Nyårsmat!

Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?

Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.

Jag hör till skaran som ÄLSKAR att laga en lyxig middag och dricka goda viner och champagner på nyår, det är en av mina favoritdagar på året. I år blir det dock inte så mycket vin och champagne då jag är gravid, men god mat hoppas jag att vi får till! Det blir jag + två av mina bästa vänner med respektive, min man jobbar men ansluter vid 23. Jag brukar alltid hålla i matlagningen men i år tänkte jag att vi tar en rätt var. Då mina vänner inte är så matlagningsintresserade kommer det innebära sänkt ambitionsnivå, men det kan jag gott leva med då jag själv inte riktigt känner glädje i att stå vid spisen en hel dag för tillfället. :) Tror att det kanske blir beef wellington till varmrätt med någon god potatis och sås, sen får vi se.

Vad gäller förslag till dig så vet jag inte riktigt. Är inte toppenbra på festlig vegetarisk mat, vi äter mest vegetariskt till vardags här hemma. Fisk går ju att göra väldigt enkelt men så att det ändå känns lyxigt. En torskrygg med beurre blanc, potatis och ångad sparris kanske? Eventuellt lite forellrom på om det inte blir för "konstigt" (våra barn älskar det men tänker att det beror mycket på barnens preferensramar. :))?

Jag hör till skaran som ÄLSKAR att laga en lyxig middag och dricka goda viner och champagner på nyår, det är en av mina favoritdagar på året. I år blir det dock inte så mycket vin och champagne då jag är gravid, men god mat hoppas jag att vi får till! Det blir jag + två av mina bästa vänner med respektive, min man jobbar men ansluter vid 23. Jag brukar alltid hålla i matlagningen men i år tänkte jag att vi tar en rätt var. Då mina vänner inte är så matlagningsintresserade kommer det innebära sänkt ambitionsnivå, men det kan jag gott leva med då jag själv inte riktigt känner glädje i att stå vid spisen en hel dag för tillfället. :) Tror att det kanske blir beef wellington till varmrätt med någon god potatis och sås, sen får vi se.

Vad gäller förslag till dig så vet jag inte riktigt. Är inte toppenbra på festlig vegetarisk mat, vi äter mest vegetariskt till vardags här hemma. Fisk går ju att göra väldigt enkelt men så att det ändå känns lyxigt. En torskrygg med beurre blanc, potatis och ångad sparris kanske? Eventuellt lite forellrom på om det inte blir för "konstigt" (våra barn älskar det men tänker att det beror mycket på barnens preferensramar. :))?

Jag är inte så förtjust i torsk (och beurre blanc var jag tvungen att googla :D) men det kanske går bra med någon annan fisk också?
Rom är inget för mig (det är jag som är det kräsna "barnet" :o:D)

Jag är inte så förtjust i torsk (och beurre blanc var jag tvungen att googla :D) men det kanske går bra med någon annan fisk också?
Rom är inget för mig (det är jag som är det kräsna "barnet" :o:D)
Enkel och lyxig fiskrätt: Stek laxfiléer och toppa dem med filéade grapefruktklyftor. Koka ihop lika delar creme fraiche och grädde (av önskad fetthalt), lägg i en fiskbuljongtärning och klipp i en låda krasse. Servera med klyftpotatis. Skippa inte grapen även om du normalt inte äter grape - den funkar suveränt i det här sammanhanget!

Enkel och lyxig fiskrätt: Stek laxfiléer och toppa dem med filéade grapefruktklyftor. Koka ihop lika delar creme fraiche och grädde (av önskad fetthalt), lägg i en fiskbuljongtärning och klipp i en låda krasse. Servera med klyftpotatis. Skippa inte grapen även om du normalt inte äter grape - den funkar suveränt i det här sammanhanget!

Tack för tipset!
(Och hur kunde du veta att jag tänkte "grapefrukt? :confused::crazy::nailbiting:"? :D)

Lutar åt att jag blir själv om jag inte ska jobba.

Förrätt: toast Skagen

Efter det: småplock typ chili cheese, vingar får se vad mer det blir

Efterrätt: har 2 olika sorters glass i frysen sågen av dom med tomtebloss kanske. Kladdkaka hade varit trevligt men har inga ingredienser alls hemma utöver typ socker å smör så ids inte.

Jag, sambon, bebis och katten firar själv i år. Vi ska spela Bingo Lotto, hehe hej pensionärsklubben. I alla fall skulle vi vilja handla grekisk mat hem från våran favoritrestaurang men vi är osäkra på om man kan göra sånt? Annars tänkte vi handla indiskt. Sen tänkte jag göra panacotta eller chokladmousse till efterrätt. Och så skumpa och Ginger joes till.

Vi firar hemma med vår lilla bebis :)

Till förrätt blir det Svampsnittar
Huvudrätt: Hasselbackspotatis, smördegsinbakt quornfile/ryggbiff och champinjonsås
Efterrätt blir Chokladfondant med glass och hallon

Vi är hemma och svärmor kommer. Det har blivit så de sista åren då hon har en väldigt skotträdd, numera urgammal hund och här är skottfritt. Hennes man kommer förhoppningsvis senare på kvällen, han arbetar som busschaför på långresor.

Förrätt: Ugnsgratinerad hummerhalva
(Gröper ur halvorna, grovhackar köttet med vitlök, vitt vin och persilja. Lägger tillbaka i skalen och gratinerar med västerbottenost på)
Dryck: Prosecco.

Varmrätt: Örtbakad, kolgrillad lammfilė med potatisbakelse, rödvinsreducering och baconinlindad sparris.
Dryck: Nått rött

Efterrätt: Fruktig cheescake med bär.

(Svärmor ska svänga ihop en)
Dryck: mer Prosecco

Jag och Ammo ska fira tillsammans ensamma som det ser ut nu.
Funderar på någon förrätt med räkor, kanske toast skagen eller avokado med räkröra.

Varmrätt: Ryggbiff eller liknande med potatisgratäng, bea och någon smarrig sallad.

Dessert: Blir nog marängswiss eller liknande.

Dryck till blir alkohol av stora mått ;) Antagligen någon fruktig cider och bubbel.

Jag och Ammo ska fira tillsammans ensamma som det ser ut nu.
Funderar på någon förrätt med räkor, kanske toast skagen eller avokado med räkröra.

Varmrätt: Ryggbiff eller liknande med potatisgratäng, bea och någon smarrig sallad.

Dessert: Blir nog marängswiss eller liknande.

Dryck till blir alkohol av stora mått ;) Antagligen någon fruktig cider och bubbel.

Ni får sätta er på tåget hit :D

Här blir det raclette som nästan alla år. Praktiskt för alla har något de tycker om: kräsna barn, vegetarianer, köttätare...

Till efterrätt tänkte vi pannacotta, men gelatin funkar ju inte med vegetarianen. Kan jag göra den med agar-agar?

Dryck blir nog mest vatten, lite bubbel kring tolvslaget.

Vi blir 8 vuxna och 2 barn, kommer äta grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde till förrätt, helstekt ryggbiff, gnocchi, gröna bönor och bearnaisesås till huvudrätt samt frusen cheesecake med choklad och hasselnötter till efterrätt. Rödvin till huvudrätten och mängder med bubbel i övrigt, är planen!

Tips: för de som inte älskar pepparrot kan man istället riva äpple ...eller man kan riva äpple och ha i ändå. Jag brukar toppa med lite räkor också.
Aha, aldrig hört. Men jag kan tänka mig att det funkar, även om jag personligen älskar pepparrot :D

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur