Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?
Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.
Jag hör till skaran som ÄLSKAR att laga en lyxig middag och dricka goda viner och champagner på nyår, det är en av mina favoritdagar på året. I år blir det dock inte så mycket vin och champagne då jag är gravid, men god mat hoppas jag att vi får till! Det blir jag + två av mina bästa vänner med respektive, min man jobbar men ansluter vid 23. Jag brukar alltid hålla i matlagningen men i år tänkte jag att vi tar en rätt var. Då mina vänner inte är så matlagningsintresserade kommer det innebära sänkt ambitionsnivå, men det kan jag gott leva med då jag själv inte riktigt känner glädje i att stå vid spisen en hel dag för tillfället. Tror att det kanske blir beef wellington till varmrätt med någon god potatis och sås, sen får vi se.
Vad gäller förslag till dig så vet jag inte riktigt. Är inte toppenbra på festlig vegetarisk mat, vi äter mest vegetariskt till vardags här hemma. Fisk går ju att göra väldigt enkelt men så att det ändå känns lyxigt. En torskrygg med beurre blanc, potatis och ångad sparris kanske? Eventuellt lite forellrom på om det inte blir för "konstigt" (våra barn älskar det men tänker att det beror mycket på barnens preferensramar. )?