Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

Hemseorten, Stenkyrkaorten, Suderby är på Gotland och Kågedalen ligger nära Skellefteå.

Jag tycker som du att genomförd lagserie med två godkända dressyr och maraton borde vara kvalificerande för Nationell Lätt.

Okej. Det hjälpte ju inte mig, som bor i Uppsala län. *suck!* :(

Startade man Lagserien 2009 med godkända resultat så blev man direktkvalad till Nationell, så hur kan Lagserien 2010 inte ge kval? Är det för att ponnytravkuskarna tillåts delta i Lagserien eller vaddå?

Jag har egentligen bara en fråga till TR-kommittén: HUR (i helvetesodlarnasriksförbund) är det tänkt att man som lättklasskusk ska kunna kvala till Nationell när det
A) inte arrangeras tillräckligt många kvaltävlingar någonstans förutom på Gotland
och
B) Lagserien inte räknas som kvalificerande, helt plötsligt
???
(Förklara det som om jag vore 3 år gammal, snälla jag ber!)

Och så skulle jag förstås vilja ha svar på hur man kan tävla i en Lagserie när både precision och maraton genomförs som lekisklasser utan någon egentlig möjlighet till placering...? Det blir ju bara tävling i dressyr, så varför ha med M och P då? Den som vinner en precision körd på idealtid har ju inte visat att ekipaget kan svänga snävt och snabbt och har den smidighet som krävs för högre klasser, så det är ju knappast någon merit att skryta med. Och (som när jag vann en sån klass för en massa år sen) så har ju ofta segraren en häst som bara har ett tempo och det tempot råkar vara exakt rätt för den banans idealtid... :crazy: Been there, liksom.

De flesta lokal klass innehåller dessutom inte maraton och det är ju dressyr + maraton som krävs för kval.

Lagserien verkar dessutom som att den kommer skilja ganska mycket mellan distrikten..? Var hittade du infon om den?

I västerbotten bestämdes att minst 1 ekipage i laget ska köra nationell, övriga får välja att köra LA. Men en av tävlingsplatserna har lagt in enbart LB + nationell i proppen? Och hur straffpoängen ska räknas om när nu LA blev en clear round har jag ingen aning om (och dessutom bara 2 grenar), på mötet där reglerna beslutades var vi övertygade om att det bara var LB som inte gick på tid.

När det gäller idealtiden i LA precision så står det väl ingenting om att man inte får använda klocka?

När jag tävlade med idealtid i precision så fick man inte ha klocka, men nu står det nog inget i TR om det, nej. :grin:

Jag kollade i Tävlingsterminen och tyckte att det stod på Johannesbergskuskarnas tävlingar att de var i Lätt B + Nationell Lagserie eller nåt sånt där. Jag hoppas ju att jag har fel och att Lagserien i Stockholm blir i Lätt A! (Eller att några ekipage i laget får tävla Lätt A, så att man kan vara med på ett hörn och samtidigt lyckas kvala till Nationell.)

När det gäller idealtiden i LA precision så står det väl ingenting om att man inte får använda klocka?

Om jag kör precision på idealtid nästa år (OM, alltså...)
Då ska jag :devil: ge min groom ett tidtagarur - köra gärnet (jag SKITER i hur många bollar jag river) - sakta av till LÅNGSAM skritt efter sista porten och korsa mållinjen exakt på tiden. Jag menar publiken måste väl få nåt kul att se på?:angel:

(hoppas att ni läser detta med en nypa salt:D)

Efter drygt 13års uppehåll från tävlingskörning hakade jag på med Anna att försöka få igång körning i Västernorrland, men nu detta .. :cry:
Eftersom rådande regler är så att vi förmodligen inte får igång några nya klubbar (eller kuskar) i distriktet så gäller det att spana in de närmaste tävlingar så man inte förlorar de kvalpoängen man fick i lagserien ifjol (om de nu räknas)
Nu går jag efter tävlingterminen:
Närmaste till mig är Bollnäs 3 timmar enkelväg. Nästa är drygt 5 timmars körning (enl. Googlemaps, alltså utan släp) ca 40mil, antigen norr- eller söderut :devil:
Det ser ut som det blir skogskörning och klubbtävlingar för mig igen – tack SvRF :bow: och adieu.

Om det av intresse så här är det i Storbritannien: :rofl:
http://www.horsedrivingtrials.co.uk/reference/class_structure.htm
http://www.horsedrivingtrials.co.uk/reference/event_organisers/National_Novice_Guidelines_for_Organisers.pdf
Tyskland anammar amerikanska regler....

Många tredagars!!:bump: Härligt!:D

Funderar lite på Jönköpings tävling. Nat lätt och Elit msv, men ingen Nat msv? Någon som vet om det är tänkt så eller om det är felskrivet?

Hörde ryktesvägen att dom skulle vara tvugna att fixa till sina hinder om dom skulle få arrangera Elit. Sant eller falskt?
Vore väldigt bra då deras hinder är fruktansvärt trånga...:angel:

Synd att SM hamnar i Åstorp igen.

Jag tror att tävlingsterminen som ligger ute nu är ett utkast och vi kommer att se flera ändringar innan det är dags. Jag tror också det kommer flera lättA tävlingar också.

Ang Jönköping och deras hinder så är det väl så att de inte har det antal hinder som krävs i en Elit tävling. Trånga hinder finns det ju på fler platser som arrangera elit tävlingar.

Hur vet du att SM hamnar i Åstorp? Enl ridsportsförbundets hemsida så har de ju inte hittat någon arrangör än av SM:et.

Jag tror att tävlingsterminen som ligger ute nu är ett utkast och vi kommer att se flera ändringar innan det är dags. Jag tror också det kommer flera lättA tävlingar också.

Ang Jönköping och deras hinder så är det väl så att de inte har det antal hinder som krävs i en Elit tävling. Trånga hinder finns det ju på fler platser som arrangera elit tävlingar.

Hur vet du att SM hamnar i Åstorp? Enl ridsportsförbundets hemsida så har de ju inte hittat någon arrangör än av SM:et.

Jo, jag tror också att vi kommer att få se vissa ändringar när det gäller tävlingsterminen både på gott och ont. Så är det ju varje år. Problemet i "mitt" distrikt är att det helt enkelt inte finns tävlingsarrangörer eller tävlingsplatser för att arrangera ett gäng Lätt A för att merpartern av kuskarna ska kunna åka på riktiga tävlingar sedan.

Nej, Jönköping har för få hinder, det har du rätt i. Men ryktet säger att hindren inte håller tillräckligt hög standard bland annat för att det var trångt. Har för mig att det var kritik på underlaget i några av hindren också.

Jag antar att SM hamnar i Åstorp för att det står så i tävlingsterminen.

En fundering... Fyller Lätt B någon funktion egentligen för kuskar som har ambition att tävla? Jag menar, för att kvala till Nationell Lätt så måste man köra två godk Lätt A. Är det då någon mening att arrangera Lätt B? (Bortsett från att travkuskarna får tävla Lätt B utan svängel och draglinor.)

Om man har kört en komplett (3 grenar) tävling i lätt klass enligt gamla reglementet så är det godkänt som kval, enligt muntlig info från Marie i TR-gruppen.

Varför uppdaterar man inte TR med dessa saker som man glömt och nu informerar om muntligt? Det krävs ju ingen jätteansträngning att uppdatera ett TR som ligger digitalt på SvRF:s hemsida och lägga en blänkare om att man uppdaterat. Då vet ju alla vad som gäller.

*suck*

Jag tolkar det som att Lagserien 2009 räknas, enligt nya TR. Har även hört flera kuskar som är superglada över att de var med i Lagserien i år och därmed slipper tramsklasserna LB och LA nästa år och istället kan gå direkt till Nationell lätt.

kl

Egentligen är licensavgifterna inte speciellt rättvisa om man jämför körningen med hoppning och dressyr. Tävlar man tex hoppning så har man betydligt fler tävlingar och på ett betydligt närmare avstånd vilket gör att man kan tävla mer och på så vis "få valuta" för sin licens.

En fundering från en uppfödare... undrar hur värdet på körhästarna kommer att påverkas av dessa nya regler. Om man måste kvala via två LA för att få tävla, och det inte finns några lämpliga LA-tävlingar, är det då någon vits att köpa körhäst och utrustning?:grin:

Och så är det "ekipaget" som måste kvala... Så även om jag kvalar till nationell med mina ponnyer och min sambo med den stora så får vi inte byta hästar med varann sen, utan då måste vi börja om :crazy:

Ja, det blir lite snett...

Vi sålde en ponny i höstas som min man hade tävlat. Hon såldes till en kusk som tävlat med annan häst i flera år. Han har även tävlat som groom under flera år. I det fallet känns det också lite fånigt att han ska behöva kvala bara för att han byter till en annan tävlingsvan körhäst.

Ännu roligare när de enda LA-maraton som är utlagda "proppar" på ligger på Gotland förutom ett i Västerbotten... det blir till att åka mellan Norrland och Gotland för att tävla lokal lätt :eek:

Det känns ju väldigt lockande :crazy:

Jag mejlade körkommitén direkt när nya TR kom ut och förmedlade mina åsikter och föreslog att man istället skulle höja säkerheten i maraton genom att ha ett liknande system som inom fälttävlan - där man genomför lärarledd träning med "uppkörning" så får man ge sig ut i terrängen sedan när man har fått det sk fälttävlansmärket, med ett liknande system skulle det inte finnas några jättegröna ute i hindren på maraton eftersom dom har visat innan tävling att dom kan hantera situationen.

Att ha 5 minuter på sig per hinder är ju inget som är särskilt förberedande för fortsatt tävlande...

Nä, det får bli vinterdvala och lekstuga hemmavid tills dess att det är enklare att komma igång... under tiden kan ni inne på forumet se till att påskynda processen genom att mejla era synpunkter till Körkommitén, Marie verkar har blivit den som har fått ta på sig ansvaret för mejlen så börja med att kontakta henne.

Fanns det inte tidigare? Något slags märke man skulle ta för att visa att man kunde köra häst?

Tänkte på grönt kort. Idag när man tar grönt kort så måste man ju avlägga ridprov om man ska ställa upp på ridtävlingar. Kanske det skulle vara körprov för kuskar också?:confused:

Nej egentligen tror jag inte att de har infört tidsbegränsningarna pga att det är helt gröna kuskar på tävlingsbanana utan jag tror att det beror på att det finns de som har pressat sina ponnys/hästar för mycket innan de är utbildade till det.

Jag tycker det är härligt att se ett ekipage som är samspelta och att det går i jämn takt och hästen är med i svängarna och har förtroende för kusken och lyder små hjälper från kusken. Men måste tyvärr säga att jag har sett en del kuskar som ligger på sin häst med pisken och rösten och drar i en töm för att få den rätt i hindret och ryckig körning för hästen inte orkar hålla ett jämt tempo. Tyvärr tror jag inte att de nya reglerna gör att man får mer harmonisk körning utan det enda som kan råda bot på det tycker jag är utbildning av kusk, groom och häst.

Ännu roligare när de enda LA-maraton som är utlagda "proppar" på ligger på Gotland förutom ett i Västerbotten... det blir till att åka mellan Norrland och Gotland för att tävla lokal lätt :eek:

Det känns ju väldigt lockande :crazy:

delvis kl

Med dessa nya kvalregler befarar jag att det finns kuskar som kommer att göra sin två "måste-starter" under säsongen, även om man skulle vara i en situation då man normalt inte hade startat (tex skada eller otillräcklig träning), bara för att inte behöva kvala om via LA året efter.:crazy:

Målet med 3000 kuskar förstår jag faktiskt inte hur man ska nå när man gör det krångligare och dyrare att börja tävla än det var tidigare. Finns det överhuvudtaget någon (som inte befinner sig på msv-nivå eller högre) som köper en ny häst, sele och vagn för en väldans massa pengar för att sedan inte få tävla utan att kuska runt i landet för att kvala och på köpet plöja ner ännu mer pengar?

Sen finns det relativt många lättklasskuskar som tävlat i många år. Att tvinga dessa att kvala via LA tycker jag är oförskämt. Likandant för de som tävlat under många år och bytt häst. Det finns faktiskt kuskar som tävlar lätt klass för att dom vill det och är nöjd med det. Att tvinga dessa att kvala via LA är för:devil:ligt.
Vad är det som säger att en kusk som tävlat lätt klass i fem år är sämre än en kusk som tävlat lätt klass och gjort två starter i msv under tre år? Med det nya systemet måste lättklasskusken kvala sin nya häst även om det är en rutinerad körhäst medans kusken som gjort två starter i msv kan plocka in en helt grön häst utan att kvala. Vart ligger logiken i det?

Jag kan köpa att helt nya kuskar måste kvala via LA, men kuskar som redan är etablerade, oavsett klass:confused::mad:

Det här med lagserien är jag också rätt förundrad över. Tidigare i tråden finns påståendet att kuskar som körde lagserien 2009 är kvalificerade till Nat Lätt. Jag hittar inget om det i TR. (Om någon vet vart det står - länka.)
Vidare finns också påståendet att lagserien räknas som Lätt B from 2010 och att lagserien inte är kvalificerande för Nat Lätt. Jag hittar inget om det heller i TR.
OM vi utgår från att detta stämmer så betyder det att kuskarna som körde lagserien under 2009 måste vara oerhört mycket mer kompetenta än de som förväntas köra 2010 års lagserie. Eller är det meningen att svårighetsgraden kommer att ändras så markant?
Vilken svårighetsgrad gäller egentligen? Det verkar ju vara skillnader mellan de olika distrikten...

Jag tycker, att om man kör två godkända dressyr och maraton i lagserien så ska det vara kvalificerande för Nat Lätt. Om inte, så rimmar det faktiskt illa att 2009 års lagserie är kvalificerande...

Något som jag tycker är väldigt bra är möjligheten att köra Msv (i Nat) utan allt för stort krångel med utrustning. DET kommer att gynna sporten, och det är en konkret sak som gör det billigare att tävla.:bow:

Vidare finns också påståendet att lagserien räknas som Lätt B from 2010 och att lagserien inte är kvalificerande för Nat Lätt.

När det gäller lagserien så finns det inga centrala regler utan det är upp till varje distrikt att själva bestämma. (Regler för finalen vet jag inte vem som bestämmer :confused: )

I västerbotten var ursprungsförslaget att lagserien skulle gå i nationell lätt. Jag tyckte det var synd om det inte skulle finnas möjlighet att ha med nya kuskar i laget. Och flera lag som deltog 2009 skulle inte få ihop ett lag 2010 om det gick i nationell! (Av de 5 ekipage som kört för mitt lag i år är vi tex bara 2 som kvalat till nationell eftersom övriga inte startat 2 maraton)

På mötet när reglerna skulle beslutas trodde vi fortfarande att LA var en "normal" klass med tidtagning (att det bara var LB som var utan tid) och beslutet blev att minst 1 kusk måste köra nationell, medan övriga fick välja att köra LA och att straffpoängen skulle viktas om på ett smart sätt.

Men nu när det inte är nån tidtagning i LA maraton så betyder ju det att ekipagen som kör LA inte får NÅGRA straff med sig från maraton om de klarar sträcktiderna. Och då blir det ju väldigt svårt att göra någon rättvis jämförelse mellan resultaten i de olika klasserna!

Beslutet att ekipage får välja att köra LA står dock fast... så det blir intressant att se hur detta kommer fungera. En av arrangörerna har dessutom bara lagt in LB + nationell i sin propp... ingen LA. )Några proppar saknas, blir intressant att se vilka klasser de arrangerar.)

Tidigare i tråden finns påståendet att kuskar som körde lagserien 2009 är kvalificerade till Nat Lätt
Detta vet jag inte om det gäller generellt. Här uppe hade vi kompletta (3 grenar) lättklasstävlingar enligt TR2008 (tror jag, eller om det var nåt undantag inblandat) och de ska enligt uppgift räknas som kval. Men om tävlingarna hetat "LB" enligt 2009 års TR så kan det kanske vara mer tveksamt?

Känner mig lite vilse i ditt senaste inlägg... Har jag fattat det rätt om att ni räknar lagseriepoäng på vanliga, befintliga tävlingar?

Vi har separata lagserietävlingar som inte syns på tävlingsterminen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar