Nyårsmat!

Gah. Vi gjorde ett sista försök att ta vårt medborgerliga ansvar, bete oss som vuxna och inhandla någon sorts svennebanan-nyårsmiddag idag...men då brakade bilen ihop så det blev totalt tre timmar av vänta på bärgning och vänta i bilverkstan och sen brakade vår trötta 1,5-åring ihop när vi efter dessa härliga timmar gick in i en totalt kaotisk matbutik (en kvinna SKREK åt personalen för att de hade sålt slut på hummer :eek::confused:) så vi gav upp och drog hem. Blir hämtmat för oss vuxna imorgon och dottern får sin favoriträtt korv med broccoli. Blir nog ett bra nytt år ändå.

(Gud, jag ÄR ju nyårs-Grinchen!)

Weeee både kolgrillen och sushistället har öppet imorgon. Så det blir meze till förrätt och sushi eller yakiniku till 'varm'rätt. Sedan några Noblesse som är kvar sedan jul och ska se om jag kan rota fram min sorbet. :up:

Katten ska få extra special lyxig Sheba, iofs var den ingen hit på julafton så möjligtvis *host* köper jag en yakiniku till henne eftersom hon av någon för mig underlig anledning älskar det. Nepp, hon är absolut inte bortskämd :angel: När hon ätit sig mätt så kan jag äta upp resterna. :D

Vi firar hemma, jag och maken och barnen. Vår meny ser ut så här:
Förrätt: smördegsbakelse med kräftstjärtar
Huvudrätt: ankbröst med potatisgratäng (anka har blivit ”vår oxfilé”, vi äter alltid det på nyår)
Efterätt: glass med banan och chokladsås (enkelt och gott)

Dryck blir mousserande äppelmust och (förhoppningsvis) cremant. Jag tar gärna ett glas rött också. Vi är kanske lite fåniga men vi försöker att alltid ha en nykter körbar vuxen när vi är med barnen.

Vi firar med vänner som kommer hit. Blir lugnt eftersom jag är väldigt gravid :p men höjdpunkten är alltid att laga god mat ihop så det är där vi lagt det enda krutet.
Vi har planerat detta:
- Skummig jordärtskockssoppa med curry, skaldjur och löjrom till förrätt.
- Ankbröst med apelsinsky, svartrötter och sötpotatispure till huvudrätt
- Saffranscheesecake (frusen) med färska hallon till efterrätt.

Alltså toast skagen är typ min specialitet! :D Ni måste smörsteka brödet i panna!
Ja, utan smör åker prästens lilla kråla rakt ner i fängelset utan att passera "GÅ".

Jag och min partner kommer ligga hemma i bara småbyxorna och tälja lagrad hårdost med kniv och sippa Lambrusco. Kanske försöka ta oss igenom en av de många True Colors cava vi samlat på oss, och skåla för ett mer tolerant 2018.
78045-01.jpg

Egentligen skulle vi jäsa hemma i badkaret med en Bollinger avsett för just detta ändamål. Men då vi ska tillbringa nyårsförmiddagen på SPA är vi fasen ganska färdigbadade och får fortsätta lagra vår Bollinger till nästa gång flockbadarandan faller på.

Insåg jag har mycket mat över sedan igår så sköt upp min Flygande Jakob till i morgon. Har också tagit upp räkor för att äta räkmacka några dagar så det blir nog lunchen efter stallet o kanske nattmat efter några timmar till i stallet vid tolvslaget. Firar inte och behöver vara hos min rädda häst vid 00. Ska bara fixa hemma i lugn o ro annars, ska bli skönt :)

Vi ska fira tillsammans med ett par grannar. Vi kör på två förrätter, två huvudrätter och en efterrätt. Vi är alla stora fans av våra sous vide-maskiner, så det är perfekt att ha två maskiner att leka med.

Min man håller för tillfället på att sous vida en fördrink med rödbetor, kakaonibs, sprit och lite annat mumsigt som sen ska blandas med skumvin. Till maten har vi Champagne, rödvin och en liten flaska Sauternes till desserten.

Förrätt 1: Älgcarpaccio
Förrätt 2: Hummersoppa
Huvudrätt 1: Sous vidad torskrygg med brynt smörhollandaise
Huvudrätt 2: Sous vidad oxfilé med rödvinssky och tryffelpotatispuré
Efterrätt: Pavlova med bär

Det lät spännande.. .

Supergott! Till 2 toast brukar jag ta två skivor Rasker (tycker det är godast). Steker. Sen lägger jag salladsblad. Sen rör jag ihop en burk (tror det är 170g avrunnen kräftstjärtar) med en burk creme fraiche och så knappt en cantadou pepparrot. (man kan ha i rödlök men den skippar jag då sambon inte gillar lök). Blandar o lägger upp på skivan. Sen på med några kräftstjärtar och en skiva citron och dill. Mums!

Jag och min mamma har som tradition att vi käkar kräftor på nyår :D

Ingen av oss är sådana som tycker att det behöver firas, och vi brukar båda va rätt trött på tung mat efter jul.

Åå vad jag saknar nyårskräftskivorna vi brukade ha för några år sedan. Kräftor på nyår är perfekt!

Vi blir 5 eller 6 st, sambon + våra barn (ett är ev ute på vift :eek: ) samt svärmor och svägerska.

Förrätt:
Gratinerade kräftsmörgåsar (låter inte så spännande, men de är sjukt goda)

Huvudrätt:
Helstekt oxfilé m potatisgratäng och Jensens favoritsås

Efterrätt:
Marängsviss

Eftersom det blev Oxfilé istället för lamm så bytte jag ut rödvinsreducering till en klassisk pepparsås som min kock till far en gång lärde mig att göra.
Morot, konjak, estdragon, timjan, vitpeppar, svartpeppar, grönpeppar, dijonsenap, tomatpuré, riktig grädde, kalvfond och en liiiten skvätt rött för syrans skull.
Nu har den fått koka ihop och ska få stå och dra till sig tills i morgon då jag bara behöver sila av och värma :)

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka