Nya vi som målar-tråden!

  • Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Zorn använde också i många av sina målningar en starkt begränsad palett bestående av ett fåtal färger, den klassiska Zornpaletten bestod av zinnober, gulockra, elfenbenssvart och blyvitt. Zinnober (kvicksilversulfid) används inte alls idag pga giftighet och den är dessutom inte helt beständig och blyvitt väldigt sällan på grund av giftighet men zinnober kan ersättas med kadmiumrött och blyvitt ganska väl med zinkvitt.

Ett tips om man målar stort och med mycket färg är att testa och köpa löst pigment och själv blanda med linolja. Kadmiumpigment och andra giftiga skall man inte hålla på med men det finns många andra giftfria färger att upptäcka som alla jordfärgerna t.ex. Och det blir billigt, jag köpte precis ett gäng pigment och de kostade knappt hundra kronor kilot, ungefär lika mycket som liten 37ml tub konstnärsfärg kostar.
 
Funderade lite på Zorns palett och han måste ha haft en grön färg också. Sen stavas det cinnober på svenska. Mest fel i det jag skriver känns det som.
 
xADQzQf.jpg

Pigmenten man köper är i form av ett fint pulver, bilden visar Engelsk rött vilket i princip är finmald tegelsten. De pigment jag använder är för vanlig färg fast de finns även i "konstnärskvalitet" som kostar lite mer men jag har inte märkt någon skillnad. Nu målar jag mest på huset men jag kör samma även om det är en tavla jag målar bara det att jag gör färgen tjockare.
 
Jag är också väldigt otålig och vill att det ska gå SNABBT. Det gör det också men dock på bekostnad att det ibland då istället blir FEL! :p
Med akryl har du ju fördelen att det torkar snabbare, så du kan ju jobba på snabbare med dina lager.

Det går MYCKET färg främst till att täcka! Jag använder oftast inte palett till att täcka större områden på duken utan blandar färgen från tuben direkt på duken. Ibland blandar jag ut med målarmedium, men det är mest för att det ska gå snabbare, färgmängden är densamma då eftersom jag ändå måste måla ett tjockare lager ovanpå.

När det gäller färger så använder jag mkt få färger egentligen. Nästan allt går att blanda med några få pigment.

Mina basfärger är:

Kadmiumröd
Neapelgul
Fransk ultramarin
Bränd umbra
Blandvitt (nån oljigare typ zinkvit för att mixa med)
Titanvit (tjockare, täckande vit för att göra tex highlights i senare lager)

Har jag dessa kan jag måla allt!
Ibland när jag målar växtlighet så har jag en mer citrongul då jag upplever att den neapelgula inte blir "gul" nog när jag blandar den med det gröna.

Men det är allt!
Jag tycker inte att det vore orimligt att du ansökte till vårsalongen https://www.liljevalchs.se/om/varsalongen/ansokan-till-varsalongen-2021/
 
xADQzQf.jpg

Pigmenten man köper är i form av ett fint pulver, bilden visar Engelsk rött vilket i princip är finmald tegelsten. De pigment jag använder är för vanlig färg fast de finns även i "konstnärskvalitet" som kostar lite mer men jag har inte märkt någon skillnad. Nu målar jag mest på huset men jag kör samma även om det är en tavla jag målar bara det att jag gör färgen tjockare.
Har du några bra tips när man arbetar med rött? När man gör ljusdagrar vill man inte ha rosa och när man lägger skuggor vill man inte ha brunt.

Mvh Ogillar rött :(
 
Har du några bra tips när man arbetar med rött? När man gör ljusdagrar vill man inte ha rosa och när man lägger skuggor vill man inte ha brunt.

Mvh Ogillar rött :(
Det är nog lite över min förmåga att ge råd om det tyvärr, jag blandar mest på känsla och ser om jag tycker det är fint och det kan bli lite hur som.
 
Har du några bra tips när man arbetar med rött? När man gör ljusdagrar vill man inte ha rosa och när man lägger skuggor vill man inte ha brunt.

