och mysa ihop. Vi orkar inget annat just nu pga jobb-berg.

Å herregud, man ska inte snabbskumma, jag läste det först som Pol Pot :nailbiting: och undrade varför i h-vete man uppkallat ett vin efter Khmer Rouge. :cautious:

OT: Som vanligt blir det jag och katten. Traditionen bjuder kinesisk hämtmat men ingen bra restaurang i Bollnäs :arghh: så det blir alternativet sushi om mitt sushiställe håller vad de lovat, dvs att de är öppna på nyårsafton. Alternativt libanesisk om den är öppen. Sedan chatt med människor från olika världsdelar tills vi hunnit fira nyår. Brukar orka östkusten men inte väst i USA. Till detta pommac :d

Kommer hänga här en del också om det är någon annan som har lust att snattra lite. :)

Å herregud, man ska inte snabbskumma, jag läste det först som Pol Pot :nailbiting: och undrade varför i h-vete man uppkallat ett vin efter Khmer Rouge. :cautious:

OT: Som vanligt blir det jag och katten. Traditionen bjuder kinesisk hämtmat men ingen bra restaurang i Bollnäs :arghh: så det blir alternativet sushi om mitt sushiställe håller vad de lovat, dvs att de är öppna på nyårsafton. Alternativt libanesisk om den är öppen. Sedan chatt med människor från olika världsdelar tills vi hunnit fira nyår. Brukar orka östkusten men inte väst i USA. Till detta pommac :d

Kommer hänga här en del också om det är någon annan som har lust att snattra lite. :)

Finns väl nåt asiatiskt ställe i centrala bollnäs som, vad jag kommer ihåg iallafall, har mest thai och kinamat. Men de kanske inte är bra alls? :p

Här blir det raclette som nästan alla år. Praktiskt för alla har något de tycker om: kräsna barn, vegetarianer, köttätare...

Till efterrätt tänkte vi pannacotta, men gelatin funkar ju inte med vegetarianen. Kan jag göra den med agar-agar?

Dryck blir nog mest vatten, lite bubbel kring tolvslaget.
Jag gör alltid panna cotta med gelésocker, avskyr att handskas med gelatin!

Finns väl nåt asiatiskt ställe i centrala bollnäs som, vad jag kommer ihåg iallafall, har mest thai och kinamat. Men de kanske inte är bra alls? :p

Nja, har försökt alla två (?) och båda är riktigt sunkiga och ffa dåliga! Så i år blir det japanskt eller libanesiskt. Som sagt, beroende på vad som är öppet. Särskilt som jag vet att båda är hyfsade.

Så osugen på nyår. Ska jobba hela helgen först så hinner inte göra ngt innan. Jag ville helst ha ett lugnt nyår hemma. Mitt sällskap ville laga fin middag. Vi föreslog det för mina föräldrar och helt plötsligt hade de bjudit in folk och nu ska det helt plötsligt vara massa folk och jag ska göra dessert med specialkostanpassningar som jag inte har någon idé för eller ens en gnutta lust med.

Det blir maken och jag, 5 hundar och de oinbjudna mössen :D Vi firar alltså hemma, och hundvaktar en kompis hundar pga den ena är hemskt skotträdd och här är lugnt.
Vi har tidigare år köpt en färdiglagad 3-rättersmeny från en restaurang och jag såg att de skulle ha det i år också, men vet inte om jag är för sent ute med att beställa. Det var grymt smidigt att bara hämta och värma maten!
Annars blev jag grymt sugen på både gino och toast skagen, hmmm :d

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka