Nyårsmat!

Vi ska gå bort på middag men har blivit ansvariga för efterrätt samt bubbel. Jag skulle vilja prova att göra en lingon-cheesecake efter att ha ätit en vansinnigt god sådan under veckan, är det händelsevis någon som har ett bra recept på det? :)
Jag är också efterrättsansvarig, och ska försöka hitta på något som inte innehåller mandel, nötter, kokos, choklad (vit choklad är ok), gelatin, saffran eller kaffe, går att göra i förväg och ta med sig, och helst är roligare än fruktsallad. Lingoncheesecake lät inte dumt alls; jag kanske snor den idén. Jag skulle i så fall göra en botten av pepparkaka, och sen försöka hitta en variant som inte vare sig behöver frysas eller innehåller gelatin, men något redan prövat recept har jag inte.

Å ännu en mattråd :bow: :up:!

Jag är troligen själv (vilket är ovanligt har nog aldrig hänt tidigare) men jag ska smälta tenn. Och kanske öppna en flaska bubbel.
Maten blir troligen nått med kött och potatis med sås och sallad till. Vi får se men kommer vara hemma. Just nyår är svårt för mig att åka iväg isåfall behöver jag en ersättare hemma. Men jag trivs rätt bra så ändå det blir ett nytt år oavsett :).
Helt ot, men smälta tenn är nåt jag tänkt flera år att jag ska göra med barnen.. Saknar det som tradition från när jag själv var liten:love:
Men.. Var hittar man tenn att köpa? Eller du kanske inte bor i Sverige? :o

Helt ot, men smälta tenn är nåt jag tänkt flera år att jag ska göra med barnen.. Saknar det som tradition från när jag själv var liten:love:
Men.. Var hittar man tenn att köpa? Eller du kanske inte bor i Sverige? :o

Googlade på "smälta tenn" och nån av de första träffarna går till en sida där man kan köpa :) Vet inte om man får länka.

Jag är också efterrättsansvarig, och ska försöka hitta på något som inte innehåller mandel, nötter, kokos, choklad (vit choklad är ok), gelatin, saffran eller kaffe, går att göra i förväg och ta med sig, och helst är roligare än fruktsallad. Lingoncheesecake lät inte dumt alls; jag kanske snor den idén. Jag skulle i så fall göra en botten av pepparkaka, och sen försöka hitta en variant som inte vare sig behöver frysas eller innehåller gelatin, men något redan prövat recept har jag inte.
Det låter lovande! Jag har efterlyst recept även i kökstråden, hojtar på dig om det kommer något bra! :)

Grunnar ännu på förrätt, men huvudrätt blir oxfilé med potatis- och jordärtskocksgratäng med skär-/och vaxbönor. Sannolikt någon form av rödvinssås till.

Dessert blir chokladfondant med inlagda päron (saffrans- eller rom-) och grädde.

Vill helst få in lite av varje av årets egna odlingar och skörd i menyn, så jordärtskockorna, bönorna och päron är gårdens. Alkoholfri dryck päron- och ingefärsdricka.

Vilket gör att det återstår rotselleri, gul- och rödbetor, purjolök, gul/röd/vitlök och grön- och svartkål att laborera med om det ska finnas något egenodlat i förrätten också. Purjotarte med löjrom låter som ett smaskigt alternativ, men riskerar att bli för mäktigt som helhet med det andra.

Har du något bra recept på potatiskaka? Jag har aldrig varken ätit det eller gjort det, men det ser ut som ett lite kul alternativ till bara vanlig potatis.
Nej har aldrig gjort det innan, Mamma försökte ett par gånger för några år sedan men hade problem. Med att potatisen fortfarande var rå i mitten, så ett recept som är lite förkokt tänkte jag prova, eller så kokar jag det själv innan jag blandar och lägger i formen :).

Jag får en gäst men inga ändringar på menyn, det blir diverse skaldjur (inkl rökta räkor ;)) och diverse plock (ost, charkuterier osv). Ska försöka få in några grönsaker någonstans där också :p

Till efterrätt funderar jag på diverse fint uppskurna frukter med någon form av choklad. Dvs jag jag fortsätter på plocktemat :D

INGA fyrverkerier. Jag tycker visserligen det är vackert men det är inte värt lidandet hos djur och människor med traumatiska upplevelser plus att det är helt förkastligt ur miljö- och brandskyddssynpunkt. Jag vägrar khom loy-lyktor också, det är vidrigt vad en sådan kan göra med en ko om den hamnar i ensilaget :cry: plus en rejäl brandrisk där också.

Vi har de senaste åren lagat middag för 15-16 pers och så även i år. Menyn är inte helt satt ännu men ungefär: gravat rådjur till förrätt, creme ninon med prosecco till mellanrätt, hjort eller lamm med ngn form av grillad/rökt potatis till varmrätt och efterrätt är ännu obestämd. Kanske något med choklad och mint?

Vi är studenter nästan allihopa så det blir ganska budget (köttet är egenjagat).

Alltså toast skagen är typ min specialitet! :D Ni måste smörsteka brödet i panna! Jag brukar ta ut en rund form med ett större glas. Sen steker jag det snabbt i smör så det får färg och rostas i pannan på bägge sidor. Bara ett tips, men ni kanske gör det också! Det blir hursom mumsigt! Gör ni egen skagen? Annars finns det okej handgjord i saluhall/bättre charkdisk. Därefter löjrom, dill och en tunn skiva citron!
Tack! Vi brukar göra så, och med lite vitlök i smöret också :) inte tänkt på att göra runda dock, det blir ju fint!
Vi brukar dock köpa färdig Skagen :o men kanske ska satsa på någon lite finare i år... eller så kör vi på säkert kort ;)

Sambon och jag gillar att laga mat och bjuda på middag, så vi komponerar alltid ihop en meny. Det här nyåret får en amerikansk anda.

Förrätt:
Hummersoppa med tryffelolja, garnerad med hummerkött och dill.

Varmrätt:
Helrökt grissida. Här har vi ännu inte bestämt tillbehören, det blir någon form av potatis och en vitlökssås på rökt vitlök. Tips någon? :)

Efterrätt (min parad):
Brownie med björnbärssorbet, vaniljparfait, egna maränger på en björnbärssirap.

Till kaffet blir det chokladpraliner. Välkomstdrink vid ankomst.

Jag får en gäst men inga ändringar på menyn, det blir diverse skaldjur (inkl rökta räkor ;)) och diverse plock (ost, charkuterier osv). Ska försöka få in några grönsaker någonstans där också :p

Till efterrätt funderar jag på diverse fint uppskurna frukter med någon form av choklad. Dvs jag jag fortsätter på plocktemat :D

INGA fyrverkerier. Jag tycker visserligen det är vackert men det är inte värt lidandet hos djur och människor med traumatiska upplevelser plus att det är helt förkastligt ur miljö- och brandskyddssynpunkt. Jag vägrar khom loy-lyktor också, det är vidrigt vad en sådan kan göra med en ko om den hamnar i ensilaget :cry: plus en rejäl brandrisk där också.
Plus att alla andra dårar skjuter upp sina tusenlappar i luften så det är väldigt lätt att få titta på deras dårskap. Bevittnade en sån där lykta landa på taket på en byggnad med väldigt brandfarliga varor. Det kändes ju tryggt ;)

Tack! Vi brukar göra så, och med lite vitlök i smöret också :) inte tänkt på att göra runda dock, det blir ju fint!
Vi brukar dock köpa färdig Skagen :o men kanske ska satsa på någon lite finare i år... eller så kör vi på säkert kort ;)

Vill jag "slölyxa" köper jag en finare skagen eller räksallad och pimpar den med egenhändigt skalade räkor :)

Plus att alla andra dårar skjuter upp sina tusenlappar i luften så det är väldigt lätt att få titta på deras dårskap. Bevittnade en sån där lykta landa på taket på en byggnad med väldigt brandfarliga varor. Det kändes ju tryggt ;)

Jag är granne med två brandmän plus att det finns flera deltidsbrandmän i området nedanför => väldigt lite fyrverkerier nära mig ;) :p

Här blir det smördegsinbakade quornfileer. Använder typ vitlöksost eller nåt sånt i paketen. Till det blir det klyftpotatis eller hasselbackspotatis. Efterrätt blir vit chokladmousse säger maken. Vi får se om det blir någon förrätt. Någon slags toast kanske i så fall. Det kan ju passa bra när barnen får lågt blodsocker pga försenad middag :D

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka