Nyårsmat!

Å herregud, man ska inte snabbskumma, jag läste det först som Pol Pot :nailbiting: och undrade varför i h-vete man uppkallat ett vin efter Khmer Rouge. :cautious:

OT: Som vanligt blir det jag och katten. Traditionen bjuder kinesisk hämtmat men ingen bra restaurang i Bollnäs :arghh: så det blir alternativet sushi om mitt sushiställe håller vad de lovat, dvs att de är öppna på nyårsafton. Alternativt libanesisk om den är öppen. Sedan chatt med människor från olika världsdelar tills vi hunnit fira nyår. Brukar orka östkusten men inte väst i USA. Till detta pommac :d

Kommer hänga här en del också om det är någon annan som har lust att snattra lite. :)

Det är särbons favorit... och han kallar det för Pol Pot ;) :rofl:

Går det inte att skilja barnen och hunden åt så att barnen inte behöver vara rädda och ledsna på nyåret?
Tyvärr inte :(
Vi bor väldigt litet (håller på att bygga till) så det finns inga möjligheter att gränsa av. Dessutom hörs schäferskall ordentligt :(

Men vi är 4 vuxna så om en av oss tar hunden och gästerna roar sonen, som jag inte tror berörs lika mycket av Loppans ångest, så får den andra ta dottern (7,5 mån) som redan visat att hon speglar hur andra mår.

• Gilla
Reactions: Sar
Blir väl att äta upp skinkan som är kvar innan man måste jaga den runt så har jag en burk med sursild som jag åxo ska avsluta och lite prinskorv så det får bli min nyårsmat

Vi ska äta ugnsrostade rotfrukter med fläskfilé och vildsvin. Blir jag, mannen och 2 barn då hunden är nykastrerad och hans första nyår. Med andra ord lugnt då de småbarnen sover innan 20 :D

Har ni tips på bra recept på vildsvin så tas det tacksamt emot eftersom min man glömt av sin svågerns tips :laugh:

Var tvungen att börja fundera ut en meny nu när jag såg tråden. Vi har precis skaffat hund och tänkte att vi stannar hemma, bara jag och mannen, och tar det lungt (Vi använder henne som ursäkt i alla fall, idag promenerade vi förbi skjutbanan precis som de satte igång att öva och hon verkade inte bry sig det minsta :up: föregående ägare säger samma sak men det är ju i alla fall skönt att ha något att skylla på :angel:)

Tror jag landat i att det på dagen blir någon slags långpromenad med häst, hund och kanske att min familj kommer förbi en sväng då. I så fall blir det nog traditionsenlig grillkorv till lunch ute vid stallet :D

Menyn för kvällen blir i alla fall (tror jag):
  • "Välkomst"snacks med bubbel, där mina idéer just nu är minihasselbackspotatisar med rom och gräddfil, parmalindad sparris och kantarellkrustader.
  • Gratinerad hummer
  • Köttfondue med lamm, oxfilé och vad som nu finns att få tag på med lite goda tillbehör
  • Cheesecake i glas med färska bär om jag hittar några
Sen funderar jag på att köpa hem ett pussel eller något spel att roa oss med fram till midnatt och då servera lite ostbricka till det. Blir hur som helst "finporslinet", glitter, massa levande ljus och (för en gångs skull) inga mjukiskläder :rofl:

Jag är suuur :mad:
Hade sett fram emot att äta lammfilė på nyår men det sket sig. Handlade i dag och det gick inte att finna Svenskt lamm på varken Ica eller Coop här. Det enda som fanns var från NZ och det till det fantastiska priset av 399:- kilot.

Hell no!

Det fick bli oxfilé från sverige i år igen. Ville bjuda på nått annat i år ju. Det fanns fina ryggbiffar i bit också men vi kom över ett parti med kort datum i höstas och har ätit det en del helger så det känns inte lika festligt just nu.

Jag ska ut och flyga på nyårsafton. Inte drömläget men det skilde flera hundra jämfört med den 29:e (som jag egentligen ville åka) och eftersom detta är en extrem budgetsemester tyckte jag att det fick funka.

Själva tolvslaget lär jag tillbringa i luften. Nyårsmiddagen tror jag får bestå av att jag inmundigar en döner:d vid mellanlandningen i Istanbul. Kanske med en turkisk öl till. När jag bokade kände jag att det var lite öken med att flyga på nyårsafton. När jag nu skriver det här känner jag att jag ser fram emot döner och en kall Efes väldigt mycket!:rofl:

Så nu hoppas jag verkligen inte att döner-stället är stängt, för då blir jag fan kränkt!:mad:

Kommer fira nyår ensam och kommer inte orka äta en tre-rätters själv, så jag går direkt på huvudrätten som blir inbakad oxfilé och till det serverar jag troligen en potatis- och jordärtskocksgratäng eller så blir det potatis- jordärtskocksmos. Till dessert blir det blandade smaker hemgjord glass (frystömning ;) ) och naturligtvis ett glas skumpa till midnatt :)

Vi ska hem till bekanta på nyår! Det blir jag och sambon med vår snart 4 månaders bebis, samt två vänner, deras snart 1.5 åring och två hundar. Kommer bli toppenmysigt (eller total kaos :angel:) men trevligt oavsett!

Menyn:
Försnacks: Chips med löjrom, smetana och rödlök
Förrätt: Sallad på babyspenat, granatäpple, pinjenötter, kavring, pancetta och pilgrimsmussla. Honung och citronvinegrett
Huvudrätt: 3 sorters kött (inte helt bestämt vilket än) (men det ska iaf grillas) potatisterrin, ugnsbakad morot, rödvin/portvinssås och konjakssås
Efterrätten står värdparet för så det blir en överraskning :) Hoppas på nåt med choklad, eller glass, eller vanilj.. Eller vad som helst egentligen, älskar mat :D

En vän till mig kommer på förmiddagen och stannar fram till fem nån gång. Så jag blir trots allt inte helt själv hela nyåret :). (Hon försökte få mig med sig vidare först men vet ju att jag vill va hemma och ha koll på hästarna och hunden på nyår.)
Funderar på att göra en lite trevligare lunch. Verkar vara vanlig med skaldjur och det låter verkligen gott!

Jag tror jag blir själv, men det hindrar ju inte att jag äter lite festligare, funderar på hembakt bröd med vitlökssmör eller tzatziki till förrätt, "skinka" och rotfruktsgratäng och grönsallad till varmrätt och så nyttig chokladmousse med hallon till efterrätt =). Och så vitt vin till. =)

//r

Jag är suuur :mad:
Hade sett fram emot att äta lammfilė på nyår men det sket sig. Handlade i dag och det gick inte att finna Svenskt lamm på varken Ica eller Coop här. Det enda som fanns var från NZ och det till det fantastiska priset av 399:- kilot.

Lamm finner man i princip aldrig i butiker, mutton som kallas för lam däremot brukar det finnas gott om. Gott det med iom att det är ungdjur, men jag stör mig på att det marknadsförs som lamm :cool:

Här blir det följande :d

Förrätt
Hemgjord laxpaté på hembakat, rostat lantbröd, kall romsås och toppad med en lite syrlig, krämig räkmoussequenell och lite pynt såklart

Huvudrätt
Hasselbackspotatis med helstekt älgkalvfilé, smörslungad grön sparris och rödvinssås

Efterrätt
Vit chokladmousse med frusna skogshallonsmulor

Laxpatén går ju finfint att göra lite i förväg, så den har precis kommit ut ur ungen och står för avsvalning i matkällaren :D

Lamm finner man i princip aldrig i butiker, mutton som kallas för lam däremot brukar det finnas gott om. Gott det med iom att det är ungdjur, men jag stör mig på att det marknadsförs som lamm :cool:

Förrätt
Hemgjord laxpaté på hembakat, rostat lantbröd, kall romsås och toppad med en lite syrlig, krämig räkmoussequenell och lite pynt såklart

Huvudrätt
Hasselbackspotatis med helstekt älgkalvfilé, smörslungad grön sparris och rödvinssås

Efterrätt

Laxpatén går ju finfint att göra lite i förväg, så den har precis kommit ut ur ungen och står för avsvalning i matkällaren :D

Närproducerad lamm finns i Saluhallen i stan. Men tre mil enkel väg och en stad i mellandagsrea, nej tack.
Här åker jag ut från huset och förskjuts från släkten om jag serverar lax, om jag inte kan garantera att den är vildgångad och absolut inte stödmatad :p

//Sambo med en fiskenörd och syster till en ännu värre fiske och naturnörd

Förrätt

Huvudrätt

Efterrätt

Nu är jag säkert korkad :o Men om mutton är ungdjur, vad är lamm då? Köttet alltså? Är det från vuxna får eller från pyttelamm?
För i min värld är ett lamm ett ungt får, liksom, men är det mutton?

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka