R
Raderad medlem 68338
Haha! Vi ska typ bara vara hemma i år och ta det lugnt, stor renovering av kök osv pågång och det är vår årsdag så vi vill bara ha massa mys och massa lyx!
Skaldjur en masse är aldrig fel!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Vi ska typ bara vara hemma i år och ta det lugnt, stor renovering av kök osv pågång och det är vår årsdag så vi vill bara ha massa mys och massa lyx!
Skaldjur en masse är aldrig fel!!
Vi firar själva hemma med familjen, två vuxna och två barn, 9 och 11. Vi äter nog något i stil med förrätt: avocadohalva med skagenröraVad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?
Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.
Det är vardagsmat för oss också, men vi dukar lite finare än vanligt och gör det till en festmåltid ändå.Synd att tacos är vardagsmat hos oss, annars är ju det enkelt att göra och äta iallafall. Låter hur som helst trevligt!
Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?
Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.
Vi gjorde en jättegod fiskgratäng ikväll, enkelt gott och jag hade lätt kunnat göra den till en nyårsmiddag. Vit fiskfile av något slag (vi hade flundra denna gång) 1 pkt med krossade tomater med chilismak, 1 buljongtärning, 3 dl grädde, riven ost uppepå. Sen har vi kvar av saffranskladdkakan med lingongrädde också extremt god.
Jag vill ha en toast Skagen till förrätt! Tror sambon hakade på
Vi är inte helt klara vad ”varmrätten” blir men troligen lite plockmat, kanske rostbiff, stekt kyckling, potatisgratäng, potatissallad, någon sås, vanlig sallad osv. Efterrätt lutar vi åt crème brûlée eller chokladfondant, men med tanke på våra bakkunskaper kan det bli något helt annat (eller något köpt ). Firar hemma med sambo och bebis
Det låter gott! Vad åt ni till fiskgratängen?
Vi firar med mina föräldrar och brukar äta en massa skaldjur men i år vill pappa bara ha gratinerad hummer till förrätt, oxfilé till varmrätt och typ glace au four till efterrätt. Min dotter, 6 år, är skitsur över att inte få skaldjur så hon vill ha kebab istället (ja, hon älskar skaldjur, ffa kungskrabba )
Jag brukar vara ensam på nyår då jag tröttnade på att fira det med andra för länge sedan(för mycket alkohol och alldeles för lång kväll för att stå ut med att vara social , brukar agera hundvakt istället) Så det blir en helkväll framför Tv:n, och så tänkte jag försöka mig på potatiskaka och lövbiff med rödvinssås.
Efterrätt brukar helt enkelt bli en påse chips och hallonsoda ^_^.
Vilket sorts bröd använder du? Bakar du själv eller köper du en viss sort ?Alltså toast skagen är typ min specialitet! Ni måste smörsteka brödet i panna! Jag brukar ta ut en rund form med ett större glas. Sen steker jag det snabbt i smör så det får färg och rostas i pannan på bägge sidor. Bara ett tips, men ni kanske gör det också! Det blir hursom mumsigt! Gör ni egen skagen? Annars finns det okej handgjord i saluhall/bättre charkdisk. Därefter löjrom, dill och en tunn skiva citron!
Vilket sorts bröd använder du? Bakar du själv eller köper du en viss sort ?
Vi kommer fira hemma med två goda vänner.
Förhoppningen är lugn kväl med god mat och brädspel.
Troligtvis blir det att en av oss får trösta barnen medan den andre desperat försöker lugna hunden.
Har fått utskrivet större dos lugnande i år men har inte för höga förhoppningar.
Vi har tänkt oss en trerätters men det enda vi vet att vi ska ha är hasselbackspotatis
Tips mottages tacksamt