Nyårsmat!

Närproducerad lamm finns i Saluhallen i stan. Men tre mil enkel väg och en stad i mellandagsrea, nej tack.
Här åker jag ut från huset och förskjuts från släkten om jag serverar lax, om jag inte kan garantera att den är vildgångad och absolut inte stödmatad :p

//Sambo med en fiskenörd och syster till en ännu värre fiske och naturnörd
Jag bor typ granne med en laxförande älv, så fiske och naturnördarna kan sova lugnt ;)

Nu är jag säkert korkad :o Men om mutton är ungdjur, vad är lamm då? Köttet alltså? Är det från vuxna får eller från pyttelamm?
För i min värld är ett lamm ett ungt får, liksom, men är det mutton?

Enkelt förklarat så är mutton = "tonåring".

Lamm - ungdjur - får (bagge/tacka)

Jag är suuur :mad:
Hade sett fram emot att äta lammfilė på nyår men det sket sig. Handlade i dag och det gick inte att finna Svenskt lamm på varken Ica eller Coop här. Det enda som fanns var från NZ och det till det fantastiska priset av 399:- kilot.

Hell no!

Det fick bli oxfilé från sverige i år igen. Ville bjuda på nått annat i år ju. Det fanns fina ryggbiffar i bit också men vi kom över ett parti med kort datum i höstas och har ätit det en del helger så det känns inte lika festligt just nu.
Har du varit på väne-Ryrs kött? De har superfint lammkött (och nöt). Blir en bit för dig att åka men så värt det skulle jag säga :)

Har du varit på väne-Ryrs kött? De har superfint lammkött (och nöt). Blir en bit för dig att åka men så värt det skulle jag säga :)

Nej hade ingen aning om att de hade kött där. Vi åker till Uddewalla Saluhall ibland och sommartid så har de en riktig charkbutik inne i Ljungskile. Väne-Ryr är inte så långt om man genar över Forshälla :)

@Gnist jag har aldrig ens hört ordet "mutton"? Vad är definitionen på det??

//lammproducent i liten skala

PS Här finns lokalt lamm att köpa, både på Coop å ICA och även i mer specialaffärer.

Nej hade ingen aning om att de hade kött där. Vi åker till Uddewalla Saluhall ibland och sommartid så har de en riktig charkbutik inne i Ljungskile. Väne-Ryr är inte så långt om man genar över Forshälla :)

En liten, liten butik. Öppen ett par dagar i veckan, men jättefint kött de gånger vi handlat där. Lokalproducerat såklart! Å så har de en massa fina fårskinn som är svåra att bara gå förbi :angel:

En liten, liten butik. Öppen ett par dagar i veckan, men jättefint kött de gånger vi handlat där. Lokalproducerat såklart! Å så har de en massa fina fårskinn som är svåra att bara gå förbi :angel:

Åh...jag vill ha massa fårskinn. Gråa, lockiga :love:
Men de är ju så dyra :cry:

PS Här finns lokalt lamm att köpa, både på Coop å ICA och även i mer specialaffärer.

Ok nu har jag googlat och ser att det är ett amerikanskt begrepp för får mellan 1 och 3 ÅRS ålder. Vid den åldern kallar vi det får i Sverige (eller möjligen ungtacka). Lamm är under ett år, punkt.

Citerar mig själv.
Jag bor typ granne med en laxförande älv, så fiske och naturnördarna kan sova lugnt ;)

Enkelt förklarat så är mutton = "tonåring".

Lamm - ungdjur - får (bagge/tacka)

/Fd lammproducent i medelstor skala

Vi ska till svågern och svägerskan på nyårsmiddag. Vad varmrätten blir har jag ingen aning om, men förrätten, som maken ansvarar för, blir någon sorts toast med räkor, aioli, kanske lite avokado och sallad också. Jag har hand om efterrätten och kunde inte bestämma mig, så det blir en ganska syrlig hallonpannacottapaj, små kolapajer med flingsalt och ”pots de creme au chocolat”. :D

Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar äta varje år?

Jag är egentligen inte alls intresserad av att "fira", men resten av familjen vill äta iallafall trerätters lite finare middag osv. Jag behöver därför lite tips och idéer!
Mina önskemål är att det är snabbt och lättlagat, "enkla" smaker (jag gillar oftast inte avancerade maträtter med "konstiga" smaker osv, tänk typ barnvänligt) och allra helst vegetariskt eller fisk.
Efterrätten är enkel, det blir nog kladdkaka, marängsviss eller gino. Så där nånstans är amibitionsnivån. Tips på förrätter och efterrätter tas tacksamt emot!
Även förslag på goda alkoholfria drinkar vore kul att få.
Det blir jag, sambon och min mamma på nyårsafton. Till middag blir det lamm (inte bestämt exakt bit än), från grannen, och till efterrätt brylepudding. Ev gör sambon nån förrätt till sig och min mor också, jag är inte nån förrättsmänniska. Har massor av choklad av diverse sorter kvar från julen så det lär ätas under kvällen.

Som det ser ut nu blir det blandade tapas till förrätt (så smidigt att ha stående framme under allmänt mingel dessutom), varmrätten blir Wellington med tillbehör, och slutligen choklad- och hallontårta som dessert. Lämplig alkohol till varje rätt är ännu inte klart.

Kommer fira nyår ensam och kommer inte orka äta en tre-rätters själv, så jag går direkt på huvudrätten som blir inbakad oxfilé och till det serverar jag troligen en potatis- och jordärtskocksgratäng eller så blir det potatis- jordärtskocksmos. Till dessert blir det blandade smaker hemgjord glass (frystömning ;) ) och naturligtvis ett glas skumpa till midnatt :)
Fick precis några svenska kräftor av grannen och funderar på att tina upp dem till förrätt - någon som har förslag på något bra tillbehör som inte är för "stabbigt" och mättande?

Det blir maken och jag, 5 hundar och de oinbjudna mössen :D Vi firar alltså hemma, och hundvaktar en kompis hundar pga den ena är hemskt skotträdd och här är lugnt.
Vi har tidigare år köpt en färdiglagad 3-rättersmeny från en restaurang och jag såg att de skulle ha det i år också, men vet inte om jag är för sent ute med att beställa. Det var grymt smidigt att bara hämta och värma maten!
Annars blev jag grymt sugen på både gino och toast skagen, hmmm :d
Nä, vi blev så sugna på toast skagen, så det blir det till förrätt, västerbottensostgratinerad kyckling med potatisgratäng till varmrätt och gino till efterrätt :D

Liknande trådar

Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: nickan1
·
Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka