Nya vi som målar-tråden!

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.

Yes!

Story:

När frihetskämpen Tell blev gripen av fogden så tvingade de honom att visa hur skicklig han var med sitt armborst. Straffet blev att han skulle bevisa det genom att träffa ett äpple, som placerades på huvudet på hans son.
När frihetskämpen Tell blev gripen av fogden så tvingade de honom att visa hur skicklig han var med sitt armborst. Straffet blev att han skulle bevisa det genom att träffa ett äpple, som placerades på huvudet på hans son.

Enligt legenden tog Tell upp två pilar och sköt sedan mot sin son. Han klöv äpplet mitt i tu. Fogden frågade varför Tell hade två pilar, då svarade han att den andra pilen var för fogden om den första träffat sonen.

(och innan ngn kommer in och ifrågasätter den historiska riktigheten. Ja jag är medveten om att den är i paritet med bibliska skapelseberättelsen ;) )

Jag hoppas att han ska mjukna till lite när jag kan börja lägga detaljer och skuggor. Ska också fixa skevheten kring ögonen och sänka ena yttre ögonvrån och då tror jag att han kommer se lite mindre bister ut
Jag är imponerad av att du lyckades få fram en maskulin figur - annars är det en av svårigheterna när man målar.

Figurerna får gärna det egna genuset eller blir en fantasibild - och tyvärr syns det mest hos kvinnliga konstnärer. Förmodligen beror det på att vi är vana vid "den manliga blicken". Något som egentligen gör kvinnliga konstnärer intressantare. Särskilt som kvinna är det en bitch-slap att inse hur mycket ett kvinnligt perspektiv ändå skaver.

Jag är imponerad av att du lyckades få fram en maskulin figur - annars är det en av svårigheterna när man målar.

Figurerna får gärna det egna genuset eller blir en fantasibild - och tyvärr syns det mest hos kvinnliga konstnärer. Förmodligen beror det på att vi är vana vid "den manliga blicken". Något som egentligen gör kvinnliga konstnärer intressantare. Särskilt som kvinna är det en bitch-slap att inse hur mycket ett kvinnligt perspektiv ändå skaver.

Tack du ❤️ Det visste jag inte. Första gången jag målar en kille!
Är inte helt nöjd med hans ansiktsuttryck men det blir ju aldrig ett färdigt resultat på bara två lager. Måste ha lite tålamod.

Jag har tappat lite gnistan 😅
Men tvingade mig att gå ner en timme och måla. Plockade fram en duk jag påbörjade för några månader sen. Ett alternativ hade ju varit att måla över och börja om men istället märkte jag att jag ganska snabbt korrigerade de största misstagen.

A134E8BD-2290-49CD-AB02-B1500EA21541.jpeg

(Film på Instagram stories)

Senast ändrad av en moderator:
Nu är äntligen hela duken täckt med ett grundlager. Nu ska detta torka ett dygn eller så innan jag kan måla vidare. Nästa steg är att måla huden så att den blir levande och korrigera skevheter i ansiktsdragen.
Fotot visar inte alls vad jag ser. Kanske för att min hjärna redan ser nästa steg liksom ”före” 😅😅

781EB2E9-887C-499C-9667-219D2C7BDC51.jpeg

Lite märkligt ljus i trapphuset... la en film på insta också

Nu är äntligen hela duken täckt med ett grundlager. Nu ska detta torka ett dygn eller så innan jag kan måla vidare. Nästa steg är att måla huden så att den blir levande och korrigera skevheter i ansiktsdragen.
Fotot visar inte alls vad jag ser. Kanske för att min hjärna redan ser nästa steg liksom ”före” 😅😅

Visa bifogad fil 56874

Bra jobbat med uttrycket! Han ser mer rädd och ängslig ut nu :up:

Visa bifogad fil 56874

Saknar ett djur... Mask i äpplet? :D

Visa bifogad fil 56874

Det ar exact min sonson, men lite aldre. Till och med harfargen har du fatt till! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 921
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30