Mvh Ogillar rött :(

Jag gillar det köttiga röda! Vill sällan ha det som drar åt tegel. Kanske därför jag är besatt av den kadmiumröda. Den är liksom varm och kall samtidigt. Är ju ingen expert som @Anders verkar vara men har inte fått den köttiga mustigt röda utan den färgen (och i sennelier). En liiiiten tub kostar typ 500 kr och ev kanske man blir lite förgiftad på kuppen men ...?

Här är en gammal bild från en lite tafflig grej jag började med (och aldrig avslutade ) när jag precis börjat måla. Men jag älskar det intensivt röda!

CA9F0DE0-02AE-4632-83C8-A55F740357E5.webp
 
Är ju ingen expert som @Anders verkar vara men har inte fått den köttiga mustigt röda utan den färgen (och i sennelier). En liiiiten tub kostar typ 500 kr och ev kanske man blir lite förgiftad på kuppen men ...?
Jag är ingen expert! Jag har bara snappat upp lite saker här och där i ämnen som jag tycker är intressanta, färgpigment och i synnerhet jordfärgerna är kul tycker jag :)

Kadmiumrött kom som en ersättare till cinnober (som är grymt giftig) men nu finns azofärger som ersättare till kadmiumrött. Billigare och inte giftiga men jag har inte använt kadmiumfärger så jag vet inte hur lika de är.
 
Jag är ingen expert! Jag har bara snappat upp lite saker här och där i ämnen som jag tycker är intressanta, färgpigment och i synnerhet jordfärgerna är kul tycker jag :)

Kadmiumrött kom som en ersättare till cinnober (som är grymt giftig) men nu finns azofärger som ersättare till kadmiumrött. Billigare och inte giftiga men jag har inte använt kadmiumfärger så jag vet inte hur lika de är.

Jag upplever inte att det blir samma. Försökte läsa nu på min kadmiumröda men den var så kladdig. Vet att de har sagt på Konstnärshandeln att vissa färger har ersatts av mindre giftiga ämnen men fortfarande kan ha kvar sitt ursprungliga namn. Ska fråga nästa gång när jag handlar färg!

Många färger varierar också enormt mellan fabrikat. Tex Beckers neapelgul funkar inte alls att blanda hud med. Den är för brun och har för dåligt pigment tycker jag. Senneliers neapelgul är mkt mer rik och pigmenterad.
 
Jag upplever inte att det blir samma. Försökte läsa nu på min kadmiumröda men den var så kladdig. Vet att de har sagt på Konstnärshandeln att vissa färger har ersatts av mindre giftiga ämnen men fortfarande kan ha kvar sitt ursprungliga namn. Ska fråga nästa gång när jag handlar färg!

Många färger varierar också enormt mellan fabrikat. Tex Beckers neapelgul funkar inte alls att blanda hud med. Den är för brun och har för dåligt pigment tycker jag. Senneliers neapelgul är mkt mer rik och pigmenterad.
Det ursprungliga Neapelgult används inte längre (ytterst giftig blyförening) utan det är imitationer, kollar du på tuben kanske pigmentet/en står? Om olika fabrikat har använt olika pigment kan det vara förklaringen till varför de skiljer sig åt. Om jag kommer ihåg rätt var det också lite olika meningar om Neapelgult skulle tas med som "Normalfärg" eftersom den stred mot grundprincipen för normalfärgerna, att de skulle ange rena pigment, men färgen ansågs så värdefull att den kom med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det ursprungliga Neapelgult används inte längre (ytterst giftig blyförening) utan det är imitationer, kollar du på tuben kanske pigmentet/en står? Om olika fabrikat har använt olika pigment kan det vara förklaringen till varför de skiljer sig åt. Om jag kommer ihåg rätt var det också lite olika meningar om Neapelgult skulle tas med som "Normalfärg" eftersom den stred mot grundprincipen för normalfärgerna, att de skulle ange rena pigment, men färgen ansågs så värdefull att den kom med.

Jag har ingen koll/kunskap alls om det. Bara målar på känsla. Jag vet att tex Sennelier har olika typer av neapelgul med olika färgkoder. Den jag använder har koden 567.
 
Jag letade upp det på nätet:
Sennelier Neapelgult (ljus), pigment PW6 PW4 PY3 PY74
Beckers Normalfärg Neapelgult ljus, PY 184, PY 42
Så Beckers och Sennelier använder olika pigment, lite lurigt när färgen har samma namn. Det problemet var faktiskt en av anledningarna till att "normalfärgerna" togs fram.
 
Senast ändrad av en moderator:
Skissade lite snabbt upp en ny idé idag. Kan verkligen inte rita/skissa och det ser alltid ut som skit men skissen är för mig mest att jag vill få in motivet på duken och se att kompositionen funkar och allt ryms.
Som vanligt har jag gjort små skisser/mindmaps som jag sedan skalat upp på den stora duken (därav stödlinjer/rutor och siffror).

Ganska mycket av det som syns på skissen ska sen försvinna in i bakgrunden/mörker och tex de kraftiga linjerna runt munnen ska ju försvinna helt.

8DFCA6AB-3BAB-477D-B67D-33E33588BF5A.jpeg
 
Det ursprungliga Neapelgult används inte längre (ytterst giftig blyförening) utan det är imitationer, kollar du på tuben kanske pigmentet/en står? Om olika fabrikat har använt olika pigment kan det vara förklaringen till varför de skiljer sig åt. Om jag kommer ihåg rätt var det också lite olika meningar om Neapelgult skulle tas med som "Normalfärg" eftersom den stred mot grundprincipen för normalfärgerna, att de skulle ange rena pigment, men färgen ansågs så värdefull att den kom med.
Inte helt rätt när jag slog upp. Neapelgult (blyantimonitat) var ursprungligen med som normalfärg, det var först senare som den i de flesta fabrikat ersattes med imitationer både på grund av hållbarhet och giftighet.
 
Skissade lite snabbt upp en ny idé idag. Kan verkligen inte rita/skissa och det ser alltid ut som skit men skissen är för mig mest att jag vill få in motivet på duken och se att kompositionen funkar och allt ryms.
Som vanligt har jag gjort små skisser/mindmaps som jag sedan skalat upp på den stora duken (därav stödlinjer/rutor och siffror).

Ganska mycket av det som syns på skissen ska sen försvinna in i bakgrunden/mörker och tex de kraftiga linjerna runt munnen ska ju försvinna helt.

Visa bifogad fil 57177
Vad då kan inte rita/skissa?
Det där är då bra mycket bättre än jag nånsin kunnat. Säger väl i och för sig inte så mycket :p.
 
Vad då kan inte rita/skissa?
Det där är då bra mycket bättre än jag nånsin kunnat. Säger väl i och för sig inte så mycket :p.

Tack! Jag försöker tänka att skissen är ju bara där som stöd och fyller sin funktion. Det räcker om jag själv förstår vad det är jag skissat/markerat, det behöver inte "se bra ut" liksom. Det är när jag börjar måla det börjar på riktigt!

Hoppas på att kunna dra igång och lägga lite grund på denna nya ikväll. Sen behöver jag lägga lager två på den andra jag påbörjade häromdagen, var nere och kände på duken igår och den är redo att målas på nu! :)
 
Åh, här vill jag också vara med! Har precis tagit upp måleriet igen efter ett uppehåll på över 7 år, pga depression, men har hittat antidepp som fungerar någorlunda ok och gått i terapi i 1,5 år nu och har i och med det klarat av att ta upp penseln igen, klarat hålla igång måleriet i några månader nu trots att jag dippar hårt i perioder! Så det är kul!

Fortfarande ringrostig, sånt som jag förut kunde göra utan att tänka öht kräver numera eftertanke o koncentration. Orkar heller inte sitta i mer än 1 h åt gången men jag känner ändå att det börjar släppa mer och mer.

Här är en porträtt i akvarell föreställande en väns skäggagam:
 

Bifogade filer

  • 20200506_212254.webp
    20200506_212254.webp
    169,5 KB · Visningar: 138
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 921
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp