Nyårsmat!

Brunch 11 personer
Mimosa
Cremé Ninon (grön ärtsoppa med grädde och champagne)
Eggs Benedict på bagel med avokado och spenat
Mangosorbet med mynta och champagne

Middag 5 personer
Skagentoast
Gratinerad hummer med smör, persilja och vitlök
Citronsorbet med champagne

Sen blir det en hejdundrande hemmafest med tomtebloss, bubbel och stiliga karlar

Jag är så himla trött på mat efter julfirandet (maten tar ju aldrig slut :arghh:) och efter att jag har läst igenom tråden med alla lyxiga (och komplicerade) maträtter så känner jag mig farligt sugen på att äta stuvade makaroner och stekt falukorv.

Jag är så himla trött på mat efter julfirandet (maten tar ju aldrig slut :arghh:) och efter att jag har läst igenom tråden med alla lyxiga (och komplicerade) maträtter så känner jag mig farligt sugen på att äta stuvade makaroner och stekt falukorv.

Det var länge min plan också, fast nåt vegetariskt alternativ till falukorven :D
Nu blir det ändå trerätters, men en extremt enkel sådan med nästan bara frysmat :up:

Felix färdiga rätter? :D
Inte långt ifrån :D
Jag försökte få igenom att varmrätten skulle bli en sån här, men det röstades tyvärr ner :(
ristorante-pizza-mozzarella-pizza-und-snacks.png

De serverar ju dessutom uppenbarligen vin till på bilden, så hur kan det INTE vara festligt nog?!

Vi är fyra vuxna och en hund.

Snittar och välkomstdrink när vi kommer till det andra paret.
Därefter fixar jag och maken förrätten som kommer bli svartrotssoppa med örtolja och parmachips. Sauvignon Blanc.
Därefter löser värdparet köttfondue med hemmaslagen bearnaisesås och andra tillbehör. Rött vin av något slag.
Efterrätten står vi för och då blir det hemmagjord vaniljgelato, Äppelsorbet, stekta äpplen, äppelchips och salt kolasås. Småbubbligt dessertvin till det.

Ska bli gött!

Hemma hos oss, 6 vuxna och 4 (små) barn.

Förrätt blir jordärtskockssoppa ned parmachips. Varmrätt helstekt entrecote med chimichurribearnaise och potatispuré. Efterrätt 3 sorters hemgjord glass (after eight, vanilj, hasselnöt) med maränger, grädde pch chokladsås. Dryck står ett av de andra paren för så jag hoppas att det passar :angel:

Mums :p :d :love:

Åh, en själsfrände! Här är vi farligt nära fryspizza och chips till "nyårsmiddag". :meh:

Jag och maken vandrade runt planlöst i mataffären igår omringade av alla nyårsmatshandlande människor och jag kände bara att jag orkar inte! Alla köper skaldjur, jordärtskockor eller kronärtskockor, dyrt nötkött, potatis och grädde till gratäng eller puré och så ska de ha pannacotta, cheesecake eller nåt kladdigt chokladigt till efterätt med exotiska frukter (det uppstod vild dispyt över sista lådan med physalis på Ica Maxi). Själv blir jag helt motvalls och vill typ sätta mig med en skål havregrynsgröt. :cautious:

(Jag tror att jag kanske är nyårs-Grinchen :crazy:)

Vill inte lämna hunden själv så jag firar allena med honom :) Tänker dock lyxa till det ändå, tror jag kör på smördegsinbakad quornfilé med ngn slags potatisvariant och en god sallad. Till efterrätt tänkte jag ge mig på gelatinfri pannacotta, funderar lite på vad som är bäst gelésocker eller agar agar eller vad...

Vill inte lämna hunden själv så jag firar allena med honom :) Tänker dock lyxa till det ändå, tror jag kör på smördegsinbakad quornfilé med ngn slags potatisvariant och en god sallad. Till efterrätt tänkte jag ge mig på gelatinfri pannacotta, funderar lite på vad som är bäst gelésocker eller agar agar eller vad...

Gelésocker fungerar bra :)

Till efterrätt tänkte jag ge mig på gelatinfri pannacotta, funderar lite på vad som är bäst gelésocker eller agar agar eller vad...

Gelésocker helt klart. Jag har inte lyckats få till det med agar agar. Det enda som är ett problem ibland är sötman men det beror på hur känslig du är och vad du väljer att smaksätta med.

Vill blir 11 vuxna och 4 barn på nyår.
Middagen blir trerätters
Hemmagjord svampravioli och vitvinssås till förrätt.
Tjälknöl med portvinssås och pommes duchesse med västerbottenost samt frästa champinjoner och ugnsrostade körsbärstomater. Kommer även ha pull-apart garlic, herbs and cheese bread pga krav från gästerna.
Efterrätt blir en enkel Gino med hemmagjord karamelliserad ölglas.

Lamm finner man i princip aldrig i butiker, mutton som kallas för lam däremot brukar det finnas gott om. Gott det med iom att det är ungdjur, men jag stör mig på att det marknadsförs som lamm :cool:

Haha ja men där är lammungar under ett år, punkt ;). Det säljs i princip inget kött i Sverige från får (lamm).

Nä nu blir jag förvirrad :p! I min värld (har jobbat på slakteri i Norge) så slaktas lammen som är födda på våren, på hösten samma år. B-laget som inte nått slaktvikt sparas eventuellt till vårkanten och blir "påsklamm" (oftast med dålig ekonomisk vinst och ringa kvalitet som resultat). Ungdjur ser man bara vid enstaka tillfällen, typ om det visat sig att de inte lever upp till förväntningarna som avelsdjur. Sparar man alltså på lammen tills de är över året innan de slaktas i Sverige och vad är i så fall idéen med det :confused:? Verkar ju väldigt oekonomiskt!

Nä nu blir jag förvirrad :p! I min värld (har jobbat på slakteri i Norge) så slaktas lammen som är födda på våren, på hösten samma år. B-laget som inte nått slaktvikt sparas eventuellt till vårkanten och blir "påsklamm" (oftast med dålig ekonomisk vinst och ringa kvalitet som resultat). Ungdjur ser man bara vid enstaka tillfällen, typ om det visat sig att de inte lever upp till förväntningarna som avelsdjur. Sparar man alltså på lammen tills de är över året innan de slaktas i Sverige och vad är i så fall idéen med det :confused:? Verkar ju väldigt oekonomiskt!

Nej det är ju det jag försöker säga att de inte gör ;). Jag har iaf aldrig hört talas om det. Men hen som skrev det gick upp i rök...

Funderade på lammstek, men nej orkar inte, så det blir hämtmat, det enda jag köpt är Pommac till nyåret och jag tror jag har en förpackning sorbet någonstans. Äter fortfarande upp julmaten och börjar må lite illa :meh: Den tar aldrig slut. Snabbmakaroner låter inte helt fel men jag orkar inte ens laga det.

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka